Website van RTV Zoo Zwolle brengt iets anders

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?

Moderator: admin6

HansHeino

Re: Website van RTV Zoo Zwolle brengt iets anders

Bericht door HansHeino »

voorzitter schreef:[...]Hoe lang krijgt een nieuwe omroep om zich te bewijzen?
Vrij lang, om dit oude topic maar weer ff een schopje te geven.

Check dit: http://www.weblogzwolle.nl/content/view/30973/1/" onclick="window.open(this.href);return false;

Technische dingen die ik er persoonlijk anders zou doen:
- Platen als bijvoorbeeld Poco Loco Gang en Pizzalied uit de non-stop halen, bovenaan de piramide beginnen met de database vullen en deze daadwerkelijk goed plannen via goede schedulingsoftware, zodat het station buiten de informatie ook daadwerkelijk luisteraars kan vasthouden
- Zorgen voor een goed bereik in de ether: hier in Zwolle heb ik RTV Raalte in plaats van hun
- De zwaai van de zender tot 75kHz beperken zodat ze aan de vergunning voldoen en radio's er niet meer overheen lopen
- Een dedicated audioverbinding naar de zender toe, in plaats van via een analoge straalverbinding naar de kabel en het vervolgens daar weer vanaf plukken zoals nu gebeurt
- Krakende slecht afgeregelde Orban EN DSP-X-mini er tussenuit, Orban voor het kabelsignaal gebruiken (dan hoeft deze minder luid en kraken de clippers niet) en nieuwe degelijk afgeregelde processing gebruiken (aan te schaffen met de verkoop van de DSP-X), direct bij de zender

Ik hoop dat dit nieuwe bestuur ook daaraan aandacht schenkt, want in alle jaren heeft de kwaliteit van het geluid juist luisteraars afgeschrikt in plaats van weten te binden. Niet alleen inhoudelijk, maar ook audiotechnisch is het erg belangrijk om de spullen voor elkaar te hebben vind ik, wil je het imago van een "lokale omroep (oud medium zoals het vaak wordt genoemd)" opkrikken.

Ik wens het nieuwe bestuur veel succes. En nee, dit is geen sollicitatie van mij, maar gewoon een wens, want ik wil me graag als Zwolse inwoner en radiogek na alle jaren kunnen identificeren met een mooi lokaal signaal in de ether.
Zwarte IJsbeer

Bericht door Zwarte IJsbeer »

[quote="HansHeino"][quote="voorzitter"][...]Hoe lang krijgt een nieuwe omroep om zich te bewijzen?[/quot

Technische dingen die ik er persoonlijk anders zou doen
- Platen als bijvoorbeeld Poco Loco Gang en Pizzalied uit de non-stop halen[/quot

Wat is er mis met deze 2 platen? Komen ze te vaak terug in de non stop programmering ?
Alle tv's de wereld uit, radio's aan de macht
Budweiser

Bericht door Budweiser »

Wat is er mis met deze 2 platen? Komen ze te vaak terug in de non stop programmering ?
Op het moment dat je probeert een brede doelgroep te bedienen (en ik mag aannemen dat een lokale omroep daar toch naar streeft) moet je dit soort meuk niet ten gehore brengen, en is elke keer dat ze terug komen in de nonstop programmering te vaak.
Bababooey !
Twitter
Orange

Bericht door Orange »

Zwarte IJsbeer schreef:Wat is er mis met deze 2 platen? Komen ze te vaak terug in de non stop programmering ?
Wat is dit voor vreemde vraag? Wat daar mis mee is, hoeft toch hopelijk niet uitgelegd te worden. Het pizzalied anno 2012 nog op de radio, dat gaat toch nergens over. Dat doen ze bij het Foute Uur nog niet eens. Wat verschrikkelijk.
remco_k

Bericht door remco_k »

