Verhuizing VOS Valkenswaard

Plaats links naar foto's van studio's die jij de moeite waard vind. RadioForum.nl is niet verantwoordelijk voor de vertoonde foto's.

Moderator: admin6

Plaats reactie
XtcFm

Re: Antenne Lokatie uitzendingen.

Bericht door XtcFm »

thijlklerkx schreef: Hallo, ik volg dit topic al een tijdje, erg leuk om van niets tot iets te zien.

Maar even een (NOOB) vraagje: je zegt tbv lokatie uitzendingen, is het dan een soort send return ding dat iemand ergens staat met een zender om live verslag te doen of is het gewoon om jullie geluid voor de radio's in de omgeving te verzenden?

Thijl.
Thijl,

In principe is het zo dat we tijdens activiteiten in de regio live willen uitzenden. Volgende week ga ik de set testen. Ik zal daar wat foto's van maken.

Het is mogelijk om de uitgang van de ontvanger aan te sluiten op de automatisering en zo dus een bepaald tijdstip in te kunnen plannen dat het geluid wat uit de ontvanger komt wordt uitgezonden via de automatisering. Helaas weet ik nog niet helemaal hoe dat in elkaar steekt dus heb ik het signaal zolang aangesloten op een van de schuiven van het mengpaneel zodat we een LIVE uitzending handmatig moeten open schuiven en dicht schuiven. Wel kan de automatisering er automatisch nieuws en commercials doorheen gooien maar dat moet je dan wel in de gaten houden. Anders hoor je alles door elkaar zeg maar.

Maar langzaam komt er verbetering. Nu de programmering nog en dan zijn we er.

Rick
thijlklerkx

Bericht door thijlklerkx »

Oké ik ben erg benieuwd.

Nog een vraagje, zo'n zender die op locatie gebruikt wordt, hoe groot is zoiets? Moet ik dan denken aan een auto of een rugzak?

En, dit signaal wordt dus gewoon analoog in de ether doorgegeven? ( Bij de tv omroep AT5 in Amsterdam hebben ze een 'rugzakje' met een digitale zender erin, dat gaat via een netwerk van KPN en heeft zodoende in de hele stad bereik, best mooi maar het valt wel heel erg vaak weg...

Groeten,

Thijl.
XtcFm

Bericht door XtcFm »

thijlklerkx schreef:Oké ik ben erg benieuwd.

Nog een vraagje, zo'n zender die op locatie gebruikt wordt, hoe groot is zoiets? Moet ik dan denken aan een auto of een rugzak?

En, dit signaal wordt dus gewoon analoog in de ether doorgegeven? ( Bij de tv omroep AT5 in Amsterdam hebben ze een 'rugzakje' met een digitale zender erin, dat gaat via een netwerk van KPN en heeft zodoende in de hele stad bereik, best mooi maar het valt wel heel erg vaak weg...

Groeten,

Thijl.
Thijl,

De zender en ontvanger zijn van het merk Microset. Een italiaans merk. Geen 'top of the Bill' maar het voldoet prima voor een simpele mono uitzending vanuit het dorp. We zenden immers ook uit op mono.
Onze straalzender zit ergens rond de 200 MHz en zend uit in WFM (Wide Frequency Modulation) met een uitgangsvermogen van zo'n 10 Watt
Afbeelding

CBT (Broadcastpartners) hebben straalverbindingen waar de zender en ontvanger in een kleinere 19" behuizing zit als de set van Microset. Onze ontvanger is 2HE en de zender is 3HE. Groter maar het werkt prima
XtcFm

Stereo en RDS

Bericht door XtcFm »

Of het echt bij de verhuizing hoort weet ik niet maar hieronder een paar foto's van de ombouw naar stereo en RDS van VOSFM

De oude situatie. Ontvangst werd mogelijk gemaakt dmv een Denon tuner afgstemd op onze kabelfrequentie. 94.4FM
Afbeelding

