Radiodossier Nijmegen binnenkort online?

Zijn ze in of uit de lucht? Waar komen ze binnen? Wie heeft de hoogste vermogens en waar vind je schema's?

Moderator: admin6

Welk station uit Nijmegen had je voorkeur?

Delta
5
19%
Keizerstad
14
52%
Rataplan
1
4%
Contact
1
4%
Lokaal
0
Geen stemmen
Exclusief
0
Geen stemmen
Reflex
1
4%
De Grijze Duif
1
4%
Totaal
1
4%
Een ander station
3
11%

Totaal aantal stemmen: 27

Limburger

Radiodossier Nijmegen binnenkort online?

Bericht door Limburger »

De bakermat voor professionele commerciële radio’s ligt volgens velen in Nijmegen.

Stations als Keizerstad, Delta en Contact waren in de jaren tachtig vooruitstrevende stations, uiteraard de andere stations in Nederland, zoals Roulette, Unique, Atlantis, Decibel en al die anderen niet onder gedaan.

Van Hitradio Delta 90 (negen-nul) is een zeer uitgebreide website http://www.delta-radio.com in de lucht, van de andere Nijmeegse stations staat qua geschiedenis niet alles even uitgebreid beschreven.

Op de website van Delta wil men binnenkort starten met het verhaal van de andere stations die in deze Gelderse plaats actief waren, zoals Contact, Keizerstad, Lokaal en Totaal.

Hiervoor doet men ook een oproep aan oud-medewerkers van deze stations. Om een zo compleet mogelijk verhaal te krijgen is men op zoek naar verhalen en documenten van weleer. Als je oud-medewerker van de Nijmeegse piratenstations bent, lun je reageren.

Hopenlijk dat nu de hele geschiedenis van alle Nijmeegse zenders goed beschreven kan worden.

Afbeelding

Een interview met enkele oud-Delta-medewerkers lees je hier: http://pieterjanssen.web-log.nl/pieterj ... o_bek.html
Laatst gewijzigd door Limburger op 09 mar 2008 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Radio, elke dag bijzonder!
Dewinterwaslang

Bericht door Dewinterwaslang »

Een leuk beeld van een aantal van die stations is toch al bij Roger van Bracht te lezen?
Limburger

Bericht door Limburger »

Dewinterwaslang schreef:Een leuk beeld van een aantal van die stations is toch al bij Roger van Bracht te lezen?
Wellicht dat men een verhaal zoals dat van Delta reeds beschreven is wil maken?
Radio, elke dag bijzonder!
EA

Bericht door EA »

Waarom is er geen livestream van Delta Radio, met de jingles en commercials uit die tijd. Deze mist nog in het rijtje van grote landpiraten die weer terugkeren via internet.
Weg met de eenheidsworst op de radio en het bewandelen van platgetreden paden.
retep

Bericht door retep »

keizerstad gekozen, reden, keizerstad was hier in SInt Michielsgestel nog net te ontvangen, delta met heel veel moeite.
rvbracht

Bericht door rvbracht »

Delta: Was voor jongeren HET station in Nijmegen. Toen het met Delta bergafwaards ging en veel jocks bij Keizerstad gingen draaien in 1988 en 1989 was Keizerstad veruit de populairste.
Qua format vond ik Exclusief erg goed, dat klonk zoals radio in de randstad klonk, echter in Nijmegen was het niet succesvol.
Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM »

dat klonk zoals radio in de randstad klonk
Ben ik toch erg benieuwd wat het verschil tussen de grote zenders in Nijmegen en die bijvoorbeeld in Rotterdam of Den Haag waren Roger ;)
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"
Mario G

Bericht door Mario G »

Misschien wat minder rebelser dan in het wilde westen maar wel zeer stabiel als product, Marketing was beter , Financieel ook.

Er was minder vermogen nodig om z'n gebied te dekken (de gemiddelde lokale heeft tegenwoordig net zo veel sa[) maar bereik was met de vrijere frequentie's en slimmere opstelplaatsen veel beter.

Kan nog wel uurtje doorgaan...