Orange schreef:
Zwarte IJsbeer schreef:Wat is er mis met deze 2 platen? Komen ze te vaak terug in de non stop programmering ?
Wat is dit voor vreemde vraag? Wat daar mis mee is, hoeft toch hopelijk niet uitgelegd te worden. Het pizzalied anno 2012 nog op de radio, dat gaat toch nergens over. Dat doen ze bij het Foute Uur nog niet eens. Wat verschrikkelijk.
Op zich, als de andere nonstop platen allemaal carnaval platen zijn, of gelijksoortig, past het Pizzalied daar prima tussen. :))
In alle andere gevallen past het niet. Daar zou je inderdaad geen vragen over moeten hoeven stellen.
Een cassettebandje was genoeg | Alles kan stuk
Goedkope Shoutcast2 SSL stream? Kijk op digiplay.nl.
Zwarte IJsbeer

In mijn ogen is een lokale omroep zoals RTV Zwolle een omroep voor alle mensen van Zwolle. Daar wonen heel veel mensen van verschillende komaf en pluimage. Ik weet dat Nederlandstalige muziek in Zwolle en omgeving ook populair is dus het Pizzalied kan prima. Behalve dan als ie meerdere keren per week voorbij komt. Orange luistert teveel naar Q music denk ik want daar schijnen ze te bepalen wat foute muziek is. Foute muziek is muziek die vals gezongen of gespeeld is maar om het Pizzalied een foute plaat te noemen gaat mij te ver. Denk nou niet dat ik een fan van Andre van Duin ben want dat is niet zo. Ik heb alleen moeite met de term ''Foute muziek'' of Foute uur'' Het feit dat het nog populair is kan ik al niet rijmen met ''Fout'' maar het zal wel met m'n lage i.q. te maken hebben. (132)
remco_k

Bericht door remco_k »

Dus even voor mijn begrip vorming, jij ziet er geen probleem in dat in een willekeurig nonstop uur een plaat van b.v. Ilse DeLange wordt gedraaid, en dat daarna ongegeneerd het Pizzalied kan worden gedraaid?
Zo niet; leg dan eens uit hoe dat nonstop uurtje er verder wel uitziet dan?
Zwarte IJsbeer

remco_k schreef:Dus even voor mijn begrip vorming, jij ziet er geen probleem in dat in een willekeurig nonstop uur een plaat van b.v. Ilse DeLange wordt gedraaid, en dat daarna ongegeneerd het Pizzalied kan worden gedraaid?
Ik vindt juist dat het wel moet kunnen, geen probleem. Even voor de duidelijkheid, een lokale omroep is GEEN hitradiostation. Daarom moet je niet te nauw kijken en is er ook veel meer mogelijk. Behalve klassieke en geestelijke muziek moet alles kunnen als het maar herkenbaar is voor de mensen die luisteren. Maar je wil waarschijnlijk een muzieklijstje?

Bij deze,

1. Belinda Carlisle - Heaven is a place on earth
2. Jeroen van der Boom - Jij bent zo
3. Mama's & the Papa's - Monday monday
4. BZN - Just an illusion
5. Ilse Delange - World of hurt
6. Andre van Duin - Pizzalied
7. Triggerfinger - I follow
8. Duke - So in love with you
9. Robbie Williams - Feel
10. Rene Froger - Alles kan een mens gelukkig maken
11. Abba - the winner takes it all
12. George Baker Selection - Little green bag
13. Jan Smit - Als de morgen is gekomen
14. Boney M - Sunny
15. Vengaboys - We're going to Ibiza

Laat duidelijk zijn dat dit niet mijn smaak is, die is totaal anders. Leg me maar eens uit waarom dit niet zou kunnen. Ik weet dat in het oosten van het land veel omroepen met dergelijk format draaien
Budweiser

Bericht door Budweiser »

omdat na enkele platen het meerendeel van de mensen allang afgehaakt is.
Bababooey !
Twitter
wave

Bericht door wave »

