VRAAG : Lokale radio in Spanje

Forum voor al het nieuws over buitenlandse radiostations en dj's.

Moderator: admin6

radiogolfje

Re: VRAAG : Lokale radio in Spanje

Bericht door radiogolfje »

Isla Cristina en Ayamonte

Maar daar hoor je ook Lex Classixs, 4ever49, grandprixradio, radio 10, Sun Beach FM, Dance Radio Amsterdam enz.
Allemaal Nederlandse stations
radiogolfje

Ik lees op Spaanse facebook groepen dat er op Ibiza ook een DAB zender actief is. Vermogen ruim 2kW op 230m hoogte, met ontvangst rapporten uit
Barcelona, Palma de Mallorca, Valencia, Taragona, Denia en Algarije.
Best leuk om overal binnen te komen, zie ook op: https://www.youtube.com/watch?v=VscjX2yY0lM

en https://www.facebook.com/Dabplusesp
Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM »

Ook aan de bij Nederlanders en Vlamingen geliefde Costa Blanca (o.a. Benidorm, Calpe, Denia) zijn er plannen om zeer binnenkort te starten met uitzendingen op DAB+. Dit staat vermeld op de website van het Vlaamse Radio Seven; www.radio7.eu
Naast Radio Seven zijn in deze regio ook de op Nederlandstalige luisteraars gerichte Costa Blanca Radio, Xtra FM en JOOW FM actief, dus wie weet volgen er nog meer.
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"
radiogolfje

Zijn volgens mij bekenden van elkaar, de styling van de websites is gelijk.
Ten noorden van Barcelona verwacht ik Mi Amigo nog wel een keer
Madurodam FM

Momenteel op de mux op Ibiza ook NPO Radio 2. Ben alleen bang dat ze bij NPO geen idee hebben :)) :))
Feivel

Bericht door Feivel »

Madurodam FM schreef: 16 apr 2024 12:49 Momenteel op de mux op Ibiza ook NPO Radio 2. Ben alleen bang dat ze bij NPO geen idee hebben :)) :))
En NRJ op de mux in Ibiza..
Madurodam FM

NRJ is een commercieel station wat ook buiten Frankrijk nog aardig wat lokale edities heeft, dus daar kijk ik niet van op. Maar een publieke omroep uit Nederland is vast een onderdeel van de testfase van deze illegale mux ;) Ook VRT Klara schijnt voorbij te zijn gekomen
radiogolfje

Ik ben aan het navragen geweest wat wel en niet in Spanje mag, en DAB wordt gedoogd (is wat anders dan ilegaal) en er zijn weinig voorwarden, maar ze mogen niet storen op de landelijke RTE mux en geen storing veroorzaken op andere diensten.
Soms wordt er wel één uit de lucht gehaald, zoals 2 jaar terug op Ibiza, maar dan was omdat men geen maskfilter gebruikte, want die was te duur, en daardoor storing veroorzaakte op zowel vliegverkeer als quardia civil.

Geen idee wat er op zit, woon te ver weg om Ibiza te ontvangen. Hoe weten jullie dat ?? of was je er op vakantie ?
Feivel

Bericht door Feivel »

radiogolfje schreef: 16 apr 2024 18:53 Ik ben aan het navragen geweest wat wel en niet in Spanje mag, en DAB wordt gedoogd (is wat anders dan ilegaal) en er zijn weinig voorwarden, maar ze mogen niet storen op de landelijke RTE mux en geen storing veroorzaken op andere diensten.
Soms wordt er wel één uit de lucht gehaald, zoals 2 jaar terug op Ibiza, maar dan was omdat men geen maskfilter gebruikte, want die was te duur, en daardoor storing veroorzaakte op zowel vliegverkeer als quardia civil.

Geen idee wat er op zit, woon te ver weg om Ibiza te ontvangen. Hoe weten jullie dat ?? of was je er op vakantie ?
https://radiovisie.eu/blad-2102-radiora ... -op-ibiza/
Radionerd

Bericht door Radionerd »

Madurodam FM schreef: 06 apr 2024 16:38 Ook aan de bij Nederlanders en Vlamingen geliefde Costa Blanca (o.a. Benidorm, Calpe, Denia) zijn er plannen om zeer binnenkort te starten met uitzendingen op DAB+. Dit staat vermeld op de website van het Vlaamse Radio Seven; www.radio7.eu
Naast Radio Seven zijn in deze regio ook de op Nederlandstalige luisteraars gerichte Costa Blanca Radio, Xtra FM en JOOW FM actief, dus wie weet volgen er nog meer.
Ik zit nu in Calpe, maar Joow FM ontvang ik hier niet op de FM, ook weer bijzonder. Xtra FM is een soort Spaanse versie van Skyradio (en dus erg voorspelbaar, op het saaie af bijna), ben nu aan het luisteren naar Costa Blanca Radio. Die hebben gewoon een gepresenteerde ochtendshow in het Nederlands. Geen schreeuwende jock, leuke korte presentaties, en een afwisseling van info en nieuws. Bevalt me wel.
radiogolfje

Het verhaal van Radio visie kan ik ja. Maar je hebt een grijs gebied, het is niet officieel, zoals de RTE, maar ook niet ilegaal, want het wordt gedoogd.
En er zijn onderhand in Spanje tientallen groepen die op DAB zitten.
Madurodam FM

Ik zit nu in Calpe, maar Joow FM ontvang ik hier niet op de FM
Tsja, al tijdje niet geweest dus zal het station inmiddels wel zijn verdwenen uit de Spaanse ether. Zat (voor zover ik mij kan herinneren zo rond de 98.7) voorheen Calpe FM.
Madurodam FM

Ze blijven rommelen op de mux van Ibiza; op de plek van JFK Ibiza zie je nog wel het logo van JFK maar hoor je NPO Radio 2. Verder NRJ, Ibiza Organica, Sun FM Beachradio en nieuw toegevoegd is het Britse Point Blank Radio.
jantheman

Bericht door jantheman »

Geen idee waar die info vandaan komt, maar dat R2 op JFK zit is zeker niet waar.
Alles zit waar het hoort op de ibiza mux.
Madurodam FM

Goed om te horen JantheMan; zoals het hoort dus?! Ik krijg filmpjes doorgestuurd van DX-freaks in Spanje die de ontvangst van o.a de mux in Ibiza filmen. Daarop was het logo van JFK te zien terwijl de bijhorende tekst van NPO R2 was, vandaar. Ik maak hieruit op dat het dus met de DAB-tuner van de filmer te maken heeft; blijkbaar blijft het logo in het geheugen hangen terwijl hij naar een ander station zit te luisteren.
Plaats reactie