Het grote internet radio info topic.

Vragen over de online radio? Dit forum is voor alles omtrent online radio.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Loy

Bericht door Loy »

bazza schreef:1 ding nog: Jaja ik weet dat het klinkit als een amateur, maar is een Samson microfoon aan te sluiten op een Behringer mengpaneel? En als ik een PC met muziek en alles, een microfoon, en een mengpaneel heb, moet ik dan nog meer dingen hebben om een radio uitzending te maken?
Gozert,

ik volg je vragen al een tijdje, en ik kan me nu niet meer inhouden om te reageren.

Ten eerste is GEEN vraag dom, want domme vragen bestaan niet. Ik kan het ook erg waarderen dat iedereen je gewoon wil helpen.
Maar wat ik niet snap is jou 'manager' Vincent ( zoals hij zichzelf noemt ). Hij wil graag dat jij voor hem gaat draaien, maar helpt je totaal niet!

Ik citeer van de website:
"Aan ervaring zal het niet ontbreken. Ik heb bij twee serieuze internetradio's gewerkt en heb het daar altijd ontzettend naar mijn zin gehad. Ik hoop dat FutureRadio ook uit zal groeien tot zo'n groot station."

Als meneer Vincent met zijn station groot wil worden, zou hij wel een bepaalde kwaliteit moeten leveren. Met een headset-mic of een ruis-reducerende-2,50-microfoon ga je dat niet redden natuurlijk.

Het idee van Michel ( WBITS-Michel ) leek mij de beste optie voor jou, aangezien je ook nog niet weet waarvoor een mengpaneel nou eigenlijk is. Nogmaals; dit geeft niets!

Mijn complimenten dat je alles durft te vragen, en een bitch-slap naar de grote directeur Vincent ( met stropdas )
genesisfm

Bericht door genesisfm »

Wellicht begint deze topic wat uit de hand te lopen???? Moderator doe er AUB iets aan en hou het to the point....
Het radio virus opgelopen in 1987 sindsdien ongeneeslijk verklaard.
Adriaan

Bericht door Adriaan »

bazza schreef:
Op 28 juni (dan pas) ben ik jarig
Radio Freaks, spaar deze goedbedoelende jongen een beetje...op zijn verjaardag!....gefeliciteerd! -bier
RBS

Bericht door RBS »

Edwin schreef:Even een aanvulling op dat Buma/Stemra verhaal. Voor België zijn er ook twee instanties. Je hebt de Sabam en dan heb je de Simim (bekend van de `Billijke Vergoeding').
Edwin, volledigheidshalve moet ik even wat aanvullen. Er zijn 2 instanties maar als webradiodienst moet je maar één betalen en dat is Sabam. De billijke vergoeding is niet van toepassing op webradio's (tot nu toe).
Kostprijs : net geen 700 euro voor een non-commercieel station en rond de 1500 euro voor een commercieel 24/24uur 7op7.
Bij een commerciële broadcast moet je nog 13% van je inkomsten afgeven aan sabam als taks.
Of je beluisterbaar bent buiten België maakt voor Sabam niets uit. Een particuliere stream mag max. 25 slots hebben; een commerciële meer.
Dit zijn de prijzen voor web-only stations !

Er is voor webradio ook een aanmeldingsplicht (maar geen vergunning of licentie nodig) bij de VRM.

Dirk Roels
België
IwanVerrips

Bericht door IwanVerrips »

RBS schreef:
Edwin schreef:Even een aanvulling op dat Buma/Stemra verhaal. Voor België zijn er ook twee instanties. Je hebt de Sabam en dan heb je de Simim (bekend van de `Billijke Vergoeding').
Edwin, volledigheidshalve moet ik even wat aanvullen. Er zijn 2 instanties maar als webradiodienst moet je maar één betalen en dat is Sabam. De billijke vergoeding is niet van toepassing op webradio's (tot nu toe).
Kostprijs : net geen 700 euro voor een non-commercieel station en rond de 1500 euro voor een commercieel 24/24uur 7op7.
Bij een commerciële broadcast moet je nog 13% van je inkomsten afgeven aan sabam als taks.
Of je beluisterbaar bent buiten België maakt voor Sabam niets uit. Een particuliere stream mag max. 25 slots hebben; een commerciële meer.
Dit zijn de prijzen voor web-only stations !