Zwarte IJsbeer schreef:
remco_k schreef:Dus even voor mijn begrip vorming, jij ziet er geen probleem in dat in een willekeurig nonstop uur een plaat van b.v. Ilse DeLange wordt gedraaid, en dat daarna ongegeneerd het Pizzalied kan worden gedraaid?
Ik vindt juist dat het wel moet kunnen, geen probleem. Even voor de duidelijkheid, een lokale omroep is GEEN hitradiostation. Daarom moet je niet te nauw kijken en is er ook veel meer mogelijk. Behalve klassieke en geestelijke muziek moet alles kunnen als het maar herkenbaar is voor de mensen die luisteren.
Helemaal mee eens, Zwarte IJsbeer. En laten we wel zijn: één van de populairste programma's op publieke omroep is jarenlang de 'Arbeidsvitaminen' geweest cq. Veronica's 'Muziek terwijl u werkt'. Daar werd ook probleemloos Queen's "The Breakthrough" gevolgd door Andre van Duin's "Willempie", Tineke Schouten's "Lenie uit de Takkestraat" of de Rondo Russo van Berdien Stenberg. Radio 2 maakt er, net als veel regionalen, nog steeds geen punt van.

Waar het om gaat is dat een lokale omroep een andere doelgroep heeft dan Q, 538, Radio 3, Slam, etcetera. Als in jouw werkgebied NL populair is, dan moet je dat gewoon lekker draaien; aanpassen bij je doelgroep is een belangrijk stuk profilering. De doelgroep voor Hitradio is nou eenmaal een totaal andere doel- en leeftijdsgroep -bier.

Om er ook een lijstje tegenaan te gooien :)) :

1. Shanice - I love your smile
2. Gers Pardoel - Ik neem je mee
3. Kids from Fame - Starmaker
4. Abba - I do, I do, I do
5. Tina Charles - I love to Love
6. Pasadena Dream Band - Zandvoort aan de Zee
7. Robbie Williams - Let me entertain you
8. Krezip - Venus
9. Alderliefste & Paul de Leeuw - Une Belle Histoire
10. Ilse Delange - World of hurt
11. Queen - Radio GaGa
12. Earth, Wind & Fire - Boogie Wonderland
13. Petra Berger - Here and Now
14. Andre van Duin - BimBam
15. Dan Hartman - Instant Replay
Laatst gewijzigd door wave op 05 sep 2012 23:29, 2 keer totaal gewijzigd.
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
tspronsen

Bericht door tspronsen »

@Zwarte IJsbeer: ik kan hier geen format in ontdekken; volgens mij zijn dit gewoon willekeurig gekozen nummers. Als je muziekaanbod zo breed is zoals jij beschrijft dan is het moeilijk om luisteraars vast te houden. Het is zo divers dat de kans groter is dat je muziek hoort die je niet mooi vind dan kleiner. Als ik vaak muziek hoor die ik niet leuk vind dan zoek ik een andere zender en ik zal daar echt niet de enige in zijn.

Ik heb toevallig vanmiddag een uurtje geluisterd en ik heb me verbaasd over het format (of het ontbreken ervan). Natuurlijk, smaken verschillen maar ik geloof niet dat dit ze veel luisteraars oplevert. Vanmiddag waren er in elk geval maar 2 luisteraars (waar ik één van was) en momenteel is er één luisteraar (ik luister nu niet). Ook 15 gelijktijdige luisteraars als piek vind ik niet indrukwekkend.
remco_k

Bericht door remco_k »

Zwarte IJsbeer schreef: Ik vindt juist dat het wel moet kunnen, geen probleem. Even voor de duidelijkheid, een lokale omroep is GEEN hitradiostation.
Dat staat niet ter discussie. Het feit dat het Pizza lied volgens mij en anderen niet in de nonstop thuis hoort, heeft helemaal niets te maken met het perse willen draaien van hits maar heeft alles de maken met het -niet- willen draaien van een hele grote uitzondering ten opzichte van de rest van de platen die eromheen zitten geprogrammeerd.
1. Belinda Carlisle - Heaven is a place on earth
2. Jeroen van der Boom - Jij bent zo
3. Mama's & the Papa's - Monday monday
4. BZN - Just an illusion
5. Ilse Delange - World of hurt
6. Andre van Duin - Pizzalied
7. Triggerfinger - I follow
8. Duke - So in love with you
9. Robbie Williams - Feel
10. Rene Froger - Alles kan een mens gelukkig maken
11. Abba - the winner takes it all
12. George Baker Selection - Little green bag
13. Jan Smit - Als de morgen is gekomen
14. Boney M - Sunny
15. Vengaboys - We're going to Ibiza