Maar er zat ook veel shit bij hoor. Eigenlijk draaide het maar om een man of 25 die door de jaren heen een heel goed product maakte. De rest was echt wel minder.
rvbracht

Bericht door rvbracht »

Madurodam FM schreef:
dat klonk zoals radio in de randstad klonk
Ben ik toch erg benieuwd wat het verschil tussen de grote zenders in Nijmegen en die bijvoorbeeld in Rotterdam of Den Haag waren Roger ;)
Dat zit 'm hoofdzakelijk in het muziekformat. In de randstad werd (in mijn beleving) veel import dance gedraaid door diverse grote stations, zoals Decibel, Stad Den Haag e.d.
In Nijmegen is het Excusief met dat format, en een mooie strakke vormgeving en goede jocks niet gelukt.
Zwarte Stoomboot

Bericht door Zwarte Stoomboot »

rvbracht schreef:Dat zit 'm hoofdzakelijk in het muziekformat. In de randstad werd (in mijn beleving) veel import dance gedraaid door diverse grote stations, zoals Decibel, Stad Den Haag e.d.
In Nijmegen is het Excusief met dat format, en een mooie strakke vormgeving en goede jocks niet gelukt.
Da's ook maar naar welke stations je kijkt (luistert). In Rotterdam had je Free Radio Rotterdam, America, Havenstad en Atlantis en dat waren toch geen stations die bekend stonden om hun vooruitstrevende muziekkeus. Hier in Schiedam hadden we gedurende enkele jaren maar liefst 3 24-uurs stations: het 'volkse' Radio Lokaal, een Nederlandstalige eenmanszender en Radio Atlantic, dat technisch het best in elkaar zat, maar kwalitatief nogal wisselend was (presentatie). Daarnaast waren er diverse piraten, die varieerden van Nederlandstalig tot alternatief.
De importdance kwam volgens mij toch vooral van Radio Stad Den Haag, die overigens in de regio Rijnmond ook nog best te horen was (en beluisterd werd).

Wat mij als randstedeling altijd opviel van de Nijmeegse piraten, is dat de grotere stations er goed in slaagden 'gezellig' en 'professioneel' te combineren.
Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM »

Dat zit 'm hoofdzakelijk in het muziekformat. In de randstad werd (in mijn beleving) veel import dance gedraaid door diverse grote stations
Okee, duidelijk. Dus minder import-disco aan die kant van het land destijds ? Op de Amsterdamse jongerenzenders hoorde je inderdaad veel soulfull dance, '70s en '80s danceclassics, (Latin) Freestyle en old skool Hip-Hop. In Den Haag en Rotterdam was het voornamelijk Italo Disco wat mateloos populair was (overigens nogsteeds).
@Zwarte Stoomboot; was Amor geen discozender ? Later ook nog Nightlife 105 vanuit Rotterdam. In Den Haag uiteraard Eldorado mijn favoriet.
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"
Zwarte Stoomboot

Bericht door Zwarte Stoomboot »

Madurodam FM schreef:@Zwarte Stoomboot; was Amor geen discozender ? Later ook nog Nightlife 105 vanuit Rotterdam. In Den Haag uiteraard Eldorado mijn favoriet.
Ik weet eigenlijk niet of Amor een specifieke discozender was. In mijn lijstje ontbrak natuurlijk wel Transatlantic nog. Wat mij betreft met afstand de leukste zender. Die deden ook wel iets met dance/disco, maar ook dat was toch geen echte discozender.
Fantasy906

Bericht door Fantasy906 »

Van een aantal stations die hierboven genoemd worden zijn we redelijk leuke websites te vinden, maar die van delta is toch zeker de mooiste. Daar heb ik wel wat uurtjes leesplezier aan gehad! Maar hoe meer hoe beter van deze sites, als fan kan ik daar nog altijd geen genoeg van krijgen! Die van ons staat er ook op al is ie eigenlijk nooit helemaal afgekomen: http://www.fantasy906.nl/. Ik luisterde zelf veel naar keizerstad maar heb natuurlijk ook naar alle anderen geluisterd...super tijd was dat!
rvbracht

Bericht door rvbracht »

Fantasy906 schreef:Die van ons staat er ook op al is ie eigenlijk nooit helemaal afgekomen: http://www.fantasy906.nl/.
Leuk die foto's. Krijg jammergenoeg alleen de foto's van Heseveld te zien, en niet de andere lokatie.
De Beer

Bericht door De Beer »

Kan niet genoeg lezen over deze toffe Nijmeegse periode..... -bier
Betaalbare Jingles & Commercials: www.smallpricemedia.nl
Plaats reactie