DAB+ Publieke Omroep

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

passie3105

Re: DAB+ Publieke Omroep

Bericht door passie3105 »

jassy schreef: 19 okt 2023 15:48
passie3105 schreef: 19 okt 2023 11:47
jassy schreef: 18 okt 2023 14:56

De vermogens komen van het AT, de diagrammen zijn gegokt.... maar bij de opstelpunten met maar één systeem is het redelijk makkelijk.
Dedemsvaart 12C staat er ook nog niet op. (FMSCAN)
Dedemsvaart staat wel in de database maar we weten niet of deze aan staat. Staat dus op 'p' en komt derhalve niet op de kaart.
Op de AT site staat een "o", weet niet of dat ook echt zo is.
Noordzee

Bericht door Noordzee »

jassy schreef: 19 okt 2023 09:14 @Noordzee,

Komt 12C nu van de flat in Emmerhout of van de KPN zender in Klazienaveen? De eerste is al gespot, maar het AT zegt dat 12C uiteindelijk weer vanaf de voormalig KPN locatie gaat komen.

Zou je als je in de gelegenheid bent dit na kunnen gaan?
@jassy

Die oude zender (bij Nieuw-Dordrecht) is hier ongeveer twintig kilometer vandaan. Ik kom daar maar zelden. Maar als ik er een keer langsrij, dan zal ik kijken hoe het met die zendmast is.

Ik ontvang de DAB-zenders zelf vanuit Smilde. Emmen is dichterbij, maar naar mijn richting is er nauwelijks of geen signaal.
Noordzee

Bericht door Noordzee »

jassy schreef: 19 okt 2023 15:48
passie3105 schreef: 19 okt 2023 11:47
jassy schreef: 18 okt 2023 14:56

De vermogens komen van het AT, de diagrammen zijn gegokt.... maar bij de opstelpunten met maar één systeem is het redelijk makkelijk.
Dedemsvaart 12C staat er ook nog niet op. (FMSCAN)
Dedemsvaart staat wel in de database maar we weten niet of deze aan staat. Staat dus op 'p' en komt derhalve niet op de kaart.
@jassy

Even off-topic

Ben jij van FM-Scan.org? Zou je dan voor DVB-T2 kanaal 33 willen (laten) aanpassen vanuit Smilde. Dat staat daar al jaren op 40 kW, maar is in werkelijkheid 28,8 kW. (bron https://appl.agentschaptelecom.nl/dav/)
glokhoff

Bericht door glokhoff »

Ik was vanmiddag in Breda Noord in de tuin aan het werk, en had een DAB portable bij. Tot mijn stomme verbazing was de ontvangst van het NPO ensemble enorm afhankelijk van de positie van de ontvanger in de tuin, viel zelfs geheel weg. Het was zelfs gevoelig voor waar ik in de tuin t.o.v. de ontvanger stond. Om over de ontvangst binnenshuis maar niet te spreken. En dat op nog géén 3 km km van de zender in Breda, waarvan de antenne richting Breda Noord is gericht... Nee, dit is zeker géén verbetering :cry:
luisterend_oor

Bericht door luisterend_oor »

glokhoff schreef: 23 okt 2023 19:23 Ik was vanmiddag in Breda Noord in de tuin aan het werk...
(...)
Nee, dit is zeker géén verbetering :cry:
Nee, Breda is er flink op achteruit gegaan.

En heel het zuidwesten, lijkt het. Ik reed dit weekend van Breda naar Goes. Vroeger zat er op die route alleen ergens tussen Rilland en Krabbendijke een gat in de DAB dekking, misschien een kilometer. Nu... ik heb nog nooit zo vaak terugval naar FM gehad. Ik hoop echt dat dit nog beter wordt, want vooralsnog is het alleen maar achteruit gegaan.
DX'r

Bericht door DX'r »

glokhoff schreef: 23 okt 2023 19:23 Ik was vanmiddag in Breda Noord in de tuin aan het werk, en had een DAB portable bij. Tot mijn stomme verbazing was de ontvangst van het NPO ensemble enorm afhankelijk van de positie van de ontvanger in de tuin, viel zelfs geheel weg. Het was zelfs gevoelig voor waar ik in de tuin t.o.v. de ontvanger stond. Om over de ontvangst binnenshuis maar niet te spreken. En dat op nog géén 3 km km van de zender in Breda, waarvan de antenne richting Breda Noord is gericht... Nee, dit is zeker géén verbetering :cry:
Tja als je de positie van de antennes op het gebouw in Breda ziet dan weet waarom het niet werkt
glokhoff

