Hallo.
Op gevaar af voor gek te worden verklaard eerst hier mijn verhaal. Ik mag 's avonds graag in stilte een boek lezen met een draaiende ventilator op de achtergrond als relaxing white-noise. Meerdere malen was het mij achteraf gezien al opgevallen dat het soms leek alsof ik bij flarden heel zachtjes mensen hoorde praten maar verder schonk ik er geen aandacht aan. Totdat de ventilator dicht bij mijn hoofd stond. Ik hoorde heeeel zacht en bij flarden soms een meisjeskoor of een mannenkoor en soms een spreker met een donkere stem. De muziek leek russich (waarom?) en een eenmaal opstaand nummer werd soms een half uur lang herhaald. Als ik de ventilator uitschakel is dit geluid weg.
Bij mijn computer hoor ik bij uitgeschakelde luidsprekers deze audio ook heeeel zacht uit mijn computer systeemkast (voeding?) komen.
Ik vermoed dat iemand in de buurt ergens mee aan het experimenteren is want de audio is niet constant aanwezig.
Mijn vraag is: is er een bestaande techniek om dit te verwezenlijken of anders welke techniek zou kunnen worden toegepast om dit te realiseren.
Het kan m.i. geen radio instraling zijn want dan zou er sprake moeten zijn van demodulatie...
Iemand enig idee?
Audio uit ventilator, vreemd...
Moderator: admin6
Re: Audio uit ventilator, vreemd...
Je ventilator is een geheime Russische steunzender. 
Maar meer serieus: Dit kan voorkomen als er een AM-zender in de buurt zit.
Spoelen, lange einden koperdraad, speakers zijn natuurlijke demodulatoren voor AM, dus met zo'n AM zender in de buurt, is dit prima mogelijk.

Maar meer serieus: Dit kan voorkomen als er een AM-zender in de buurt zit.
Spoelen, lange einden koperdraad, speakers zijn natuurlijke demodulatoren voor AM, dus met zo'n AM zender in de buurt, is dit prima mogelijk.
Een cassettebandje was genoeg | Alles kan stuk
Goedkope Shoutcast2 SSL stream? Kijk op digiplay.nl.
Goedkope Shoutcast2 SSL stream? Kijk op digiplay.nl.
Hebben de buren een ringleiding?
Ik ben er vrijwel 100% zeker van dat de buren geen ringleiding hebben, ik weet niet eens of dit principe nog toegepast wordt. Ben 20 jaar geleden zelf een jaar lang ringleiding monteur geweest en heb daar dus wel enige ervaring mee. Ik heb nog niet alles verteld. Ook uit een andere ventilator kachel kwam deze audio. De audio kwam zelfs uit mijn smartphone (met afgekoppelde USB laadsnoer ) als ik b.v. een youtube relax video afluister met regen o.i.d. m.a.w. een constant achtergrond geluid. En nog gekker, in mijn woonkamer kwam deze audio ook heeeel zachtjes zelfs uit mijn koelkast... .Omdat de muziek russich klonk dacht ik in eerste instantie aan een nieuwe treiter campagne van onze mr. putin... Het meest waarschijnlijke lijkt mij dus 1 of andere piratenzender die b.v. de audio op repeat zet om b.v. met de auto rond te rijden om te testen wat het bereik is.
Je zou een melding kunnen maken bij het RDI en wie weet komen ze een meting uitvoeren.
Ergens functioneert er per ongeluk nu iets als een soort antenne.
Het zal zeer waarschijnlijk geen MG zender in de buurt zijn.
Hetzelfde fenomeen enkele jaren geleden gehad uit een ouderwets jaren 60 radiomeubel met de draaitafel.
Daar kwam ook opeens “Oostblok” interferentie door het audio heen. Oorzaak was een aderbreuk in een nul bij de meterkast.
En in de jaren 70 en 80 tijdens “experimenteren” op FM was dit een veelgehoord geluid bij verkeerde of defecte audiokabels.
Het zal zeer waarschijnlijk geen MG zender in de buurt zijn.
Hetzelfde fenomeen enkele jaren geleden gehad uit een ouderwets jaren 60 radiomeubel met de draaitafel.
Daar kwam ook opeens “Oostblok” interferentie door het audio heen. Oorzaak was een aderbreuk in een nul bij de meterkast.
En in de jaren 70 en 80 tijdens “experimenteren” op FM was dit een veelgehoord geluid bij verkeerde of defecte audiokabels.
Ik wil dit onderwerp voorlopig graag op een evenwichtige manier afsluiten. Sinds die laatste zaterdagochtend 21 december 2024 heb ik die audio niet meer gehoord. Mijn woonplaats is Dalfsen in Overijssel.
Ik had mij voorgenomen zodra het signaal weer in de lucht was om dan met 1 van mijn SDR's (Software Defined Radio) hardware/software combinaties de ether af te speuren om te detecteren op welke frequentie er mogelijk wordt uitgezonden.
Ik kan mij ergens heel goed voorstellen dat 1 of andere (jonge) elektronica (student) enthousiasteling iets uitgeprobeerd of geexperimenteerd heeft met een eigen ontwikkeling, want zulke gasten bedenken nu eenmaal dingen waar wij als volwassenen (vastgeroest) niet direct bij stilstaan.
Mochten er zich nieuwe ontwikkelingen voordoen dan meld ik mij weer in dit forum. Allen een prettig en veilig (want vuurwerk) nieuwjaar toegewenst.
Ik had mij voorgenomen zodra het signaal weer in de lucht was om dan met 1 van mijn SDR's (Software Defined Radio) hardware/software combinaties de ether af te speuren om te detecteren op welke frequentie er mogelijk wordt uitgezonden.
Ik kan mij ergens heel goed voorstellen dat 1 of andere (jonge) elektronica (student) enthousiasteling iets uitgeprobeerd of geexperimenteerd heeft met een eigen ontwikkeling, want zulke gasten bedenken nu eenmaal dingen waar wij als volwassenen (vastgeroest) niet direct bij stilstaan.
Mochten er zich nieuwe ontwikkelingen voordoen dan meld ik mij weer in dit forum. Allen een prettig en veilig (want vuurwerk) nieuwjaar toegewenst.
Ik ben ondanks mijn leeftijd van 68 jaar heel erg geinteresseerd in kunstmatige intelligantie (AI). Via de website van NoteBookLM kun je een tekst document converteren naar een (engelstalige) podcast. Geweldig!. Het besproken onderwerp heb ik geplaatst op Spotify. Zoek op Spotify naar 'henk van winkoop' en vindt daar o.a. 'Audio coming out of a fan' en andere onderwerpen. Groetjes, Henk.