DAB+ Publieke Omroep

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

DX'r

Re: DAB+ Publieke Omroep

Bericht door DX'r »

Nog twee masten te gaan mits deze lijst klopt
https://www.radio-tv-nederland.nl/dab/d ... t-12c.html
jassy

Bericht door jassy »

Iwanvl schreef: 09 nov 2023 19:12 NPO Blend is er bij gekomen afgelopen middag.
Helaas daardoor zijn de bitrates wel weer iets gezakt
NPO 1,2 3fm 5, funx en sterrennl zijn gezakt naar 112Kbit
NPO Klassiek is naar 144 gezakt
3FM KX en Soul & Jazz zitten nu op de 108Kbit.
De audio bitrates zijn hetzelfde gebleven. De algehele verlaging van de bitrate is ten koste gegaan van de PAD Data (=Slideshow).
Kijk live mee op de ensembles 11C DAB+, 12C NPO, 9C...., 7D MTVNL, 6A Overijssel en 9D Mein NRW DAB+ op

http://www.dabmonitor.nl/
Bossie05

Bericht door Bossie05 »

jassy schreef: 09 nov 2023 19:34 [

De audio bitrates zijn hetzelfde gebleven. De algehele verlaging van de bitrate is ten koste gegaan van de PAD Data (=Slideshow).
Deze moet je me even uitleggen. Ik zie namelijk nog steeds de slideshows bij de NPO zenders met programmanaam en afbeelding + tekst van het afspelende nummer.
Alleen bij NPO Blend het logo van de zender.

Is de (afbeelding) kwaliteit van de slideshow verlaagd?
DX'r

Bericht door DX'r »

Bossie05 schreef: 09 nov 2023 23:07

Deze moet je me even uitleggen. Ik zie namelijk nog steeds de slideshows bij de NPO zenders met programmanaam en afbeelding + tekst van het afspelende nummer.

New primary Service found : NPO BLEND
NPO Radio 5 : SID : 33285 primary / Bitrate change for Audio PID 8196 120kb>112kb.
NPO FunX : SID : 33289 primary / Bitrate change for Audio PID 8198 120kb>112kb.
NPO 3FM KX Radio : SID : 33300 primary / Bitrate change for Audio PID 8201 120kb>104kb.
NPO Soul & Jazz : SID : 33286 primary / Bitrate change for Audio PID 8197 120kb>104kb.
NPO SterrenNL : SID : 33298 primary / Bitrate change for Audio PID 8200 120kb>112kb.
NPO Klassiek : SID : 33284 primary / Bitrate change for Audio PID 8195 152kb>144kb.
NPO Radio 2 : SID : 33282 primary / Bitrate change for Audio PID 8193 120kb>112kb.
NPO 3FM : SID : 33283 primary / Bitrate change for Audio PID 8194 120kb>112kb.
NPO Radio 1 : SID : 33281 primary / Bitrate change for Audio PID 8192 128kb>112kb.
Vanjeafisharder

Bericht door Vanjeafisharder »

Die logo's knipperen steeds in mijn display. Wat is dat, steeds aan en uit.
glokhoff

Bericht door glokhoff »

De Program Associated Data (tekst en slideshow) wordt meegezonden in de audio stream in het ensemble. De bitrate van die PAD is afzonderlijk in te stellen, dus je kunt de audio bit rate gelijk houden en de PAD bit rate verlagen, zodat de samengestelde stroom 8 kbps minder wordt.

Het knipperen van de slides heeft te maken met het ontwerp van de ontvanger. Blijkbaar zijn er ontvangers met weinig geheugen om de slides in op te slaan, zodat er niet bij binnenkomst van een nieuwe slide gewisseld wordt van geheugen dat in het display wordt getoond, maar dat geheugen direct aan het display hangt. Als de snelheid waarmee de slides binnenkomen verlaagd wordt, kan het dus zijn dat je de opbouw van die slides gaat zien in het display. M.a.w. door de verlaging van de PAD bit rate duurt het langer voor de slide in het geheugen is gezet, wat je dus ziet in het display.
jassy

Bericht door jassy »

Het verzenden van deze afbeelding naar de radio kost bandbreedte en dit zit in de totale kbps die de ontvanger aangeeft. 112kbps is in dit geval de bruto bandbreedte, welke wordt onderverdeeld in Audio, PAD (Slideshow en Dynamic Label) en R/S Foutcorrectie. Slideshow zijn de afbeeldingen en Dynamic Label is de Radiotekst regel met titel en artiest of programmanaam.

Toen de NPO met 120kbps uitzond was de verdeling grofweg 88kbps Audio, 24kbps PAD en 8kbps foutcorrectie.

