DAB+ Lokale Omroepen

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

Noordzee

Re: DAB+ Lokale Omroepen

Bericht door Noordzee »

DX'r schreef: 09 mei 2025 19:20
Noordzee schreef: 09 mei 2025 15:52
radiogolfje schreef: 30 apr 2025 16:07 Mijn dikke duim voelt dat Stadskanaal aan staat. :))
Ik ben inmiddels thuis en heb de ontvangst gecheckt.
En waar ik al bang voor was......, in mijn woonplaats is geen ontvangst op kanaal 8C.
En notabene wel op 12D vanuit Hoogersmilde.

Inmiddels een e-mail gestuurd richting Radio Netwerk Nederland.
Woon je in het gebied van 8C?
Jazeker.

In het Drentse deel. Het lijkt erop dat ze die gemeente voor het gemak maar vergeten zijn. Stadskanaal is hier zo'n vijftien kilometer vandaan!

Ze schrijven zelf :

Gistermiddag is er een extra DAB+ zender aangezet op kanaal 8C in Oost-Groningen. Dankzij deze uitbreiding kunnen onder andere de omroepen uit het Oldambt nu genieten van een aanzienlijk betere digitale radio-ontvangst.

De nieuwe zender, geplaatst in Stadskanaal, zorgt voor een sterke verbetering van het signaal in zowel Stadskanaal zelf als de omliggende regio. Daarmee is de dekking in grote delen van Oost-Groningen flink toegenomen.

Oost-Groningen, bekend om zijn karakteristieke landschappen, historische Veenkoloniën en agrarisch verleden, herbergt diverse lokale en streekomroepen. Dankzij deze technische verbetering kunnen zij nu rekenen op een stabiele en hoogwaardige DAB+ ontvangst in vrijwel het hele gebied.
DX'r

Bericht door DX'r »

Noordzee schreef: 09 mei 2025 20:42
Noordzee schreef: 09 mei 2025 15:52

Ik ben inmiddels thuis en heb de ontvangst gecheckt.
En waar ik al bang voor was......, in mijn woonplaats is geen ontvangst op kanaal 8C.
En notabene wel op 12D vanuit Hoogersmilde.

Inmiddels een e-mail gestuurd richting Radio Netwerk Nederland.
Jazeker.

In het Drentse deel. Het lijkt erop dat ze die gemeente voor het gemak maar vergeten zijn. Stadskanaal is hier zo'n vijftien kilometer vandaan!

Ze schrijven zelf :

Gistermiddag is er een extra DAB+ zender aangezet op kanaal 8C in Oost-Groningen. Dankzij deze uitbreiding kunnen onder andere de omroepen uit het Oldambt nu genieten van een aanzienlijk betere digitale radio-ontvangst.

De nieuwe zender, geplaatst in Stadskanaal, zorgt voor een sterke verbetering van het signaal in zowel Stadskanaal zelf als de omliggende regio. Daarmee is de dekking in grote delen van Oost-Groningen flink toegenomen.

Oost-Groningen, bekend om zijn karakteristieke landschappen, historische Veenkoloniën en agrarisch verleden, herbergt diverse lokale en streekomroepen. Dankzij deze technische verbetering kunnen zij nu rekenen op een stabiele en hoogwaardige DAB+ ontvangst in vrijwel het hele gebied.
Klopt dus wel 'in vrijwel het hele gebied" -smok
big T

Bericht door big T »

ik zit er vlak bij en hier is het signaal alsof er 20 watt aanstaat, gericht dan.
Niet het signaal wat ik verwacht had, zoals vd toren van Smilde.
Die gasten knallen er echt uit.
Maar wie luistert er naar? Das de vraag.
Met meer als 140 andere aanbieders, en beperkte voorkeuze kanalen, is het kiezen.
Ik ben bang voor.......

//
Noordzee

Bericht door Noordzee »

DX'r schreef: 09 mei 2025 21:29
Noordzee schreef: 09 mei 2025 20:42

Jazeker.

Ze schrijven zelf :

Klopt dus wel 'in vrijwel het hele gebied" -smok
Ik heb al heel snel een inhoudelijke reactie terug van Radio Netwerk Nederland, ze schrijven:

Mijn woonplaats ligt aan de rand van het allotment waardoor het kan voorkomen dat de indoor dekking lastiger is.
big T

Bericht door big T »

Ik zie dat er 2 dipolen onder elkaar in de mast zitten.
Deze staan richting noord west.
Verder een paar log periodische beams, 1 richting zuid en 1 richting west
DX'r

Bericht door DX'r »

big T schreef: 10 mei 2025 12:20 Ik zie dat er 2 dipolen onder elkaar in de mast zitten.
Deze staan richting noord west.
Verder een paar log periodische beams, 1 richting zuid en 1 richting west
Op deze pagina zie je bij Stadskanaal - Bevrijderslaan een foto en links aan de mast hangen de DAB antennes
https://radio-tv-nederland.nl/fmkaart/groningen.html
Feivel

Bericht door Feivel »

big T schreef: 09 mei 2025 23:49 ik zit er vlak bij en hier is het signaal alsof er 20 watt aanstaat, gericht dan.
Met meer als 140 andere aanbieders, en beperkte voorkeuze kanalen, is het kiezen.
Ik ben bang voor.......

