Idd er is niets te horen, geen signaal wijd en zijd te bekennen.
Je bent toch zendamateur BigT ? Ga ik er vanuit dat je voor ontvangst toch de juiste spullen op je dak hebt staan. En dan is het best knap dat je blijkbaar in een regio zit waar nog geen lokale DAB+ uitzendingen plaatsvinden. Ter vergelijking, ik heb 'slechts' een enkele dipool als ontvangst op mijn Haagse dak staan en ontvang de volgende lokale muxen; Den Haag, Leiden, Haarlem (9A en 5D), Delft, Rotterdam, Zoetermeer, Gouda en zelfs die uit Almere. Bij juiste condities komt daar ook nog de ontvangst van Loon op Zand en Oss bij.
Dan ben ik dus erg benieuwd in welke regio jij woont zodat je echt niets ontvangt.
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"
EtherScout schreef: ↑13 dec 2024 12:41
Het valt wel op hoe sterk de professionele lokale DAB+netwerken van Radio Netwerk Nederland zijn. Het scheelt enorm in vergelijking met de, in een aantal gevallen zelf gebouwde, DAB+netwerken uit de vorige periode.
Idd er is niets te horen, geen signaal wijd en zijd te bekennen.
Moet zeggen, das ook knap toch?
Vroeger konden we nog zeggen; alleen maar ruis te horen maar zelfs dat is niet meer zo
Dan zijn ze bij jou in de regio nog niet zover. Bij mij in de regio wordt het langzaam duidelijk wat het gaat worden. Alleen 8A Alphen aan den Rijn moet nog aan, de rest draait, al komt er in enkele regio's wellicht nog extra vermogen bij. Al verwacht ik ook nog wel signaal van de verder gelegen regio's 6C Amsterdam, 6B Hilversum en 5A Utrecht, die nu nog uit staan.
big T schreef: ↑15 dec 2024 13:46
Ik ontvang erg veel op DAB maar geen lokale muxen hier uit de buurt.
Oost Drenthe woon ik.
Er was toch eerst een mux in Westerwolde? Dat lijkt een beetje op de situatie in Leiden, waar zij ook opnieuw begonnen zijn en pas sinds kort weer in de lucht zijn.
Eens kijken: jij krijgt dus 7B Emmen, 8C Stadskanaal, 12D Assen, 11B Meppel en 5B Hardenberg. Deze zou je tegen die tijd met een beetje mazzel moeten kunnen pakken, zeker als die muxen net zo sterk worden als een aantal nieuwe muxen hier in de buurt.
Deze mux was zo zwakjes dat ik het niet eens in kon lezen.
Ik heb er geen hoge pet van op en koester geen verwachting en denk dat ik RTVeen1 wel zal kunnen ontvangen.
De zenders welke van de andere kant van de Hondsrug komen, kan ik vergeten.
Ik denk dat het een grote geldverspilling show gaat worden.
big T schreef: ↑15 dec 2024 13:46
Ik ontvang erg veel op DAB maar geen lokale muxen hier uit de buurt.
Oost Drenthe woon ik.
Er was toch eerst een mux in Westerwolde? Dat lijkt een beetje op de situatie in Leiden, waar zij ook opnieuw begonnen zijn en pas sinds kort weer in de lucht zijn.
Eens kijken: jij krijgt dus 7B Emmen, 8C Stadskanaal, 12D Assen, 11B Meppel en 5B Hardenberg. Deze zou je tegen die tijd met een beetje mazzel moeten kunnen pakken, zeker als die muxen net zo sterk worden als een aantal nieuwe muxen hier in de buurt.
Die oude mux was een soort babyfoon. Hoewel ik in het uitzendgebied woon, kon ik die oude mux nooit ontvangen.
Met een beetje geluk ga ik dadelijk 7B Emmen, 8 C Stadskanaal en 12 D Assen ontvangen.
11 B Meppel en 5 B Hardenberg (of 5 B Groningen) lijken mij niet haalbaar.
Dat kanaal 5 B is natuurlijk sowieso apart. Ik zit daar precies tussenin en verwacht ze dus geen van beiden te kunnen ontvangen.
Kanaal 7 B is ook al zo'n verhaal. Dat wordt in het Noorden driemaal gebruikt: Emmen, Noord-Groningen en de NO-Polder.
