DAB+ Publieke Omroep

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

Plaats reactie
EtherScout

DAB+ Publieke Omroep

Bericht door EtherScout »

Sinds de FM-problemen in de Gerbrandytoren, heb ik de DAB-zenders van Haarlem en Amsterdam als alternatief om op een gemakkelijke manier ruisvrij naar de Publieke Omroep te luisteren. De ontvangst is ruim voldoende, ook beneden in huis. Alleen is het jammer van dat platgeknepen MP2-geluid.

De nieuwe DAB+vergunningen zijn ingegaan. Ik heb begrepen dat de geluidskwaliteit-eisen van minimaal 192kb/s MP2 of 48kb/s AAC+ ook voor de publieke omroep gelden. De benodigde spullen schijnen al bij de Publieke Omroep aanwezig te zijn. Heeft iemand enig idee wanneer de Publieke Omroep over gaat schakelen naar DAB+, zodat wij eindelijk af zijn van de huidige, een modern systeem volstrekt onwaardige, geluidskwaliteit?
Laatst gewijzigd door admin5 op 08 mar 2012 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Verplaatst --> Ontvangst en coordinatie
passie3105

Re: DAB+ Publieke Omroep

Bericht door passie3105 »

Ben ik ook wel benieuwd naar en vooral de commerciele omroepen.
In feite kunnen er in 1 Multiplex DAB+ 22 radiozenders met 48 kb/s AAC+ !

Kunnen alle omroepen in 1 keer in de ether. Hopelijk ook Radio10 gold.
Jarod

Bericht door Jarod »

Goed dat dit topic hier staat, ik wilde al een tijdje een vraag stellen, maar vergat het steeds.

Wat zou een goede ontvanger zijn waar je een externe antenne op kunt aansluiten?
Ik ben erg benieuwd, want ik kan de Amsterdam Hemweg toren prima zien.

En, zijn er ook DAB USB radio's met externe antenne mogelijkheid? Googlen brengt me niet erg ver.
Scan je DAB+ radio regelmatig opnieuw!
DX'r

Bericht door DX'r »

Jarod schreef:Goed dat dit topic hier staat, ik wilde al een tijdje een vraag stellen, maar vergat het steeds.

Wat zou een goede ontvanger zijn waar je een externe antenne op kunt aansluiten?

En, zijn er ook DAB USB radio's met externe antenne mogelijkheid? Googlen brengt me niet erg ver.
DAB, DAB+ en DMB
http://gpsmuc.de/en/category122/product ... _info.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Jarod

Bericht door Jarod »

Bedankt! Interessant... ook de L band.
Scan je DAB+ radio regelmatig opnieuw!
pvrakking

Bericht door pvrakking »

Jarod schreef:Goed dat dit topic hier staat, ik wilde al een tijdje een vraag stellen, maar vergat het steeds.

Ik heb een Pure Highway, deze is ook DAB+ geschikt maar beschikt helaas niet over L-band ontvangst. Op zich niet erg, want daar zit (nog) niets op.
De Pure Highway is bestemd voor in de auto als uitbreiding op de bestaande installatie en wordt dan gevoed door een mini-USB en heeft een externe (magneetvoet) antenne nodig. Je kan dan of via een ingebouwde FM-zender of via een line-out het signaal op je bestaande autoradio krijgen.
Hij is ook als "walkman" te gebruiken. Er kunnen 2 AA batterijen in. Als er geen USB voeding binnen komt dan wordt de line-out een koptelefoon uitgang en tevens de antenne (ook ext antenne is uitgeschakelt, deze is namelijk actief)

Maar je kan hem natuurlijk ook via je PC voeden met de USB kabel, de buiten antenne ergens plaatsen en de line-out op je PC zetten.
analoog

Bericht door analoog »

EtherScout schreef:Sinds de FM-problemen in de Gerbrandytoren, heb ik de DAB-zenders van Haarlem en Amsterdam als alternatief om op een gemakkelijke manier ruisvrij naar de Publieke Omroep te luisteren. De ontvangst is ruim voldoende, ook beneden in huis. Alleen is het jammer van dat platgeknepen MP2-geluid.

De nieuwe DAB+vergunningen zijn ingegaan. Ik heb begrepen dat de geluidskwaliteit-eisen van minimaal 192kb/s MP2 of 48kb/s AAC+ ook voor de publieke omroep gelden. De benodigde spullen schijnen al bij de Publieke Omroep aanwezig te zijn. Heeft iemand enig idee wanneer de Publieke Omroep over gaat schakelen naar DAB+, zodat wij eindelijk af zijn van de huidige, een modern systeem volstrekt onwaardige, geluidskwaliteit?
Het is maar de vraag of DAB+ ingezet zal worden om meer programma's te brengen of om de kwaliteit te verbeteren. Als men 48 kbps toepast ben ik bang dat je teleurstelling zal blijven.
passie3105

Ik woon dicht bij Duitsland en luister hier naar de duitse zenders in DAB+ 48 Kb/s AAC en
moet zeggen dat het perfect klinkt.
passie3105

Is er al iets bekend wanneer DAB+ in Nederland operationeel word ?
Zijn ze al bezig met het aanpassen van zendlocaties ?
Wie weet meer ? Jassy ?
jassy

Bericht door jassy »

Ik heb geen idee, 2013 heb ik ergens gehoord.
Kijk live mee op de ensembles 11C DAB+, 12C NPO, 9C...., 7D MTVNL, 6A Overijssel en 9D Mein NRW DAB+ op

http://www.dabmonitor.nl/
radiogolfje

Bericht door radiogolfje »

Een twee weken terug was er op één van de alticom torens nog niets van te zien.
Stond alleen nog de oude DAB zender te pruttelen.
Waggel

Bericht door Waggel »

Eerste kwatraal 2013 als het goed is. Je kan nog een klein jaartje bieden en dus een 'potje'
sparen en zorgen dat je aan de eisen komt.
passie3105

Waarom duurt dit nog zo lang ? Is toch een kwestie van zenders aanzetten en klaar.
Waggel

Bericht door Waggel »

Ja zou je zeggen de zenders aanzetten maar dat heeft enkel nut als er voldoende consumenten ook radio's hebben die het ontvangen kunnen en dat is helaas niet het geval. Tis eigenlijk een cirkeltje. Mensen kopen niet zo'n radio omdat er nog bijna niks op is te ontvangen en stations gaan niet over op DAB+ omdat er niet genoeg consumenten hebben die het ontvangen kunnen en zo kan je blijven rond draaien en komt het bijna niet van de grond terwijl de techniek wel prima is.
radiogolfje

Bericht door radiogolfje »

Zenders aanzetten en klaar ????

1: je zal eerst de zenders moeten kopen.
2: dan moet je ze plaatsen
3: de antennes moeten gemonteerd worden.
4: er moet een brandmeldinstallatie komen en warmtedetectie op de kabels :sad:
5: je moet toestemming krijgen om op meer dan 10% van je gewenste vermogen te gaan draaien. :sad: :sad:

Dus zo maar aanzetten gaat niet.
Plaats reactie