DAB-piraat uit de lucht gehaald door RDI
Moderator: admin6
-
DAB-piraat uit de lucht gehaald door RDI
afgelopen weekend is In het Drentse plaatsje Eext (AA en Hunze) voor het eerste een illegale zender uit de lucht gehaald die uitzond via DAB+.
Radio Unique heeft daarmee de dubieuze eer de allereerste DAB-piraat in Nederland te zijn die uit de lucht is geplukt door de RDI.
Helemaal nieuw is het illegaal uitzenden via DAB+ niet, want al eerder werden er piraten waargenomen in o.a. Limburg en Zuid-Holland en ook uit Londen komen berichten van illegale uitzendingen op DAB+.
Radio Unique heeft daarmee de dubieuze eer de allereerste DAB-piraat in Nederland te zijn die uit de lucht is geplukt door de RDI.
Helemaal nieuw is het illegaal uitzenden via DAB+ niet, want al eerder werden er piraten waargenomen in o.a. Limburg en Zuid-Holland en ook uit Londen komen berichten van illegale uitzendingen op DAB+.
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"
Re: DAB-piraat uit de lucht gehaald door RDI
Ik ben benieuwd, welke software en apparatuur ze dan gebruiken?. want dab+ is niet goedkoop als je orgineel moet kopen, nu weet ik wel dat je vroeger de oude draadloze microfoons opdezelfde frequentie als dab zit. bestaat er dan software? om uit te zenden. die techniek ben ik benieuwd naar.
-
Grappig feitje. Dit Radio Unique zal vast niets te maken hebben met het 'origineel' uit Amsterdam destijds maar die straalde al eens in op het kabelnetwerk van Amsterdam. Het is dan wel opvallend dat er nu blijkbaar weer een Unique is die doet op DAB.Madurodam FM schreef: 08 mei 2025 22:53 afgelopen weekend is In het Drentse plaatsje Eext (AA en Hunze) voor het eerste een illegale zender uit de lucht gehaald die uitzond via DAB+.
https://www.opendigitalradio.org/softwareJohnny_ schreef: 08 mei 2025 23:13 Ik ben benieuwd, welke software en apparatuur ze dan gebruiken?. want dab+ is niet goedkoop als je orgineel moet kopen, nu weet ik wel dat je vroeger de oude draadloze microfoons opdezelfde frequentie als dab zit. bestaat er dan software? om uit te zenden. die techniek ben ik benieuwd naar.
En een hackrf one heb je al de beginselen van een zender ;)
Met ODR werken veel dab zenders:Johnny_ schreef: 08 mei 2025 23:13 Ik ben benieuwd, welke software en apparatuur ze dan gebruiken?. want dab+ is niet goedkoop als je orgineel moet kopen, nu weet ik wel dat je vroeger de oude draadloze microfoons opdezelfde frequentie als dab zit. bestaat er dan software? om uit te zenden. die techniek ben ik benieuwd naar.
https://www.opendigitalradio.org/mmbtools
Voor de hardware heb je dan een Linux pc nodig, bijvoorbeeld een raspberry PI, een dab modulator board zoals de EasyDabV2 of een hackrf, dan nog filtering en een eindtrap. En geschikte antennes natuurlijk.
Daarnaast is kennis van Linux wel handig en het bezit van de juiste meetapparatuur. Even een kant een klaar kastje aansluiten en aanzetten is het niet.
Een dab piraat straalt nergens op in, zetten gewoon op een vrij kanaal een eigen mux in de lucht.Vanjeafisharder schreef: 09 mei 2025 00:21Grappig feitje. Dit Radio Unique zal vast niets te maken hebben met het 'origineel' uit Amsterdam destijds maar die straalde al eens in op het kabelnetwerk van Amsterdam. Het is dan wel opvallend dat er nu blijkbaar weer een Unique is die doet op DAB.Madurodam FM schreef: 08 mei 2025 22:53 afgelopen weekend is In het Drentse plaatsje Eext (AA en Hunze) voor het eerste een illegale zender uit de lucht gehaald die uitzond via DAB+.
Zit bij mij om de hoek en heb er niets van mee gekregen
Zal eens rondvragen.
Is er ook een bron van?

Zal eens rondvragen.
Is er ook een bron van?
Zeker! Radio Unique zelf. https://www.facebook.com/share/14yAJHTD ... tid=wwXIfrbig T schreef: 09 mei 2025 07:34 Zit bij mij om de hoek en heb er niets van mee gekregen![]()
Zal eens rondvragen.
Is er ook een bron van?
Dank je, grappig hoe zo iets vlak bij je, geheel langs je heen gaat 

-
easyDAB modulatoren kan (kon) je bij Display in Haarlem kopen.
Dat maakt het een stuk makkelijker.
Dat maakt het een stuk makkelijker.