Hulp bij opzetten Internetradio Almere

n00b? Beginner? Newbie? Stel je vragen hier.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Frank1952XXL

Hulp bij opzetten Internetradio Almere

Bericht door Frank1952XXL »

Hallo! Ik onderzoek de mogelijkheid om internetradio te beginnen over mijn eigen stad, ALMERE. Natuurlijk met veel muziek, maar ook nieuws en wetenswaardigheden. De inhoud lukt me wel, maar voor de techniek zoek ik één of twee partners die de weg weten in de wereld van servers en software. Over een redelijke vergoeding worden we het wel eens. Wie? frankroos52@gmail.com
fm-tunerdotnl

Re: Hulp bij opzetten Internetradio Almere

Bericht door fm-tunerdotnl »

probeer eens te beginnen met https://www.radiodj.ro/
Dukard

Bericht door Dukard »

Wat heb je zelf al uitgezocht ?? - ik denk dat G**gle hier een goede vriend kan zijn ... :wink:

"Hoe start ik mijn eigen radiostation?" ... ...

viewtopic.php?t=32877
https://eclecticradio.nl/hoe-start-ik-m ... iostation/

Er is genoeg informatie waar je heel veel van kan leren -bier
Aan VST-plugins passen geen 19" rack-oren ....
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Frank1952XXL schreef:
Hallo! Ik onderzoek de mogelijkheid om internetradio te beginnen over mijn eigen stad, ALMERE
Je kunt je afvragen of een internetradio (dus op het wereldwijde web) welke zich enkel richt op een stad in Nederland zo logisch is. Almere heeft al een prima lokale omroep welke een stevige radioprogrammering heeft en uitzend via FM, DAB+ en Internet. Jouw doel zal toch zijn zoveel mogelijk luisteraars bereiken. Wellicht is het dan zinvol om nog eens goed naar je doelgroep te kijken en wellicht je op een iets groter bereik te richten dan enkel de inwoners van de regio Almere.
Ik vind het wel gek maar ik vind het niet raar - Morrison
Frank1952XXL

ALLEMAAL erg bedankt voor suggesties en meedenken!
wave

Bericht door wave »

Google weet dat er in Almere 2 lokale omroepen en 1 regionale omroep actief zijn. Om daar een marktaandeel van af te snoepen waarmee je je kosten kunt dekken zal een uitdaging zijn. Met een D&R Airlite of Airence en mAirlist kun je technisch al een eind komen, maar voor een prive internetstation hangen daar serieuze prijskaartjes aan. Ook Buma Stemra en Sena willen periodiek geld zien. Een plan is altijd mooi, maar verlies de kosten in je enthousiasme niet uit het oog.
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

Lokale online radio heeft maar een klein bereik wanneer je alleen op Almere richt. Ik zou dan eerder op Flevoland richten. Commercieel ook aantrekkelijker.
Laatst gewijzigd door Pascal. K op 21 apr 2025 22:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

wave schreef: 21 apr 2025 21:27 Google weet dat er in Almere 2 lokale omroepen en 1 regionale omroep actief zijn. Om daar een marktaandeel van af te snoepen waarmee je je kosten kunt dekken zal een uitdaging zijn. Met een D&R Airlite of Airence en mAirlist kun je technisch al een eind komen, maar voor een prive internetstation hangen daar serieuze prijskaartjes aan. Ook Buma Stemra en Sena willen periodiek geld zien. Een plan is altijd mooi, maar verlies de kosten in je enthousiasme niet uit het oog.
Almere heeft maar 1 publieke lokale omroep. Alleen heet het op tv anders dan op de radio. Misschien dat er verder nog een commerciële lokale omroep online actief is, kwam ooit iets tegen.

Niet alleen Buma Stemra en de Sena willen geld zien, maar ook het CvdM en als je reclame uitzend, de reclame code commissie.
Feivel

Bericht door Feivel »

Pascal. K schreef: 21 apr 2025 22:02
wave schreef: 21 apr 2025 21:27 Google weet dat er in Almere 2 lokale omroepen en 1 regionale omroep actief zijn. Om daar een marktaandeel van af te snoepen waarmee je je kosten kunt dekken zal een uitdaging zijn. Met een D&R Airlite of Airence en mAirlist kun je technisch al een eind komen, maar voor een prive internetstation hangen daar serieuze prijskaartjes aan. Ook Buma Stemra en Sena willen periodiek geld zien. Een plan is altijd mooi, maar verlies de kosten in je enthousiasme niet uit het oog.
Almere heeft maar 1 publieke lokale omroep. Alleen heet het op tv anders dan op de radio. Misschien dat er verder nog een commerciële lokale omroep online actief is, kwam ooit iets tegen.

Niet alleen Buma Stemra en de Sena willen geld zien, maar ook het CvdM en als je reclame uitzend, de reclame code commissie.
Wat Pascal zegt, klopt. In Nederland is het verplicht toestemming te vragen om uit te mogen zenden op het internet. Lees hier meer: https://www.cvdm.nl/voor-mediamakers/we ... aanmelden/

Zend je reclame uit of heb je enige commerciële uitingen op je website, dan ben je voor de SRC een ‘Omroepdienst uitsluitend via open internet’ en betaal je verplicht 99,73 euro per jaar én moet je al je uitingen te toetsen aan de wet. Zie: https://www.reclamecode.nl/media/nilgja ... -media.pdf

Houd er rekening mee dat voor de Buma Stemra andere tarieven gelden als je enige vorm van reclame uitzendt of bijvoorbeeld banners of advertorials op je website hebt staan. Hetzelfde geldt voor als je een stichting opricht (zelfs als je daar geen euro meer verdient). Alle registraties anders dan particulieren gelden als ‘bedrijfsmatig’, en daar betaal je een hoger tarief voor.

