Bouw nieuwe studio
Moderator: admin6
De specificaties die worden gegeven zijn alleen interessant vanaf de dikte 100 mm. Alles daaronder is 'substandaard' in de ogen van de professionals. Een belangrijke factor is de rigiditeitsfactor, ofwel de vezeldichtheid van het materiaal en alleen DAT bepaalt uiteindelijk de hoeveelheid demping die optreedt. Hierbij is van wezenlijk belang hoeveel massa de uiteindelijke wand heeft die met dat schuim behandeld wordt. Anders is en het slechts een optische aanpassing zonder noemenswaardige akoestische werking. Het ontwerp van de studio is veel belangrijker dan de 'treatment'.
Maar goed, ik kijk dan ook -beroepshalve- weer niet met de ogen van een bouwmarktbezoeker. Ik geef liever goed geld uit, dan een "halve oplossing" ook nog eens een keer te zien sneuvelen. De sprookjes van de eierdozen kennen we nu wel, en helaas zijn er veel professioneel ogende schuimfabrikaten die geen donder beter isoleren/dempen/absorberen dan die eierdozen die .... NIET werken.
Maar goed, ik kijk dan ook -beroepshalve- weer niet met de ogen van een bouwmarktbezoeker. Ik geef liever goed geld uit, dan een "halve oplossing" ook nog eens een keer te zien sneuvelen. De sprookjes van de eierdozen kennen we nu wel, en helaas zijn er veel professioneel ogende schuimfabrikaten die geen donder beter isoleren/dempen/absorberen dan die eierdozen die .... NIET werken.
Alle tips zijn welkom. Gezien alle kosten die ik heb gemaakt om de studio te bouwen is het dom om het niet af te maken. En dat mag best wat kosten. Nu alleen nog even de juiste soort zien te achterhalen. Ik heb inmiddels gelezen dat een galm makkelijker uit een ruimte is te halen dan een probleem in het laag van de monitoring. Komende week maar eens verder in verdiepen. Weet iemand toevallig of dit spul ook via een Nederlandse leverancier verkijgbaar is. Mijn Duits is niet veel meer dan MAVO-DDeVi schreef:Isolatiefoam noemt men dat ;). Kan je hier kopen: http://www.aixfoam.de/cgi-bin/shop/sh_a ... NC_ID=8002RickM schreef:Bij onze lokale omroep hebben wij van dat zwarte schuimrubber.(Volgens mij wel duur)
Meestal zie je ze met noppenprofiel: http://www.aixfoam.de/cgi-bin/shop/sh_a ... NC_ID=8005
Een kleine 10 euro per vierkante meter. Niet echt aan de goedkope kant als je er een hele studio mee moet bekleden, maarja...
Ik hoop dat dit je wat geholpen heeft :)

-
Een andere manier om een geluidsdode ruimte te krijgen is om de wanden te voorzien van schuine panelen (in het vertikale vlak). zodat het audio alle kanten op wordt gereflecteerd.
Je neemt platen hout (multiplex of zo) van 122 x 61cm, en plaatst die zodanig dat de onderzijde een cm of 10 anders is dan de bovenzijde. De plaat er naast net anders om.
Er zijn dus professionele radio studio's die zo opgebouwd zijn. Dan alleen nog nopjes aan het plafond.
Oja, vroeger had je van die eieren dozen, die op de muur plakken, werkte ook goed, maar dat was in de goude oude tijd.
Je neemt platen hout (multiplex of zo) van 122 x 61cm, en plaatst die zodanig dat de onderzijde een cm of 10 anders is dan de bovenzijde. De plaat er naast net anders om.
Er zijn dus professionele radio studio's die zo opgebouwd zijn. Dan alleen nog nopjes aan het plafond.
Oja, vroeger had je van die eieren dozen, die op de muur plakken, werkte ook goed, maar dat was in de goude oude tijd.
En als je dan toch aan het (ver)bouwen bent: reflecties zijn minder irritant als je zorgt dat alle wanden een andere afmeting hebben.radiogolfje schreef:Een andere manier om een geluidsdode ruimte te krijgen is om de wanden te voorzien van schuine panelen (in het vertikale vlak). zodat het audio alle kanten op wordt gereflecteerd.
Ook handig is om iets te monteren dat geluidsgolven verstrooit als het dan toch ergens tegenaan reflecteert. Een diffusor bv. Of een absorber als het lage tonen zijn.
En waar een golf reflecteert kun je natuurlijk mooi uittekenen in een CAD programma, maar veel sneller is: vervang je 'geluidsbron' (luidspreker, persoon) door een gloeilamp en ga met een spiegel op zoek naar het reflectiepunt terwijl je op stoel zit (en iemand anders natuurlijk met die spiegel langs de muren schuift).
Hopenlijk wat praktische tips...

Groet.
R
- PartyDJTom
Goede Morgen ..
Als ik die studio speakers zo open zie paar pagina's terug,
lijkt het op alles behalve echte kwaliteid.
De schijdingsfilter zit op de aansluiting zelf al en ook nog is zo heel erg klein.
En de kabels ook erg dun ??
> Tenminsten als ik het zo allemaal goed zie ???
De schijdingsfilter zit op de aansluiting zelf al en ook nog is zo heel erg klein.
" Music was my first love, and it will be my last "
Je ziet het zelf niet zo goed... denk ik. Misschien eerst even alles nalezen voor je op 'verzenden' drukt?TropicalRadio schreef:Goede Morgen ..

- Oldschoolradio
Heeerlijk, het enige echte RF jargon......TropicalRadio schreef:Goede Morgen ..
Laat maar weer, ik laat het hierbij...ongekend hilarisch weer, moet ik zeggen. Ik loop nu al zo lang mee in de radiowereld dat ik weet wat er komen gaat, let nu maar op!
jep, beina voutloos ook, we gan de goeje kant op, HULDUH!Oldschoolradio schreef:Heeerlijk, het enige echte RF jargon......TropicalRadio schreef:Goede Morgen ..

-
hahaha inderdaat jaaamkames schreef:jep, beina voutloos ook, we gan de goeje kant op, HULDUH!Oldschoolradio schreef:Heeerlijk, het enige echte RF jargon......TropicalRadio schreef:Goede Morgen ..