//
Wie luistert naar lokale omroepen? Doorgaans helemaal niemand, behalve de eigen medewerkers, wat vrienden en familie. Ik heb zo’n beetje tien jaar bij verschillende omroepen rondgelopen. Leuke hobby, maar voor de luisteraars hoef je het niet te doen.
Noordzee

Bericht door Noordzee »

big T schreef: 09 mei 2025 16:31 Daar was ik helaas bang voor, ik heb zicht op de mast en het signaal is maar een S9 +10 dB.
Antenne van mij staat op 20 meter hoogte en is een 3 elements, vertikaal gericht.
Vanuit de mast is dat richting west west noord.
Wel een hele scherpe richtantenne dus. Ter Apel is goed wordt op Facebook gemeld.
Nou....., in Ter Apel heeft 8C maar twee streepjes ontvangst op een schaal van vier:

DAB Netherlands Ter Apel 8C (8C Oost-Gro)
RTV1
RTV WESTERWOLDE
RTV GO!
Freq : 199.360MHz
Ensemble ID : 0x8608
Extended Country code : 0xe3
last update 12/05/2025 15:51:21 ( Time)
by scanner TERAPEL (TERAPEL)

12D heeft wel de volle vier streepjes:

DAB Netherlands Ter Apel 12D (12D Assen)
Omroep Assen
Radio Aa & Hunze
RTV Tynaarlo
Freq : 229.072MHz
Ensemble ID : 0x8612
Extended Country code : 0xe3
last update 12/05/2025 15:57:19 ( Time)
by scanner TERAPEL (TERAPEL)

bron:
https://www.digitalbitrate.com/dtv.php? ... 2&live=672

Naar mijn mening kan het allemaal nog wel wat beter in onze regio.
terrestrial

Bericht door terrestrial »

Feivel schreef: 10 mei 2025 12:59
big T schreef: 09 mei 2025 23:49 ik zit er vlak bij en hier is het signaal alsof er 20 watt aanstaat, gericht dan.
Ik ben bang voor.......

//
Wie luistert naar lokale omroepen? Doorgaans helemaal niemand, behalve de eigen medewerkers, wat vrienden en familie. Ik heb zo’n beetje tien jaar bij verschillende omroepen rondgelopen. Leuke hobby, maar voor de luisteraars hoef je het niet te doen.
Dat komt omdat er geen binding meer is met de lokale bevolking. Als je kijkt naar bepaalde piraten is die binding er duidelijk wel.

En dat zou een hele grote eyeopener moeten zijn.
Noordzee

Bericht door Noordzee »

Radio Netwerk Nederland is met onmiddellijke ingang overgenomen door Cellnex. Het personeel gaat niet mee.

https://mediamagazine.nl/cellnex-nederl ... land-over/

Benieuwd wat dat betekent voor de netwerken die nog gepland stonden. Zo staat Emmen nog niet aan.
Vanjeafisharder

Bericht door Vanjeafisharder »

Dat gaat gewoon door en zijn gewoon overgenomen wat ik begrijp. Er staan wel meer zenders gepland, in Zeewolde ook, staat ook nog niet aan maar is nu ook van Cellnex dacht ik.
terrestrial

Bericht door terrestrial »

Noordzee schreef: 16 mei 2025 10:27 Radio Netwerk Nederland is met onmiddellijke ingang overgenomen door Cellnex. Het personeel gaat niet mee.

https://mediamagazine.nl/cellnex-nederl ... land-over/

Benieuwd wat dat betekent voor de netwerken die nog gepland stonden. Zo staat Emmen nog niet aan.
so much for enige keuze hebben.... Nu moeten al die lokalo's in zee met broadcast partners als ze tenminste subsidie willen hebben van de overheid.
radiogolfje

Bericht door radiogolfje »

Nu moeten al die lokalo's in zee met broadcast partners als ze tenminste subsidie willen hebben van de overheid
Aangezien alle oude KPN torens (Alticom) verkocht zijn aan Cellnex, en dat Cellnex ook 95% van de telecom masten beheerd, kan je dus niet meer om Cellnex heen.
Er is door RNN geprobeerd om ruimte te huren op die torens, zoals vroeger, echter door Cellnex afgewezen. Hierdoor is er een rechtszaak geweest waar men ongelijk kreeg (niet geverifieerd, en ik hoor dit van geruchten) waardoor ze of konden vertrekken, of alles verkopen aan BP en dat ze nu hun eigen spullen terug moeten huren.

Dan zou het betekenen, dat alleen BP (dochter van Cellnex) nog op die Cellnex torens mag komen. Alle andere broadcast gebruikers mogen er alleen via BP op.

Iets van Monopolie heet dat.
(Nu zullen de prijzen wel omhoog gaan)
big T

Bericht door big T »

Dat dit dan ook zomaar mag, moet daar niet eerst toestemming voor komen?
Straks heb je nog maar 1 marktpartij over en is de concurrentie weg.
radiogolfje

Bericht door radiogolfje »

Ja maar concurrentie is slecht voor de portemonnee van de provider. -bier
Plaats reactie