Ik zie hier eerlijk gezegd geen levensvatbaar bedrijfsmodel in voor een kleine stad als Almere. Ik raad je aan je aan te sluiten bij een lokale omroep in de buurt. Dan zijn alle kosten voor je gedekt en werk je mee aan een product op FM. Begin onderaan als stagiair, werk je op tot redactielid en laat dan beoordelen of je een fatsoenlijke stem en dictie hebt. Is dat het geval, dan kun je na enkele lessen logopedie misschien presenteren op de radio.

Succes ermee!
sverrips

Bericht door sverrips »

Ik zelf denk dat er veel mogelijk is voor een klein budget. Met ongeveer 200 euro per maand, kom je redelijk ver. Dat zijn de kosten van Buma/Sena, 78 euro per maand via mijnlicentie.nl, CvdM 25 euro per maand, dan heb je nog een VPS server nodig, 10 a 25 euro bij TransIP, radio software (LinuxRadio.Tools) kan ik je gratis leveren, stream account zal iets van 15 euro kosten per maand. Volgens mij ben je er dan al aardig. Ik wil je graag helpen opzetten, mits het serieus is, want mijn tijd is best beperkt en dat kan ik vrijwel belangeloos doen. Je zit dan wel vast aan linux radio software die zich al meer dan 10 jaar bewezen heeft dat het werkt. En op de VPS server kun je ook zelf je website zetten die ik voor je (ik ben geen tovenaar) kan aanmaken. Kijk maar wat je wilt en neem anders kontakt met me op via PB Hou rekening mee dat het jaren kost om luisteraars te krijgen, als je dat te lang vindt, dan wordt het niks. Mijn radio zender progressieverock.nl heeft 5 jaar nodig gehad om 20 luisteraars (slots) continue te bereiken en je hoort daar ook hoe het systeem van mij daar draait. Doe het vooral omdat je het leuk vind en er serieus tijd voor vrij wilt maken, doe het niet om heel veel luisteraars te trekken, er is zoveel concurrentie dat het onmogelijk wordt om veel publiek te trekken. Iets om rekening mee te houden. Ikzelf doe het omdat ik het leuk vindt en dat mag best 200 euro per maand kosten wat er ook in om gaat.
KeesJong

Bericht door KeesJong »

Via eliveld-ict.nl hebben wij 3 streams met AutoDJ tot 10 luisteraars kost dat niks bij hun.
Krijg je AUTO DJ erbij en ruimte om muziek te plaatsen. Werkt goed

Misschien heb je er iets aan.

Groet,
https://www.eldora.nl/
Lex In Het weekend

Bericht door Lex In Het weekend »

Wat een prachtig aanbod. Ik hoop dat de topic starter nog even op je reageert.
sverrips schreef: 22 apr 2025 12:31 Ik zelf denk dat er veel mogelijk is voor een klein budget. Met ongeveer 200 euro per maand, kom je redelijk ver. Dat zijn de kosten van Buma/Sena, 78 euro per maand via mijnlicentie.nl, CvdM 25 euro per maand, dan heb je nog een VPS server nodig, 10 a 25 euro bij TransIP, radio software (LinuxRadio.Tools) kan ik je gratis leveren, stream account zal iets van 15 euro kosten per maand. Volgens mij ben je er dan al aardig. Ik wil je graag helpen opzetten, mits het serieus is, want mijn tijd is best beperkt en dat kan ik vrijwel belangeloos doen. Je zit dan wel vast aan linux radio software die zich al meer dan 10 jaar bewezen heeft dat het werkt. En op de VPS server kun je ook zelf je website zetten die ik voor je (ik ben geen tovenaar) kan aanmaken. Kijk maar wat je wilt en neem anders kontakt met me op via PB Hou rekening mee dat het jaren kost om luisteraars te krijgen, als je dat te lang vindt, dan wordt het niks. Mijn radio zender progressieverock.nl heeft 5 jaar nodig gehad om 20 luisteraars (slots) continue te bereiken en je hoort daar ook hoe het systeem van mij daar draait. Doe het vooral omdat je het leuk vind en er serieus tijd voor vrij wilt maken, doe het niet om heel veel luisteraars te trekken, er is zoveel concurrentie dat het onmogelijk wordt om veel publiek te trekken. Iets om rekening mee te houden. Ikzelf doe het omdat ik het leuk vindt en dat mag best 200 euro per maand kosten wat er ook in om gaat.
Lexinhetweekend.
Frank1952XXL

Inderdaad, daar zitten mooie reacties bij. BEDANKT DAARVOOR!
Ik ben nog aan het puzzelen en rekenen.
En: ik ga niet voor commercieel. Ik ben een radiogek die graag
(samen met anderen) goede programma's maakt. Dat mag geld kosten,
maar niet te veel natuurlijk!
Commercials komen er dus niet.
Voor meer waardevolle reacties houd ik me graag aanbevolen.
Groeten, Frank
sverrips

Bericht door sverrips »

Kijk maar wat je doet. Ik kan je op weg helpen, maar je bent vrij te doen wat je wilt.

Mocht je zelf willen experimenteren, de LinuxRadio.Tools V2402 software kan je hier https://testuitzending.nl horen spelen waar ook de software te downloaden is. Deze VPS server waar dat op te vinden is, te horen is, is dezelfde VPS server die ik voor je klaar kan maken ! Uiteraard met je eigen content natuurlijk !
Plaats reactie