Er is voor webradio ook een aanmeldingsplicht (maar geen vergunning of licentie nodig) bij de VRM.

Dirk Roels
België
Lijkt het dan alsof het in België allemaal veel makkelijker geregeld is?
radioduck

kan niet praten met shoutcast

Bericht door radioduck »

heey ik ben bezig met me eigen webradio alles werkt nu
alleen lukt het me nog niet om te kunnen praten heb wel al een microfoon
kan iemand mischien uit leggen hoe ik dit moet doen
radio is met shoutcast en computer windows vista

alvast bedankt
BlackTiger

Bericht door BlackTiger »

Als je een buitenlands IP gebruikt, die streamt naar een buitenlandse server, en je plaatst de player daarvan een op een domain met Nederlandse extensie/eigenaar, ben je dan nog verplicht om rechten af te dragen aan de Nederlandse instanties?
gerard909

Bericht door gerard909 »

BlackTiger schreef:Als je een buitenlands IP gebruikt, die streamt naar een buitenlandse server, en je plaatst de player daarvan een op een domain met Nederlandse extensie/eigenaar, ben je dan nog verplicht om rechten af te dragen aan de Nederlandse instanties?
Goeie vraag. Ik denk van wel, want je bent immers in nederland gevestigd.

Eerlijk gezegd denk ik wel dat je er mee weg komt, zolang je nederlandse domein maar niet herleidbaar / traceerbaar is. Maar met dergelijke constructies ben je wel illegaal bezig.
Radio, maar met je maten.
counterpoint

Bericht door counterpoint »

BlackTiger schreef:Als je een buitenlands IP gebruikt, die streamt naar een buitenlandse server, en je plaatst de player daarvan een op een domain met Nederlandse extensie/eigenaar, ben je dan nog verplicht om rechten af te dragen aan de Nederlandse instanties?
Het maakt niks uit waar je je server plaatst. Jij bent als verantwoordelijke woonachtig in Nederland en moet je je aan de Nederlandse regels houden. Je kunt daar slecht op 2 manieren onderuit komen:

1 - Verhuis naar een buitenland. Dan moet je webradio volgens de regels aldaar functioneren.

2 - Zet een bedrijf(je) op in een buitenland. Dan kun je je webradio bij dat bedrijf registreren en dan kun je zelf wel in Nederland blijven wonen. Het bedrijf is dan verantwoordelijk voor de webradio zal dan dus volgens de regels van het land waar je bedrijf gevestigd is moeten functioneren.

Ik denk overigens wel, dat wanneer je geen bijzondere redenen hebt één van deze twee bovenstaande wegen te bewandelen, het goedkoper en minder omslachtig zal zijn om gewoon in Nederland de Buma/Stemra te betalen......
[color=red][url=http://counterpointfm.com]Counterpoint FM[/url]

more music, less talk[/color]
cyberneticorganism

Bericht door cyberneticorganism »

Ik heb zojuist een brief van de SENA in de bus gehad, dus ik ben niet bepaald blij :cry: Het is of stoppen, of 900 euro per jaar (minimaal) gaan betalen...

Behoorlijk zonde, ik was net goed op weg met alles. Steeds verder aan het uitbreiden etc.
counterpoint

Bericht door counterpoint »

cyberneticorganism schreef:Ik heb zojuist een brief van de SENA in de bus gehad, dus ik ben niet bepaald blij :cry: Het is of stoppen, of 900 euro per jaar (minimaal) gaan betalen...

Behoorlijk zonde, ik was net goed op weg met alles. Steeds verder aan het uitbreiden etc.
Ja het is weggegooid geld, dat ben ik met je eens, maar aan de andere kant is 900 euro op jaarbasis niet zo'n groot bedrag om je met je hobby bezig te kunnen houden. Ga maar eens paardrijden, golfen of snowboarden als hobby, dan ben je een veelvoud van die 900 euro kwijt vrees ik.

