Ontwikkelingen in de luistercijfers
Moderator: admin6
Re: Ontwikkelingen in de luistercijfers
Zonde dat je alleen in de late avond kon luisteren, dat was inderdaad geen 80s week. Heb het bijna een half jaar geprobeerd met Frank maar dat is vooral gelukt omdat hij er vaker niet dan wel is. Ben nu wel echt afgehaakt, het is gewoon drie uur lang niks.
Maar idd volop beweging, ben ook benieuwd naar Slam!
Maar idd volop beweging, ben ook benieuwd naar Slam!
De Guilty Pleasure Top 1000 heeft voor Radio 10 niet voor betere luistercijfers gezorgd. Ze zakken zelfs met 0,5%
-
Een week guilty pleasures op 10 lijkt me voor de 10 luisteraar ook best heftig. Bij Q is het foute uur zo ingeburgerd dat het echt een merk is geworden en ze er mee wegkomen om een hele week compleet van hun format af te wijken maar bij radio 10 is dat misschien toch anders. Tel daar de 80s top 1000 bij op die bij de 10 luisteraar meer in het straatje past en de daling is wel te verklaren.
Mij niet. Het is een slechte kopie van de Foute muziek van Q Music. De liefhebbers daarvan zitten niet bij 10.
Een Top zoveel aller tijden of van een decennium, spreekt aan. Het is heel duidelijk wat voor lijst het is. Een guilty pleasure lijst is helemaal niet zo duidelijk. Ik zou niet weten wat voor muziek ik wel of niet kan verwachten, los van wat Boney M. Dag zal voor meer mensen gelden.
Rock 'n roll is better than music!
Persoonlijk spreekt het me ook niet aan, ik heb een paar keer in de auto geluisterd en ik vond het maar zo zo. Over het algemeen zijn themaweken echter toch wel goed voor minimaal een procentje extra. Hier zie je het tegenovergestelde. Dat verbaasde me.Oortjes schreef: ↑05 feb 2025 21:44Mij niet. Het is een slechte kopie van de Foute muziek van Q Music. De liefhebbers daarvan zitten niet bij 10.
Een Top zoveel aller tijden of van een decennium, spreekt aan. Het is heel duidelijk wat voor lijst het is. Een guilty pleasure lijst is helemaal niet zo duidelijk. Ik zou niet weten wat voor muziek ik wel of niet kan verwachten, los van wat Boney M. Dag zal voor meer mensen gelden.
Een uurtje guilty pleasures is leuk. Misschien al teveel. Maar een hele top 1000 is overkill.
Die komt waarschijnlijk niet meer terug bij Radio10
Die komt waarschijnlijk niet meer terug bij Radio10
Zeker weten maar die hebben het lange termijn denken wel heel bijzonder toegepast. Eerst helemaal naar het dieptepunt met Martijn in de morgen, Frank op de lunch en Marisa in de middag. Zodat je een jaar later kunt zeggen, kijk eens we zijn verdubbeld. Maar de strategie is geslaagd, ze halen er volop publiciteit mee en eerlijk is eerlijk, ik heb genoten van de 80s maand. Maar als die volgende week nog boven de 4 pct zitten, val ik van mijn stoel van verbazing.
Veiligheidsgordel vast dan maar 

-
Patrick Kicken: Als dit waar blijkt te zijn is dat hele luisteronderzoek geen knip voor de neus waard
https://www.spreekbuis.nl/patrick-kicke ... eus-waard/
Het is natuurlijk een column van Kicken, en ondanks dat hij (nog) geen feiten kan laten zien, sluit ik niet uit dat de manier van meten onvoldoende is.Vliegendereporter schreef: ↑07 feb 2025 15:16 Patrick Kicken: Als dit waar blijkt te zijn is dat hele luisteronderzoek geen knip voor de neus waard
De manier van meten roept al even wat twijfels op. De steekproef heeft volgens mij zo'n 2000 respondenten, met 18 uur per dag en circa 100 stations (inclusief alle subkanalen onder Epower, ORN, Radio 10, Q etc.). Dat zijn best weinig deelnemers voor zoveel uur radio per week en het aantal stations. Dan kan een 'outlier' erg veel invloed hebben.
