DAB+ Publieke Omroep

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

fdboer

Re: DAB+ Publieke Omroep

Bericht door fdboer »

Op de nieuwe IJsselbrug ging het nog prima, maar zodra ik bij afslag zuid de IJsselallee op ging raakte ik de NPO kwijt.

Nu heeft mijn autoradio slecht grootsignaal gedrag dus het is niet onmogelijk dat 6a, 9c, 11c en 12b de boel overstuurd waardoor de zwakke 12c wordt weggeduwd.

Ik vermoed eerder dat de noordkant van Zwolle nog wat profijt heeft van Lelystad en mogelijk Smilde. Zelfs gericht zou je met 3 kW naar mijn mening nog wel buiten ontvangst moeten hebben in zuid.
iljitsch

Bericht door iljitsch »

DX'r schreef: 07 sep 2023 18:52 Klopt zie de 61 masten op https://www.radio-tv-nederland.nl/dab/d ... t-12c.html
Ik wilde gister nog reageren dat dit nooit kan kloppen met twee keer de Cellnex-toren in Den Haag maar niks in Rotterdam, maar ik zie dat dit al gecorrigeerd is.

Hier in Den Haag raken we dus Zichtenburg kwijt maar krijgen er een nieuwe zender in Rijswijk voor terug.
ARDF-er

Bericht door ARDF-er »

Zondagmiddag had ik op de A28 door Zwolle een prima ontvangst van 12C. Als test had ik ook een DAB+ ontvangertje zonder antenne op de passagiersstoel liggen zodat ik daarmee alleen zeer lokaal ontvang. Radio 5 kwam tussen Rouveen en Zwolle Zuid via dat radiootje zonder antenne door en dat komt overeen met de naar noord gerichte nieuwe DAB+ antenne op de zendmast Zwollerkerspel. Tussen 't Harde en Harderwijk kwamen er via de autoradio enkele onderbrekingen hetgeen laat zien dat er nog wel werk te doen is. Mijn ervaring is dat het 12C netwerk in de KPN tijd het beste DAB+ netwerk van Nederland was. Het is nu minder maar dat is hopelijk tijdelijk. "Verhuizen kost bedstro", is een oud gezegde. Dat merken we nu op 12C waar van provider verhuisd is. Ik luister thuis sinds oktober 2013 en in de auto sinds juni 2014 nog vrijwel uitsluitend via DAB+ uitzendingen naar de radio en dat bevalt goed. Het levert veel meer keuze dan FM.
DX'r

Bericht door DX'r »

fdboer schreef: 07 sep 2023 22:27 Op de nieuwe IJsselbrug ging het nog prima, maar zodra ik bij afslag zuid de IJsselallee op ging raakte ik de NPO kwijt.

Nu heeft mijn autoradio slecht grootsignaal gedrag dus het is niet onmogelijk dat 6a, 9c, 11c en 12b de boel overstuurd waardoor de zwakke 12c wordt weggeduwd.

Ik vermoed eerder dat de noordkant van Zwolle nog wat profijt heeft van Lelystad en mogelijk Smilde. Zelfs gericht zou je met 3 kW naar mijn mening nog wel buiten ontvangst moeten hebben in zuid.
En staat er al een zender aan in Zwolle?
fdboer

Bericht door fdboer »

Naar mijn idee niet, Marslanden zeker niet. Van Zwollerkerspel durf ik het niet met zekerheid te zeggen.
Dabbertje51

Bericht door Dabbertje51 »

Zwolle Zuid

Bezig geweest met het instellen van een nieuwe Internet/DAB+ radio.

Wat betekent "no service".

Deze melding verschijnt na het scannen van DAB+ zenders. Er zijn 57 zenders gevonden.
Alle publieke radiozenders met 12C blijven stil, de melding "no service" verschijnt.
Mijn locatie Zwolle Zuid

De commerciële doen het wel op 9C - 11C - 6A
fdboer

Bericht door fdboer »

Meestal betekend 'no service' dat het signaal niet gedecodeerd kan worden.

Overigens zou je in Zwolle ook nog 12B (Gelderland) moeten zien, hoewel dat niet heel veel toevoegd.
fdboer

Bericht door fdboer »

fdboer schreef: 14 sep 2023 16:45 Meestal betekend 'no service' dat het signaal niet gedecodeerd kan worden.
Dus eigenlijk dat het signaal te zwak is.
Dabbertje51

Bericht door Dabbertje51 »

Dank. ik kan idd RTV-oost op 6A ontvangen en ook Gelderland, maar die spreken mij niet aan.

Zwak signaal?
Hoe op te lossen?
radio antenne anders richten?
radio verplaatsen?
nieuwe radio niet goed?
Is het 12C zendersignaal niet sterk genoeg?
Andere DAB+ radioos zenden wel NPO 1 uit.
fdboer

Bericht door fdboer »

Ik zou zeggen, lees even een stukje terug ...
Maar in het kort, de 12C zender in Zwolle is uit nadat BP het netwerk 'overnam' van KPN. Er wordt nog aan gewerkt dus binnenkort (?) zou het vanzelf beter moeten worden.
Noordzee

Bericht door Noordzee »

Op Radio-TV Nederland is het overzicht nu bijgewerkt.
Maar liefst 22 zenders staan nog niet aan waaronder de twee geplande zenders in Zwolle.

Dit betekent dat bijna de helft van de zenders nog niet aanstaan!
Satfreak13

Bericht door Satfreak13 »

Noordzee schreef: 14 sep 2023 18:43 Op Radio-TV Nederland is het overzicht nu bijgewerkt.
(...)
Dit betekent dat bijna de helft van de zenders nog niet aanstaan!
Jammer dat de vermogens er (nog) niet bij staan.
fdboer

Bericht door fdboer »

Ik heb weer signaal in Zwolle zuid, minstens zo sterk als 12B.
Edit: TII 1.16, mijn antenne pikt geen andere zenders op.
Noordzee

Bericht door Noordzee »

Ja, volgens de bekende website staan beide zenders van Zwolle nu aan.
Ook nog twee andere zenders zijn aangezet. Nu nog 18 te gaan.
passie3105

Bericht door passie3105 »

NPO 12C is veel beter geworden hier in de omgeving Almelo/Rijssen.
Ik denk ,omdat Hengelo erbij is gekomen, dat behoorlijk meehelpt.
In huis nu ook perfecte ontvangst.
Plaats reactie