De oude spullen, destijds geleverd door CBT
Afbeelding

Het 19" rack met alleen nog maar een zender. Het is nu stil in de ether :-)
Afbeelding

De nieuwe situatie met een Profline SFDx FM Demodulator
Afbeelding

De huidige situatie op je radio:
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door XtcFm op 30 jun 2007 01:57, 1 keer totaal gewijzigd.
The F Mister

Bericht door The F Mister »

De zender ook meteen maar wat opgekrikt? :D
XtcFm

Bericht door XtcFm »

The F Mister schreef:De zender ook meteen maar wat opgekrikt? :D
Nee nee, netjes 100Watt ERP (39 Watt vanuit de zender)

Alleen zie je op de eerste foto de meter op 39 Watt staan en de tweede foto, waarbij de uitslag groter is, geeft modulatie aan. Ik had de meterfunctie even veranderd.

Ik trouwens ook nog even de antenne's gefotografeerd.
Afbeelding
marco de graaf

100 watt erp

Bericht door marco de graaf »

Dan staat de zender te laag met z'n uitgangs vermogen. Antenne gain is 3 dB, verlies van de coax niet mee genomen. 39 watt + 3 dB = 78 watt erp.

Dus je uitgestraalde vermogen is lager dan 78 watt erp. Of je moet super antenne's hebben. Maar 2 gekoppelde dipolen geven 3 a 4 db versterking.
Ik zou maar contact opnemen met de persoon die de installatie opgeleverd heeft.

Maaaaaarrrrr Het zou ook kunnen wezen dat de PWR meter van de zender een afwijking heeft!

Maar ik moet zeggen dat de installatie er netjes uit ziet. -bier
Als het straalt, dan is het goed.
XtcFm

Re: 100 watt erp

Bericht door XtcFm »

marco de graaf schreef:Dan staat de zender te laag met z'n uitgangs vermogen. Antenne gain is 3 dB, verlies van de coax niet mee genomen. 39 watt + 3 dB = 78 watt erp.

Dus je uitgestraalde vermogen is lager dan 78 watt erp. Of je moet super antenne's hebben. Maar 2 gekoppelde dipolen geven 3 a 4 db versterking.
Ik zou maar contact opnemen met de persoon die de installatie opgeleverd heeft.

Maaaaaarrrrr Het zou ook kunnen wezen dat de PWR meter van de zender een afwijking heeft!

Maar ik moet zeggen dat de installatie er netjes uit ziet. -bier
Het vermogen heb ik zelf afgesteld met AT erbij. Zij hebben de meter ook gecontroleerd met hun gijkte Bird (Livingston) en dit bleek exact op de Watt nauwkeurig overeen te komen.

Vanwege de korte kabels is er geen verlies meegenomen voor koppelingen en kabels. Het is denk ik niet onverstandig om het nog eens door te rekeken misschien. Maar die man van AT rekende 4 dB voor het antennesysteem (Type waaiboomkwaliteit).
Ik zal er eens serieus naar kijken. De vergunning zegt 100 Watt erp. Maar volgens mij wordt ook de hoogte in de berekening meegenomen.
Laatst gewijzigd door XtcFm op 30 jun 2007 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Edgar

Re: 100 watt erp

Bericht door Edgar »

marco de graaf schreef:Ik zou maar contact opnemen met de persoon die de installatie opgeleverd heeft.
Dat zeker. Even vergelijken met onze situatie: zender staat op 41 Watt en rekening houdend met het verlies vanwege de antennekabel komt er 70 Watt uit de twee dipoolantennes, ERP dus. Die 70 Watt is natuurlijk maar gissen, is niet echt makkelijk te meten.
Gezellig discussiëren
Kingmanet.nl

Bericht door Kingmanet.nl »

