Ik baseerde mij inderdaad op dat artikel.zenderantenne schreef: ↑05 jan 2025 11:28Ik zou graag weten hoe jullie aan deze wijsheid komen, want ik kan het niet duiden... Baseren jullie je op het vage artikel van Radiowereld? Of hebben jullie een andere betrouwbare bron?GerjanCluistra schreef: ↑04 jan 2025 11:29 Die gelijke monniken zijn er toch. De radiostations die kozen voor DAB+ zijn nog steeds te horen, de radiostations die het niet deden zwijgen weer. Dat is zonde maar, ik begrijp het wel.
Radiowereld schrijft: "Zij hebben verzuimd om vorig jaar een vergunning voor lokale DAB+ uit te zenden, waardoor ze niet voldoen aan de digitaliseringsverplichting".
Naast het feit dat deze zin grammaticaal niet klopt, klopt hij inhoudelijk ook niet.
Nergens in de oorspronkelijke vergunning van de lokale FM kavels staat namelijk dat er een digitaliseringsverplichting is. Sterker nog: heel veel stations hadden graag ook een DAB+ kavel bij hun lokale FM frequentie gehad, maar dat was niet mogelijk volgens het ministerie EZK en RDI. De kavels waren FM only, dus zonder DAB+ en digitaliseringsverplichting. Daarom zijn sommige van die "nl piraten plaatjes zenders in het noorden", zoals "Groninger" ze noemt, samenwerkingen aangegaan met andere vergunninghouders zodat ze naast FM ook via DAB+ kunnen uitzenden (Gigant FM bijvoorbeeld met Radio Simone).
Team FM heeft zich zelfs ingeschreven voor het lokale DAB+ allotment in Zuid-Oost Drenthe en hier ook een plekje toegewezen gekregen door de RDI, en dit allotment zal binnenkort in de lucht worden gebracht samen met ZO!34 (de lokale omroep) net als alle andere lokale allotments. Dus hoezo voldoen zij dan niet aan de digitaliseringsverplichting, voor zover die al aanwezig zou zijn? Hun FM vergunning in Emmen (93.5) is immers niet verlengd terwijl ze overal aan voldaan hebben.
Bij de vorige verlenging van de lokale kavels (eind augustus vorig jaar) is er ook sprake van een ambtshalve verlenging geweest en ook hier is er met geen woord gerept over een digitaliseringsverplichting. Je kunt ook niet zomaar de spelregels veranderen en moet dit op zijn minst mededelen aan de vergunninghouders. Navraag bij de betrokken omroepen leert dat zij allen van niets weten en ook in bezwaar gaan tegen deze gedeeltelijke verlenging.
De gronden die nu hier worden aangevoerd zijn nergens op gebaseerd. Het DAB+ allotment in Breda/Etten-Leur is ook nog niet in de lucht (Radio Mexico & Suc6) en toch zijn die FM vergunningen wel verlengd. Bovendien: Zou het niet kunnen zijn dat partijen als Gigant FM, Koekstad en Eemland liever een regionaal DAB+ kavel (en wellicht zelfs FM) willen (waarvan momenteel het veilingsproces loopt) en zich daarom destijds niet hebben ingeschreven op een lokale DAB+ allotment? Want je mag immers niet én een lokale DAB+ vergunning én een regionale DAB+ vergunning bezitten. En hun huidige lokale FM vergunning gaan over naar regionale FM pakketten, dus zo gek is het niet dat ze deze proberen te behouden...
Kortom: wazig verhaal waar alleen het ministerie en RDI verduidelijking over kunnen geven lijkt mij...
Veiling regionale kavels
Moderator: admin6
-
Re: Veiling regionale kavels
Schopt graag tegen heilige huisjes...