Nu de bitrate 112kbps is, is de verdeling 88kbps audio, 16kbps PAD en 8kbps foutcorrectie (Bij benadering want dit schommelt licht). De programma's die 104kbps bruto hebben bij NPO, hebben nog steeds 88kbps audio. NPO Klassiek met 144kbps doet 120kbps voor audio.

Je moet je bij DAB dus niet blind starten op de bitrates die de radio aan geeft, want niet alles gaat naar audio zoals je ziet en kan verdeeld worden tussen audio en PAD. De foutcorrectie is een percentage van Audio, maar dat weet glokhoff zeker beter.

Radio 538 met 80kbps op 11C is ongeveer 69kbps audio, de rest is slideshow en foutcorrectie.

Conclusie: NPO heeft welliswaar de bitrates verlaagd, maar heeft de audiobitrate in stand gehouden ten koste van PAD bandbreedte. In de praktijk betekent dat dat de slideshow beelden er iets langer over doen dat ze geladen worden. Aangezien de PAD bandbreedte nog steeds royaal is zal je hier niks van merken.
Kijk live mee op de ensembles 11C DAB+, 12C NPO, 9C...., 7D MTVNL, 6A Overijssel en 9D Mein NRW DAB+ op

http://www.dabmonitor.nl/
Vanjeafisharder

Nou, die logo's laden wel vrij snel in maar hij blijft knipperen. Maar dat is per radio verschillend hier in huis, heb er 1 in de woonkamer en op de slaapkamer. Hopelijk passen ze dit nog aan want het kan niet zijn dat het bij de ene ontvanger wel goed gaat en bij de andere niet.
glokhoff

Bericht door glokhoff »

Vanjeafisharder schreef: 10 nov 2023 11:16 Nou, die logo's laden wel vrij snel in maar hij blijft knipperen. Maar dat is per radio verschillend hier in huis, heb er 1 in de woonkamer en op de slaapkamer. Hopelijk passen ze dit nog aan want het kan niet zijn dat het bij de ene ontvanger wel goed gaat en bij de andere niet.
Nou, dat kan dus wel, en hangt af van het ontwerp van de ontvanger.

Als er 2 geheugens voor het display zijn, dan kan het ene getoond worden terwijl het andere volgeschreven wordt met de nieuwe slide.Zodra deze binnen is, wordt er gewisseld en is het eerste geheugen weer vrij om een nieuwe slide in te schrijven.

Als je maar 1 geheugen hebt, schrijf je de nieuwe slide weg in het geheugen dat getoond wordt op het display, en zie je het dus binnenkomen. Als de slide snel binnenkomt (dus hogere bit rate) dan hoef je er weinig van te merken. Maar blijkbaar is het nu bij de NPO zo dat het wel opvalt.

Het ontwerp hiervan is niet voorgeschreven, en je kunt dus als radiomaker nauwelijks rekening houden met alle mogelijke varianten die in de markt staan...
Vanjeafisharder

Dat is niet slim dan.
Noordzee

Bericht door Noordzee »

Dat kan ik bevestigen. Sinds vandaag het het LOGO van NPO Blend in beeld. Gisteren nog niet.
Op de meeste NPO-zenders krijg ik via DAB+ een uitgebreider plaatje met programma naam en het nummer met artiest. Maar zodra ik de verbinding met internet (WiFi) verbreek in mijn radio, dan ontvang ik het standaard LOGO. Nooit begrepen hoe dit precies werkt.
glokhoff

Bericht door glokhoff »

De NPO gebruikt radioDNS - zie radioDNS.org. Op basis van de service ID van het station kan een ontvanger dan opzoeken waar extra informatie vandaan kan worden gehaald op het internet. Dat kunnen extra slides zijn, maar ook b.v. een audio stream als je in de auto buiten het bereik van het DAB netwerk komt. Dan kun je dus vie mobiel internet blijven luisteren naar het station.
bjornboonk

Bericht door bjornboonk »

@Arno hoe gaat het de laatste tijd met de ontvangst in en rond Hengelo (GLD)? Ik merk vooral rond Lochem-Ruurlo nog slechte dekking. De zender in Enschede zorgt wel voor verbeterde dekking in o.a. Neede, Eibergen, Groenlo en Winterswijk omgeving.

De dekking van de NPO is in Overijssel zeer sterk als ik rondrijd.
Aart Rietveld

Bericht door Aart Rietveld »

Zijn er problemen met de DAB-mux voor de NPO? Hier in de Duin- en Bollenstreek is geen enkele NPO-zender meer te ontvangen. De commerciële mux werkt wel prima.
glokhoff

Bericht door glokhoff »

Aart Rietveld schreef: 08 apr 2024 10:38 Zijn er problemen met de DAB-mux voor de NPO? Hier in de Duin- en Bollenstreek is geen enkele NPO-zender meer te ontvangen. De commerciële mux werkt wel prima.
Heb je al eens een nieuwe scan uitgevoerd ?
Plaats reactie