Je ziet dus ook enorme verschuivingen van week tot week, ook in 20-49: https://www.radiofreak.nl/de-538-ochten ... 0-49-jaar/.
Waarschijnlijk zullen er veel minder verschuivingen plaatsvinden, dan de luistercijfers doen vermoeden. En ook een file kan er voor zorgen dat de luistertijd opeens veel hoger of lager komt te liggen.
In de oude meetmethode zag je in de late avond al dat er enorme verschuivingen waren. Dat komt gewoon doordat het aantal respondenten dan te laag is. Misschien zullen er dan 50 tot 100 van de 2000 respondenten luisteren, met een erg schommelende luistertijd. Overdag wordt dat gedempt door meer luisteraars die schommelingen 'opvangen'.
Ondanks dat stations 's avonds ook volop reclame uitzenden, moeten ze misschien overwegen om deze uren uit de meting te halen.
De NLO-cijfers vind ik meer plausibel, ondanks dat het natuurlijk geen rekening houdt met andere manieren van luisteren dan op internet (Nederland.FM).
Die extreme schommelingen zijn er altijd geweest van week tot week, alleen nu zijn ze zichtbaar. Kijk eens naar de maandelijkse gemiddelden zoals ze nu 1 x per maand worden samengevat. Daar is nauwelijks verschil te zien met de vorige meetmethode. De huidige meetmethode voldoet prima. Wij schrikken alleen van wat we zien van week tot week. Alleen dat is altijd zo geweest. Maar niet zichtbaar voor onsPot schreef: ↑07 feb 2025 16:28Het is natuurlijk een column van Kicken, en ondanks dat hij (nog) geen feiten kan laten zien, sluit ik niet uit dat de manier van meten onvoldoende is.Vliegendereporter schreef: ↑07 feb 2025 15:16 Patrick Kicken: Als dit waar blijkt te zijn is dat hele luisteronderzoek geen knip voor de neus waard
De manier van meten roept al even wat twijfels op. De steekproef heeft volgens mij zo'n 2000 respondenten, met 18 uur per dag en circa 100 stations (inclusief alle subkanalen onder Epower, ORN, Radio 10, Q etc.). Dat zijn best weinig deelnemers voor zoveel uur radio per week en het aantal stations. Dan kan een 'outlier' erg veel invloed hebben.
Je ziet dus ook enorme verschuivingen van week tot week, ook in 20-49: https://www.radiofreak.nl/de-538-ochten ... 0-49-jaar/.
Waarschijnlijk zullen er veel minder verschuivingen plaatsvinden, dan de luistercijfers doen vermoeden. En ook een file kan er voor zorgen dat de luistertijd opeens veel hoger of lager komt te liggen.
In de oude meetmethode zag je in de late avond al dat er enorme verschuivingen waren. Dat komt gewoon doordat het aantal respondenten dan te laag is. Misschien zullen er dan 50 tot 100 van de 2000 respondenten luisteren, met een erg schommelende luistertijd. Overdag wordt dat gedempt door meer luisteraars die schommelingen 'opvangen'.
Ondanks dat stations 's avonds ook volop reclame uitzenden, moeten ze misschien overwegen om deze uren uit de meting te halen.
De NLO-cijfers vind ik meer plausibel, ondanks dat het natuurlijk geen rekening houdt met andere manieren van luisteren dan op internet (Nederland.FM).
Daar twijfel ik wel over. Er zijn telkens flinke verhuizingen omdat er ergens een TopX wordt uitgezonden.
Ik vraag me heel erg af of mensen zo makkelijk switchen vab zender. Dan zou een aanzienlijk deel van de luisteraars echt bezig moeten zijn met radio en niet de zender als behang hebben aanstaan. Dat geloof ik dus niet.
Ik vraag me heel erg af of mensen zo makkelijk switchen vab zender. Dan zou een aanzienlijk deel van de luisteraars echt bezig moeten zijn met radio en niet de zender als behang hebben aanstaan. Dat geloof ik dus niet.