omroepen Twente vechten elkaar de tent uit

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?

Moderator: admin6

Plaats reactie
Echtwel

Re: omroepen Twente vechten elkaar de tent uit

Bericht door Echtwel »

Ik hangt een (in het algemeen) nare nasmaak over het streekomroep project.

Veel lokale willen niet maar moeten. *
Waarom ? Vraag ik mij soms af.

En wat gaan ze doen met de vrije frequentie? :eek:

Wat dacht je van een veilig ? Zegt de overheid dan.... (note.)
O ja natuurlijk het gaat weer om geld. :))

*https://mediamagazine.nl/lokale-omroepe ... reenkomst/
*( In eerste instantie zou de lokale omroep van Delft als zelfstandige streekomroep verder gaan) lees lokale omroep.
Note. de FM 106,3 is in half Zuid-Holland te horen
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)
big T

Bericht door big T »

De diepe gedachten er achter is, dat er personeel uit kan bij de regionale omroep.
En deze vervangen door de vrijwilligers uit de streekomroep, want we werken zo fijn samen.
Dat is mijn gedachten hier over.
Tobias Horst

Bericht door Tobias Horst »

big T schreef: 21 mei 2025 11:40 De diepe gedachten er achter is, dat er personeel uit kan bij de regionale omroep.
En deze vervangen door de vrijwilligers uit de streekomroep, want we werken zo fijn samen.
Dat is mijn gedachten hier over.
Alleen werken er bij 1Twente vooral mensen in loondienst, Almelo heeft er ook 4 voor 130k per jaar.

De 5 gemeentes waarvan de lokale omroepen naar NLPO zijn gegaan willen 1Twente niet hebben.
Hoordopjes

Bericht door Hoordopjes »

Tobias Horst schreef: 20 mei 2025 18:12 Heer van Willigen is lid van College van Omroepen, dat ook nog is NLPO ondersteunt.

Ben zeer benieuwd hoe de heer van Willigen dit gaat redden, en hoe de 5 gemeentes gaan reageren, want die willen ook niet 1 streekomroep.
Ik zou het niet op de persoon gaan spelen. Hij maakt overigens geen deel uit van het Change board.
Casus 2 - Twente - wordt in het rapport op pagina 8 en 9 behandeld. Vanuit wat ik lees is er niet echt een USP van het alternatief, dus ik begrijp de gemaakte afweging. In andere casussen zie je die soms wel terug, en kan anders beslist worden.
Dat de combinatie 1Twente en TwenteFM niet staat te springen op opdeling is volkomen logisch.

Of 1Twente voldoende 'lokaal' bijdraagt en bereik heeft kan ik niet peilen. Daarvoor moet je (als politiek?) indicatoren opstellen, voor de zendende (publicaties) en ontvangende (consumerende) kant en dat gaan onderzoeken.
Wat betreft publicaties: zaken die meer research vragen leveren minder aantoonbaar werk op, dan publiceren over persberichten of 'laaghangend fruit'. Vergelijkingen maken is lastig.

(Ik woon niet in het gebied van de beoogde streekomroep en heb er geen banden mee. Wel Almelose roots, kom er vaak, maar voor nieuws toch op Tubantia/Oost en de landelijke radio. Vandaar dat ik dit onderwerp enigszins volg. Om de discussie meer op de feiten te krijgen dan op sentiment/meningen voeg ik soms wat bronnen toe.)
Tobias Horst

Bericht door Tobias Horst »

Interessante ontwikkeling in Borne:

De gemeenteraad daar heeft zich unaniem uitgesproken tégen de komst van één grote streekomroep voor heel Twente, en wil juist de eigen lokale omroep BorneBoeit behouden. VVD, CDA, D66 en anderen steunen zelfs een lobby naar Den Haag voor een tweede streekomroep (Zuidwest-Twente).

Meer hierover in het artikel van RTV Oost:
👉 https://www.oost.nl/nieuws/3539284/born ... eel-twente

Opvallend: dezelfde partijen (zoals VVD en CDA) stemden eerder in Almelo vóór de aansluiting bij 1Twente. Sindsdien is daar volgens sommigen juist weinig tot geen herkenbaar lokaal nieuws meer overgebleven.

Ben benieuwd hoe anderen hier naar kijken. Is één streekomroep voor Twente echt haalbaar én houdbaar? Of juist een bedreiging voor lokaal draagvlak?
Plaats reactie