Noordzee schreef: ↑15 dec 2024 21:05
Dat kanaal 5 B is natuurlijk sowieso apart. Ik zit daar precies tussenin en verwacht ze dus geen van beiden te kunnen ontvangen.
Kanaal 7 B is ook al zo'n verhaal. Dat wordt in het Noorden driemaal gebruikt: Emmen, Noord-Groningen en de NO-Polder.
Dat kan wel degelijk, als je een richtantenne gebruikt. Als beide DAB+signalen ongeveer even sterk zijn, dan wordt het niks, maar is eentje duidelijk sterker, dan wint het sterkste signaal. Ik heb dat mogen ervaren ongeveer halverwege tussen de oude 9D-regiozenders noordwest en zuidwest tijdens condities. Ik heb naar beide muxen kunnen luisteren.
Ik reed een paar maanden terug en deze week weer rond in de Krimpenerwaard en had in de hele gemeente nog steeds geen indoor ontvangst op 12D.
Waarom hebben ze Bergambacht uitgeschakeld terwijl de antennes nog op de silo staan; FM van RTV Krimpenerwaard komt er nog wel vandaan.
DX'r schreef: ↑20 dec 2024 12:52
Ik reed een paar maanden terug en deze week weer rond in de Krimpenerwaard en had in de hele gemeente nog steeds geen indoor ontvangst op 12D.
Waarom hebben ze Bergambacht uitgeschakeld terwijl de antennes nog op de silo staan; FM van RTV Krimpenerwaard komt er nog wel vandaan.
De silo moest uit, want die wordt gesloopt. Er is vlak voor kerst een mast gebouwd aan de Veerweg, waar nu de DAB antennes en Vodafone en Odido in zitten.
Kijk live mee op de ensembles 11C DAB+, 12C NPO, 9C...., 7D MTVNL, 6A Overijssel en 9D Mein NRW DAB+ op
DX'r schreef: ↑20 dec 2024 12:52
De silo moest uit, want die wordt gesloopt. Er is vlak voor kerst een mast gebouwd aan de Veerweg, waar nu de DAB antennes en Vodafone en Odido in zitten.
Mast gezien maar zonder DAB en FM antennes, FM kwam nog gewoon van de silo, DAB 12D staat al maanden uit terwijl alle antennes dus nog op de silo staan.
Inmiddels zijn de voormalige 12C antennes verwijderd en vervangen door 2 dipoolantennes die gericht staan op het noordoosten. In Neede zijn ook antennes geplaatst voor de 5A Achterhoek.
Hoe is bij jouw dekking nu Arno, aangezien de NPO antenne rondstralend was? De dekking is redelijk indoor hier op 5A had ik wel verwacht aangezien Neede logper naar zuid heeft ik zit bijna aan de achterkant van de antennes. Doetinchem straalt dan wel weer redelijk mijn kant op maar staat op zo'n kleine 30km hemelsbreed.
Enschede 6B is hier net zo sterk ongeveer.
Hoi Bjorn, beetje late reactie van mij. Maar het signaal van Doetinchem 5A is perfect hier. 100% signaalsterkte. Enschede 6B en Apeldoorn 10B kan ik hier ook ontvangen zij wel met een zwakker signaal dan 5A Doetinchem. De NPO antenne in Doetinchem had nog een weekje dienst gedaan nadat deze werd vervangen door de 2 dipoolantennes. Neede ontvang ik hier weer zwakker. Die is alleen zichtbaar via de QIRX app dan zie ik de TII code 41 2. Primar is Doetinchem.TII code 41 1. Wie weet komt er ook nog een antenne in de regio Lochem / Borculo?
6B is hier sinds de steunzender in Nutter is aangezet een stuk sterker met 2-3 blokjes verschil enn heeft nu 11 van de 15 blokjes.
5A zit met 6-7 blokjes tot op sommige plekken 9-10 blokjes er onder, de zender uit Neede had daarvoor met de westelijke gerichte antennes vol bereik.
Ik heb het idee dat ik zelfs hier voornamelijk Doetinchem ontvang met een plakantenne valt vlak ten noorden van Neede deze al weg, want toen 12B op het begin een tijdje nog geen zender in Markelo had was het bereik ook rond die blokjes en op dezelfde plekken in huis waar het zwakker/sterker is.