De Nederlandse versie van FIP: Cream Radio vanaf 14 februari online en op DAB+
Moderator: admin6
-
Re: De Nederlandse versie van FIP: Cream Radio vanaf 14 februari online en op DAB+
Het is mij niet helemaal duidelijk of Cream nu deel uitmaakt van Kink of niet. In dat laatste geval, dan lijkt het mij dat Kink een prima manier gevonden heeft, om van het contract met MTVNL af te komen. Kink heeft immers ruimte genoeg op de DAB+mux op 9C.
-
Re: De Nederlandse versie van FIP: Cream Radio vanaf 14 februari online en op DAB+
Wel jammer dat Cream geen landelijke dekking krijgt met MTVNL.
Ze doen toch precies wat ze in het persbericht hebben beschreven?Vanjeafisharder schreef: ↑30 jan 2025 15:39 Ik vind het wel mee vallen, het is te geformatteerd vooralsnog en te bedacht vind ik en niet zoals ze het beschreven in hun persbericht.
CREAM gelooft juist in een persoonlijke, eclectische selectie uit alle windrichtingen en tijdslijnen – van de jaren ’50 tot de 20’s. Zo ontstaat een non-stop mix van van zowel bekende hits als verborgen juweeltjes, met volop afwisseling en onverwachte combinaties. Deze diversiteit en variatie tilt de luisterervaring naar een hoger niveau.
-
Ik vind de verhouding van bekende hits en muziek die je doorgaans niet op de radio hoort gewoon te scheef op dit moment. Bekende hits zou ondergeschikt moeten zijn van al die andere genres want dat is niet je USP. En ook zou je moeten kijken naar dat heel veel artiesten wel erg veelvuldig voorbij komen in een te korte tijd. Hoe vaak ik b.v. Bowie, Leonard Cohen, Tom Waits en Nick Cave al voorbij heb horen komen in een zeer kort tijdsbestek, is ongekend.
Misschien breiden ze de database nog uit als ze eenmaal officieel gaan uitzenden. Het mag van mij ook zo divers mogelijk zijn hoor, begrijp me goed. Ik luister (nog) geen hele dagen naar Cream, dus ik heb nog niet veel last van doublures. Vooralsnog heb ik er wel goede moed op dat het beter wordt dan het nu is. Ik ga er zeker vaker naar luisteren als ze op DAB+ zitten. Het is toch echt anders dan de bekende hitzenders.
Sinds gisterenavond ontdekt dat Cream ook op mijn internetradio’s te vinden is, dus ik hoef niet meer te streamen. Handig.
De muziekmix ‘s avonds bevat trouwens minder hits. Gisteren in elk geval.
De muziekmix ‘s avonds bevat trouwens minder hits. Gisteren in elk geval.
-
Laten we hopen dat dit na 14 februari ook het geval gaat zijn overdag.
Ook ik heb inmiddels CREAM gevonden op mijn (Yamaha) receiver met internetradio. Ik heb nu drie kwartier geluisterd en ben er tot dusver blij mee en ben een paar keer positief verrast, maar ook twee tracks waar ik een klein beetje moest "doorbijten". Maar goed, dat hoort er ook bij en is voor mij niet meteen een reden om weg te schakelen.
Wel is mijn indruk dat het aandeel van jaren '70 en '80 nummers onevenredig groot is (gevoelsmatig >90%). Dat mag -wat mij betreft- meer afgewisseld worden met nummers van recenter decennia.
Desalniettemin vind ik het tot dusver iets fijner dan FIP (wat ik meestal een fijne zender vind, maar soms net té eclectisch).
Ik ben erg benieuwd hoe deze zender zich gaat ontwikkelen en hoop dat er voldoende "markt" voor een zender als deze is. (maar ik vrees het ergste...)
edit van 10 minuten later: toevallig heb ik de afgelopen 10 minuten drie nummers van de 00's of later gehoord. Dus die spreiding mag wel wat beter
Wel is mijn indruk dat het aandeel van jaren '70 en '80 nummers onevenredig groot is (gevoelsmatig >90%). Dat mag -wat mij betreft- meer afgewisseld worden met nummers van recenter decennia.
Desalniettemin vind ik het tot dusver iets fijner dan FIP (wat ik meestal een fijne zender vind, maar soms net té eclectisch).
Ik ben erg benieuwd hoe deze zender zich gaat ontwikkelen en hoop dat er voldoende "markt" voor een zender als deze is. (maar ik vrees het ergste...)
edit van 10 minuten later: toevallig heb ik de afgelopen 10 minuten drie nummers van de 00's of later gehoord. Dus die spreiding mag wel wat beter

Ik heb hem nu standaard een paar uur per dag aanstaan en ik moet zeggen dat het me steeds beter bevalt. Juist de afwisseling van bekende en minder bekende muziek spreekt me aan. Bij FIP is het onbekende werk leidend. Ook prima voor af en toe, maar voor mij soms een uitschakelfactor. Bij Cream heb ik dat minder.
Site is in gebruik genomen https://creamradio.nl/
Eerst stond er alleen een aankondiging op, maar nu is er onder andere de playlist te zien.
Eerst stond er alleen een aankondiging op, maar nu is er onder andere de playlist te zien.
Vergeleken met FIP lijkt de playlist meer op (semi-)bekende namen te steunen.
Dat lijkt me ook noodzaak om het in het 'laten we het maar gezellig houden'-Nederlandse muziekklimaat te laten overleven.
Dat lijkt me ook noodzaak om het in het 'laten we het maar gezellig houden'-Nederlandse muziekklimaat te laten overleven.
-
En sinds vandaag (1 dag eerder dan de officiele start) al te ontvangen via het DAB+ netwerk van MTVNL
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"
-
Ik ontvang 'm ook, en het is een prima toevoeging! Maar helaas heeft MTVNL nog steeds te weinig dekking om op een normale manier bruikbaar te zijn: er is geen fatsoenlijke binnenontvangst. Bij andere DAB+netwerken lukt dat wel.Madurodam FM schreef: ↑13 feb 2025 12:12 En sinds vandaag (1 dag eerder dan de officiele start) al te ontvangen via het DAB+ netwerk van MTVNL
Bij mij doet hij het vooralsnog prima binnen op DAB+.
De website ziet er prima uit. Dat kan dus wel, bij een startup. Playlist erg netjes. De muziek vind ik toch wat te geijkt, zeker in vergelijking met FIP is het behoorlijk bekend allemaal.