Als de antenne net zo gericht is als bij de regionale zenders, dan komt het signaal inderdaad nauwelijks de stad uit. (Ik woon 7 km van de Houtweg en hier geen ontvangst van de regionale zenders via Emmen.) De regionale zenders en ook de NPO-zenders kan ik gelukkig via Smilde prima oppikken.
DAB+ Publieke Omroep
Moderator: admin6
Re: DAB+ Publieke Omroep
-
Volgens Fmscan zijn de vermogens en antenne diagrammen ook beschikbaar voor de zenders van 12C die aanstaan.
Sta je daar in Emmen precies aan de achterkant van de antennes?
Hopelijk pakt BP dit vooral voor 9C en 11C nog een keer aan. Gebruikt BP in België trouwens ook overal gerichte Dab+ antennes?
@Arno hoe is de ontvangst nu in Hengelo (GLD)?
Hopelijk pakt BP dit vooral voor 9C en 11C nog een keer aan. Gebruikt BP in België trouwens ook overal gerichte Dab+ antennes?
Kanttekening!bjornboonk schreef: ↑25 sep 2023 22:33 Volgens Fmscan zijn de vermogens en antenne diagrammen ook beschikbaar voor de zenders van 12C die aanstaan.
De vermogens zijn geschat maar de antennes weten we wel redelijk zeker.
Dit is meer om een dekkingskaart te genereren.
Kijk live mee op de ensembles 11C DAB+, 12C NPO, 9C...., 7D MTVNL, 6A Overijssel en 9D Mein NRW DAB+ op
http://www.dabmonitor.nl/
http://www.dabmonitor.nl/
Met betrekking tot de antennediagrammen op fmscan.org heb ik zo mijn twijfels. De nieuwe 12C zender aan de noordkant van Zwolle heeft de antenne richting noord. Richting zuid is dus achter de mast en kan dus nooit zo rond zijn als aangegeven. Dat heb ik ook op de A28 ervaren toen in Zwolle de andere zender op 12C nog niet in werking was. Ten zuidwesten van Wezep waren er al onderbrekingen. Dat is nu, met de tweede Zwolse zender, niet meer het geval. Die zender heeft de antenne, waarop ook 12B wordt uitgezonden, richting zuidwest (Vierhouten).
In Emmen (flat aan de Houtweg) staat de DAB+ antenne, waarop meerdere zenders uitzenden, ongeveer richting zuid en is richting noord achter de mast. Dus richting Valthe is weinig ontvangst te verwachten en richting Klazinaveen / Schoonebeek des te meer. Mogelijk dat ook Coevorden vanuit Emmen nog genoeg signaal krijgt. Klik de p van planned aan om het waarschijnlijk niet kloppende voorspelde 12C diagram van Emmen te zien. Op radio-tv-nederland.nl is een op 24 september 2023 gemaakte overzichtsfoto van de antennes op de flat te zien. De 12C DAB+ zender nabij Nieuw Dordrecht (industrieterrein Emmen Zuid) is sinds 1 september uit.
In Emmen (flat aan de Houtweg) staat de DAB+ antenne, waarop meerdere zenders uitzenden, ongeveer richting zuid en is richting noord achter de mast. Dus richting Valthe is weinig ontvangst te verwachten en richting Klazinaveen / Schoonebeek des te meer. Mogelijk dat ook Coevorden vanuit Emmen nog genoeg signaal krijgt. Klik de p van planned aan om het waarschijnlijk niet kloppende voorspelde 12C diagram van Emmen te zien. Op radio-tv-nederland.nl is een op 24 september 2023 gemaakte overzichtsfoto van de antennes op de flat te zien. De 12C DAB+ zender nabij Nieuw Dordrecht (industrieterrein Emmen Zuid) is sinds 1 september uit.
@Bjorn vanuit Langerak (Detinchem) kwam gisteren sowieso nog 0 signaal ook zijn daar nog geen andere antennes gespot. Ik ontvang nu de 12C deels via Aalten (TII code 0203), Arnhem TII code 0211) en Deventer TII code 0205) maar geen volle bak signaal zoals de 12B die drukt bij Langerak de 12C helemaal weg zelfs. Ik ben benieuwd of daar breedbandantennes geplaatst gaan worden of dat de 12C bij de 11C antennes (zuidkant) of 12B antennes (noordkant) erbij op wordt gezet.Hopelijk worden de 7D en 9C ook een keer toegevoegd want van die 2 muxen is de ontvangst een heel stuk minder.bjornboonk schreef: ↑25 sep 2023 22:33 Volgens Fmscan zijn de vermogens en antenne diagrammen ook beschikbaar voor de zenders van 12C die aanstaan.
Volgt de ontwikkelingen rond DAB+.
Dat klopt inderdaad. Gelukkig is hier ontvangst vanuit Smilde. Maar het is wel bizar dat je op 7 km van de mast totaal geen signaal krijgt omdat er dus heel gericht wordt uitgezonden vanuit Emmen.
12C NPO is sinds vandaag ook On-Air via zender Langerak (Doetinchem) met TII code 0204. Er wordt vanaf de zuidantenne uitgezonden waar ook het signaal van de 11C DAB+ vanaf komt!