Laat duidelijk zijn dat dit niet mijn smaak is, die is totaal anders. Leg me maar eens uit waarom dit niet zou kunnen. Ik weet dat in het oosten van het land veel omroepen met dergelijk format draaien
Dat omroepen volgens jou het pizzalied op deze manier in hun playlist gooien en draaien wil niet zeggen dat er naar geluisterd wordt - of dat een eventuele luisteraar het Pizzalied overleeft.

Het Pizzalied is in het lijstje hierboven een bijzonder grote uitzondering, dat kunnen we wel classificeren als feit toch? Eens?
Het lied hoort er simpelweg in de verste verte niet in thuis, want het lijstje is redelijk allround. De rest van het lijstje zou ik, zonder het Pizzalied, zo op zender durven zetten. (Hoewel ik sommige titels niet direct herken - dus even slag om de arm).

Als het nou een uur nonstop nederlandstalige volksmuziek (dus niet nederpop) of carnaval was geweest, dan zou er minder discussie zijn over het Pizzalied. Immers, zijn omgeving zit er al veel dichter bij in de buurt.

Wat mij betreft is het als volgt: als een omroep een lijstje zoals jij dat geeft draait, ga ik er bij het Pizzalied vanuit dat het gaat om een menselijke fout. Gewoon iemand die een vinkje verkeerd heeft gezet waardoor het Pizzalied per abuis in de nonstop terecht komt. Het Pizzalied mag best op zender, maar in een ander uur, met andere inhoud, met een andere bedoeling en andere omlijsting. Maar niet in de allround nonstop.

Een andere redenering:
Plaats op de plek van het Pizzalied eens een hele dikke scheurende hardrock plaat, of 'Hakkuhbar - Gabbertje'. Stuk voor stuk zijn het te grote uitzonderingen die je gewoon niet op deze manier moet inplannen.
Niet in dit uur, bedoel ik dan...
rutgrrr

Bericht door rutgrrr »

Wat betreft het uur van wave: Sorry maar alleen al 2x dezelfde artiest in een uur is heel vreemd. Verder een zeer rommelig format dat niet uitnodigt en voor veel mensen veel afhaakmomenten telt.

Een radiostation voor alle mensen in een gemeente is onhaalbaar en denken dat je daar een beluisterbaar format mee kan creeeren is een illusie. Je MOET keuzes maken. Zo is de moderne maatschappij.

Als een lokale omroep kiest voor een doelgroep 20-49 dan is dat prima. Als maar aan de ICE-norm wordt voldaan. Als je een smartlappenzender start: Ook goed. Maar MAAK een KEUZE. Dingen juist niet doen is je ook profileren.

Verder is elke lokale omroep vrij om het muzikale format in te vullen. Dus zeggen dat een lokale omroep geen hitradio kan zijn is ook niet waar. Als een omroep dat wil dan kan dat.