En ja ik weet het, er zijn ook nog andere kosten zoals je muziekcollectie, soundprocessing en je internet verbinding, maar het is nou eenmaal niet anders; elke hobby kost geld. Dat wordt dus emigreren naar een goedkoper (radio) land, of betalen.......
[color=red][url=http://counterpointfm.com]Counterpoint FM[/url]

more music, less talk[/color]
jeroenfm

Bericht door jeroenfm »

counterpoint schreef:
cyberneticorganism schreef:Ik heb zojuist een brief van de SENA in de bus gehad, dus ik ben niet bepaald blij :cry: Het is of stoppen, of 900 euro per jaar (minimaal) gaan betalen...

Ja het is weggegooid geld, dat ben ik met je eens, maar aan de andere kant is 900 euro op jaarbasis niet zo'n groot bedrag om je met je hobby bezig te kunnen houden. Ga maar eens paardrijden, golfen of snowboarden als hobby, dan ben je een veelvoud van die 900 euro kwijt vrees ik.

En ja ik weet het, er zijn ook nog andere kosten zoals je muziekcollectie, soundprocessing en je internet verbinding, maar het is nou eenmaal niet anders; elke hobby kost geld. Dat wordt dus emigreren naar een goedkoper (radio) land, of betalen.......

900 euro denk ik niet.... Je betaalt contributie (zeg 100 euro) en voor de rest hoef ik niets meer te betalen behalve m'n sportschoenen. Maar ik weet wat je bedoelt.
spotnonspot

Bericht door spotnonspot »

Hmm... 100 euro slechts... welke golfvereniging is dat? :))
lucasdegen

streamen vanuit het buitenland omdat Sena te duur is

Bericht door lucasdegen »

counterpoint schreef:
ArCee schreef:Alle landen die een overeenkomst met de Sena, of aanverwante instellingen hebben, hebben een zogenaamd verdrag ondertekend. Het verdrag van Rome. Het lijkt mij dus, dat als je streamhost in een land staat die niet op die lijst voorkomt, Sena of andere instellingen daar niets te vertellen hebben?
Nee het maakt niet uit waar je streamhost staat. Al staat je streamhost in Burundi, als de eigenaar ervan economisch aan Nederland verbonden is (oftewel, als je in Nederland woont) dan moet je gewoon de rechten in Nederland betalen.

Dus als jij een streamhost in een ver buitenland neerzet om zo de rechten te ontduiken, dan moet je daar ook gaan wonen. Als je in Nederland blijft wonen, dan moet je gewoon de BUMA/SENA betalen in Nederland.

Je kunt wel een bedrijf in een buitenland oprichten en dan die streamhost op naam van dat bedrijf zetten. Dan betaal je de rechten in dat buitenland, omdat het bedrijf aan dat land gebonden is. Maar dan moet je dus ook alle belastingen enzo voor dat bedrijf daar betalen en dat kan nog een gedoe zijn.

Komt dat mooi uit dat ik familie in Brazilie heb wonen. Ga ik uitzoeken wat het daar kost. Ik ben het er helemaal mee eens dat artiesten ook betaald moeten krijgen. Maar het is 2009 waarin iedereen allang alle muziek heeft gedownload, het is niet zo dat artiesten minder verkopen omdat ze op de radio gedraaid worden. In tegendeel.
Voor Buma betaal je per jaar 321 meen ik voor niet commercieel radiostaion. Kan ik mee leven. Maar als ik 100 luisteraars zou hebben, betaal ik 1,32 euro per uur. Sena heeft gelukkig een limiet van 1077 per jaar meen ik, maar mijn rekensom:

321 bum
1077 sena
500 stream?
kom ik rond de 2000 euro per jaar om een niet commercieel radiostation te draaien. En dan heb ik het nog niet eens over de kosten van stroom, muziek aanschaven, jingles, apparatuur. En de uren die ik erin steek natuurlijk gratizzzzz.

Misschien moet ik ook maar een dubbel paspoort aanvragen..
gerard909

Bericht door gerard909 »

counterpoint schreef:

Of ongestraft illegaal je ding blijven doen...
Radio, maar met je maten.
Plaats reactie