En Venlo kennelijk ook. Volgens radio-tv.nl
Nu nog 12 zendmasten te gaan.
Meppel, Emmeloord, Hollum, Schiermonnikoog, Tjerkgaast (Spannenburg), Lochem, Zaltbommel, Stadskanaal, Winschoten, Weert, Vught en Vlissingen.
Nu nog 12 zendmasten te gaan.
Meppel, Emmeloord, Hollum, Schiermonnikoog, Tjerkgaast (Spannenburg), Lochem, Zaltbommel, Stadskanaal, Winschoten, Weert, Vught en Vlissingen.
-
Ik had ook al gedacht dat men in Doetinchem de zuidantenne zou pakken. Dit omdat Deventer een zuidelijke gerichte antenne heeft. Ik denk dat Lochem ook een zuidelijke antenne krijgt precies de andere kant op als Markelo.
Ook in twente staan de locaties dicht bij elkaar. Enschede naar zuid voor Haaksbergen, Eibergen en Neede. De Lutte naar noord voor de grensstreek. Waar straalt Hengelo het meeste naar toe?
Hoe zit het met de ontvangst rond Hardenberg aangezien de zenders in Hengelo, Emmen, Zwolle, Hoogersmilde, Markelo daar een stukje weg zijn?
Van welke sites ontvang je 9C en 11C en 7D in Hengelo (GLD)
Het meest?
Ook in twente staan de locaties dicht bij elkaar. Enschede naar zuid voor Haaksbergen, Eibergen en Neede. De Lutte naar noord voor de grensstreek. Waar straalt Hengelo het meeste naar toe?
Hoe zit het met de ontvangst rond Hardenberg aangezien de zenders in Hengelo, Emmen, Zwolle, Hoogersmilde, Markelo daar een stukje weg zijn?
Het meest?
Merkt iemand in noord oost Fryslan nog verschil want er is DAB aangezet in een mast ten zuiden van Lauwersoog en niet alleen voor 12C maar ook komt 11C hiervandaan.
https://radio-tv-nederland.nl/fmkaart/groningen.html
Dit is nieuw voor mij. 11C is in n.o. Fryslân al langere tijd sterk te ontvangen. 12C is goed, maar blijft ten opzichte van 11C nog wat achter.
De zenders van Schiermonnikoog dus verplaatst naar de marnerwaard.
Volgens radio-tv-nederland.nl nu nog 10 zendmasten te gaan.
Meppel, Ems, Hollum, Tjerkgaast (Spannenburg), Lochem, Zaltbommel, Stadskanaal, Winschoten, Vught en Middelburg.
Meppel, Ems, Hollum, Tjerkgaast (Spannenburg), Lochem, Zaltbommel, Stadskanaal, Winschoten, Vught en Middelburg.
Ik was gisteren in Lochem maar daar was verder nog geen verandering te zien aan de mast aan de Goorseweg. 9C komt hier gedeeltelijk binnen via Aalten en Arnhem. De 11C via Langerak (Doetinchem) en 7D als ie door komt via Markelo. Vooral de 9C en 7D zijn in Hengelo Gld het minst goed te ontvangen door het gemis van een plekje op de Langerak mast. Als.er in Lochem antennes worden geplaatst voor DAB+ dan zullen die denk ik ook gericht worden op het zuiden. Ze hadden beter net als op de masten o.a. in Jirnsum en Wieringerneer rondom DAB+ antennes kunnen plaatsen op alle zendmasten (non-directief) waar Broadcast Partners gebruik van maakt i.p.v. van veel directief gerichte zendlokaties.bjornboonk schreef: ↑30 sep 2023 21:39 Ik had ook al gedacht dat men in Doetinchem de zuidantenne zou pakken. Dit omdat Deventer een zuidelijke gerichte antenne heeft. Ik denk dat Lochem ook een zuidelijke antenne krijgt precies de andere kant op als Markelo.
Het meest?
Nu is het net een loterij. Woon je aan een kant waar de antennes naar toe kijken dan is het Bingo! met volle bak signaal en aan de achterkant is het zelfs soms stil bij verminderde ontvangst. Ik denk dat de regio Hardenberg signaal via Hengelo Ov, De Lutte, Zwolle (Telfordstraat) en deels via Emmen signaal ontvangt en misschien ook nog vanuit Dedemsvaart(?). Hoogersmilde kan ook nog daar denk ik signaal geven. De Hengelo Ov. DAB+ antennes zijn naar het Oostnoordoosten gericht. Hoe is de DAB+ ontvangst in de omgeving van Borculo Bjorn?
-
Was net weer in Hengelo/Borne en 11C is daar een drama.
Onder de rook van de mast in Hengelo schakelt de radio continu tussen DAB+ en FM.
Vorige week ook al. Of wordt er nog gewerkt aan 12C ?
Onder de rook van de mast in Hengelo schakelt de radio continu tussen DAB+ en FM.
Vorige week ook al. Of wordt er nog gewerkt aan 12C ?