Ik snap niet dat mensen zo vastzitten in hun denken over "wat een lokale omroep moet zijn" eerlijk gezegd. We leven niet meer in de jaren 80 waarin er weinig keuze was.
Krities AVRO-lid. En wel hierom: https://www.youtube.com/watch?v=97wWDMxVQSg
wave

Bericht door wave »

rutgrrr schreef:Wat betreft het uur van wave: Sorry maar alleen al 2x dezelfde artiest in een uur is heel vreemd. Verder een zeer rommelig format dat niet uitnodigt en voor veel mensen veel afhaakmomenten telt.
Leuke discussie dit!
Knip & Plakfout hersteld. 2x hetzelfde nummer in 1 uur is inderdaad niet de bedoeling. 2x Dezelfde artiest in één uur heb ik zelf weinig moeite mee, bij Sky, 538 etc. is dat ook geen uitzonderlijk verschijnsel.
Maar Rutgrrr, je voelt 'm waarschijnlijk al aankomen: kun jij dan een voorbeeld geven van wat jij een 'beluisterbaar' format vindt en wat de 'afhaakmomenten' zijn voor veel mensen? Kiezen voor de breedte is tenslotte óók een keuze maken :D
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
rutgrrr

Bericht door rutgrrr »

Leuk idd :D

Allereerst: van stations als 538 of Sky verwacht ik balans in de uurklokken. Dat is er best vaak niet. 2 x dezelfde artiest in een uur vind ik voor zo'n zender niet kunnen.

Verder: Als lokale omroep heb je vind ik geen excuus om niet strak te programmeren. Software voor het uitspugen van je playlisten is NIET duur meer en je moet ook gewoon hard werken aan je zender. Persoonlijk is mijn doel met de zender waar ik werk gewoon om een lokaal/regio-alternatief te zijn voor de landelijken. DAT zijn de goed beluisterde zenders, met uitzondering van de regionale voor het nieuws.

Onderstaande gaat trouwens uit van een zender in een stad als Zwolle, Amersfoort, Nijmegen of Apeldoorn. Bovendien is dit absoluut geen dwingend iets, maar zijn het de keuzes die IK zou maken.

Afhaakmomenten zijn bijvoorbeeld toch echt 2x dezelfde artiest in een uur en muziek die voor veel mensen van je beoogde doelgroep buiten de smaak valt. Harde rock, alternative, harde dance en niet bekende/RTL/TROS gerelateerde Nederlandstalig vallen daar onder. Dit werkt allemaal polariserend; mensen die van het 1 houden, moeten vaak niks van het andere hebben.

Als iemand 2 a 3 liedjes achter elkaar hoort die m niks doen is diegene weg. En ook al ben je er als lokalo er voor iets anders, muziek is de cement en herkenning in je programmering. Je profileert je er mee. Ik zou kortom overdag en buiten doelgroep uren vooral een keuze maken. Breed, maar niet té breed :)) EN vooral dus bepaalde dingen NIET doen.

Neem bijvoorbeeld de gemeente Zwolle als uitgangspunt: Wikipedia leert: De bevolking is voor een groot gedeelte 20-59 jaar. Doelgroep die ik kies voor de zender is dan 20-49, uitschieter af en toe naar 60 jaar.

Wat draai je: Volwassen muziek vanaf 75-90, '00s en vooral bekende HITS. Een stuk 0f 4 per uur, mooi verdeeld. Geen te nieuwe muziek, maar wel up en recent. Nederlandstalig wel Jan Smit, Nick en Simon en de 3J's, maar géén pizzalied (daar is ie weer!). Kies voor gekuiste versies van nummers en wees voorzichtig met dance.

Wat draai je niet: Moeilijke zaken als dubstep, alternative of metal, tenzij in een speciaal programma. Hetzelfde geldt voor nederlandstalige hoempapa of smartlappen. Niet doen.

Wees bovenal herkenbaar, consistent en vraag niet te veel aandacht.

Binnen deze uitgangspunten kun je denk ik nog genoeg de breedte opzoeken. En echt wel de Pasadena Dream Band draaien, maar dat moet niet uitgangspunt zijn. Dit is een novelty-hitje dat je alleen in de zomer draait. Bovenal moet je dit soort liedjes context meegeven. Dat doe je door een DJ die deze muziek van een introductie kan voorzien. Nonstop lukt dat niet.
Krities AVRO-lid. En wel hierom: https://www.youtube.com/watch?v=97wWDMxVQSg
Plaats reactie