Bericht door glokhoff »

DX'r schreef: 23 okt 2023 21:42 Tja als je de positie van de antennes op het gebouw in Breda ziet dan weet waarom het niet werkt
Ja, ik vond ze al erg laag op het dak staan... lijkt me géén hele golflengte
DAB+ fan

Bericht door DAB+ fan »

Volgens hebben ze aanpassingen gedaan maar merk ook een verslechtering van de NPO-zender in Breda
Hier in Oosterhout had ik voorheen altijd een goed signaal
DAB+ fan

Bericht door DAB+ fan »

Ik ben er al achter gekomen wat de oorzaak is van de verslechtering van de NPO-zenders in Breda Deze zijn verhuisd van de digitenne mast wat een hoge mast was zijn veranderd van exploitant vallen nu onder Broadcasting partners en antennes en zenders zijn verhuisd van de digitenne mast aan de Backer en Ruebweg naar Verlengde Poolseweg op een hoog kantoren gebouw deze hadden ze nooit moeten verplaatsen, Ik blijf van mening dat antennes nooit op een hoog gebouw moeten staan maar op een vrijstaande hoge mast zoals de digitenne mast in Breda. En zo zou DAB+ een succes moeten worden erg jammer!
voorenmedia

Bericht door voorenmedia »

Sinds gisteren geen ontvangst van 12C vanuit Oegstgeest. Werkzaamheden?
Piet.
voorenmedia

Bericht door voorenmedia »

voorenmedia schreef: 25 okt 2023 12:56 Sinds gisteren geen ontvangst van 12C vanuit Oegstgeest. Werkzaamheden?
Piet.
Oegstgeest 12C is weer on air.
Noordzee

Bericht door Noordzee »

bjornboonk schreef: 07 okt 2023 21:43 In Wierden is Markelo of Hengelo toch nog heel sterk te ontvangen? Ik zou eerder in de regio Dedemsvaart, Hardenberg of Ommen een zender plaatsen.

Het blijkt nu dat Wierden ook maar 0.3 kW is.
Ook in De Lutte, Enschede en Dedemsvaart wordt met vrij weinig vermogen uitgezonden.
Dat is in sommige andere regio's heel anders aangepakt.
bjornboonk

Bericht door bjornboonk »

Noordzee schreef: 28 okt 2023 18:25
bjornboonk schreef: 07 okt 2023 21:43 In Wierden is Markelo of Hengelo toch nog heel sterk te ontvangen? Ik zou eerder in de regio Dedemsvaart, Hardenberg of Ommen een zender plaatsen.

Het blijkt nu dat Wierden ook maar 0.3 kW is.
Ook in De Lutte, Enschede en Dedemsvaart wordt met vrij weinig vermogen uitgezonden.
Dat is in sommige andere regio's heel anders aangepakt.
Hengelo straalt toch ook naar noord met 10kw uit. Enschede is naar zuid gericht met 4kw. De Lutte straalt ook naar noord uit met 1kw. Markelo straalt met 6.3kw uit naar noord oost. Ik denk dat in Wierden, Markelo en Hengelo voor voldoende ontvangst zorgen. Waarschijnlijk richt met Wierden naar het noordwesten voor o.a. Hellendoorn, Den Ham e.o. om het signaal te versterken.
dab radio

Bericht door dab radio »

Volgens mij staat de zender op Ameland nog niet aan.
Op de pier in Holwerd heb ik even een vergelijking gedaan met 11C en 12C. Met uitschuifbare antenne waren beide 100%. Met ingeklapte antenne was 11C 100% en 12C 50%. In Dokkum is er eigenlijks geen verschil. 12C heeft één blokje minder dan 11C. Al met al hier nu ook rondom ontvangs in het hele huis van de 12C. Nu 5A Fryslân nog. :D
Iwanvl

Bericht door Iwanvl »

NPO Blend is er bij gekomen afgelopen middag.
Helaas daardoor zijn de bitrates wel weer iets gezakt
NPO 1,2 3fm 5, funx en sterrennl zijn gezakt naar 112Kbit
NPO Klassiek is naar 144 gezakt
3FM KX en Soul & Jazz zitten nu op de 108Kbit.
Plaats reactie