Ach, een paar watjes ERP meer dan in je vergunning staat betekent echt niet dat AT binnen no-time op je stoep staat. Zolang je je collega's 15 kilometer verderop niet stoort is er niets aan de hand. AT heeft andere prioriteiten. Ken genoeg lokalo's die met veel meer ERP vermogen draaien dan ze mogen. De meesten hiervan doen dat al heel lang. De commercielen nemen het ook niet zo nauw wat betreft hun ERP vermogen. :))
Radio is mede mogelijk gemaakt door Heinrich Rudolf Hertz.
Edgar

Bericht door Edgar »

Als meneer Stokke maar gerespecteerd wordt :))
Gezellig discussiëren
MFM

Bericht door MFM »

Klopt het dat NL de enige in de EU is die aan "stokkemasker" doet??
Sofia

Bericht door Sofia »

In Belgie ook, dat is wat ze me althans bij Broadcast Partners wijsgemaakt hebben.

Anyway, leuke foto's van de omschakeling in de zenderkast alleen heb ik een vraag. Het lijkt op de foto's dat je overdag het boeltje aan het veranderen bent. Klopt dit? Waarom niet 's nachts zoals vele stations doen, want dan is het aantal luisteraars fel minder... Ook TOPradio is bij de opstart van hun oude naar nieuwe studio 's nachts amper een paar seconden quite geweest...

Ik vroeg me dit zomaar af... :oops:
Skyline

Bericht door Skyline »

Sofia schreef:In Belgie ook, dat is wat ze me althans bij Broadcast Partners wijsgemaakt hebben.

Anyway, leuke foto's van de omschakeling in de zenderkast alleen heb ik een vraag. Het lijkt op de foto's dat je overdag het boeltje aan het veranderen bent. Klopt dit? Waarom niet 's nachts zoals vele stations doen, want dan is het aantal luisteraars fel minder... Ook TOPradio is bij de opstart van hun oude naar nieuwe studio 's nachts amper een paar seconden quite geweest...

Ik vroeg me dit zomaar af... :oops:
't is maar lokale radio met vrijwilligers die 's nachts moeten slapen zodat ze overdag gewoon naar de reguliere baas toe kunnen :wink:
4Th-power

Bericht door 4Th-power »

Even nog over dat ERP.

De waardes die het AT rekent stemmem totaal niet overeen met de werkelijkheid. 4 Db, of zelf soms 5 Db haal je never nooit met twee dipolen. Het merk is ook niet van belang, het is en het blijft hetzelfde type antenne. Zelfs 3 Db is nog twijfelachtig omdat je nooit een opstelling kunt halen waarmee je 3 Db winst hebt. De afstand tov. elkaar is bepalend maar ook de omgeving..Al met al is 3 Db makkelijk rekenen maar vaak haal je dat nog niet eens.

Dus als je 100 Watt ERP mag maken moet je al snel 50 Watt erin stoppen, en dan tel ik nog niet het kabel verlies en de connectors mee. Doe je dat wel dan ga je toch snel naar de 55 Watt of meer (afhankelijk van de kabel). Met 39 Watt kom je dus niet verder dan 78 Watt ERP en waarschijnlijk haal je dat al niet (schat dat je zo rond de 70 Watt ERP zit)...Maar ja, zij zijn de baas jij niet (ook al denken sommige dat wel...). Mijn ervaring is wel dat ze meer op het stokkemasker letten dan op het vermogen, al moet je niet te gek maken natuurlijk...

Wel leuk trouwens om te zien dat die zender (3161) het daar nog steeds doet. Even voor de duidelijkheid: Deze zender zou best wel eens uit de jaren 80 kunnnen stammen en hij doet het nog prima, en de klank is gewoon geweldig...Hij levert om zijn slofjes 120 a 130 Watt...Mooi toch en alle beveiligingen zitten erin...Bijna onverwoestbaar dus...

Nou Rick, suc6! en als er problemen zijn hoor ik het wel..
Plaats reactie