Goedemorgen,
Ik ben nog vrij nieuw in het radiomaken. Ik doe het al een goed aantal jaren als roulerende presentator van een programma bij een regionale zender, maar sinds kort mag ik ook wekelijks een eigen programma presenteren. Nu draaien we op zondag altijd één nummer van een LP en wil ik dat in m'n eigen programma ook graag doen. Ik had dus een LP waar ik vanavond graag een nummer van wilde draaien, maar toen zag ik op de achterkant 'public performance and broadcasting prohibited' (openbare uitvoering en uitzending verboden) staan. Nu vroeg ik mij dus af of dat betekent dat ik deze LP niet op de radio mag draaien of dat dit alleen geldt als ik bij wijze van spreken zomaar met een draaitafel en speakers in het park ga staan en iets van deze LP zou draaien. Ik heb op andere stations ook wel eens voorbij horen komen dat ze een LP gingen draaien, maar omdat het zo expliciet in grote letters op de cover van deze LP stond begon ik toch even te twijfelen. Ik heb de artiest in kwestie wel een berichtje gestuurd om te vragen of dit kon (het is niet een heel grote artiest, dus ik dacht wel antwoord te krijgen), maar antwoord is helaas nog uitgebleven. Nu heb ik dus vanmorgen net dit forum gevonden en even gezocht of er al een antwoord op deze vraag beschikbaar is, maar de zoekfunctie negeert het woord 'lp', dus dan wordt het lastig zoeken :')
Alvast bedankt voor jullie hulp, ik hoor graag of het nou wel of niet kan!
Is het toegestaan (alle) LP's/vinyl te draaien?
Moderator: admin6
Re: Is het toegestaan (alle) LP's/vinyl te draaien?
Ja dat staat op alle voorbespeelde geluidsdragers.
Dit kan mag prima.
Dit kan mag prima.
Ik heb die discussie ook al eens opgegooit bij mijnlicentie.nl en buma/sena. Het punt is, als je doet wat er staat, kan je letterlijk niks uitzenden. Het staat ook op de CD's, op diensten die muziek verkopen zoals nl.7digital.com en er is letterlijk geen manier meer om aan muziek te komen waar dat nog wel mag. Dus als je het letterlijk bekijkt, zou er geen bum/sena meer zijn omdat je niks meer mag en kan uitzenden.Joran212 schreef: ↑30 jan 2024 09:14 n, maar toen zag ik op de achterkant 'public performance and broadcasting prohibited' (openbare uitvoering en uitzending verboden) staan. Nu vroeg ik mij dus af of dat betekent dat ik deze LP niet op de radio mag draaien of dat dit alleen geldt als ik bij wijze van spreken zomaar met een draaitafel en speakers in het park ga staan en iets van deze LP zou draaien
Maar : het gaat erom dat er extra rechten betaald wordt voor broadcasting waardoor een extra licentie nodig is en die sluit je normaal af via buma/sena. Jouw radio station heeft deze licentie afgesloten en daarom kan en mag dat. Maar je heb gelijk dat dat verwarrend is en als je het letterlijk neemt, zou er geen muziekstation meer bestaan, alleen nog maar zenders met gesproken woord !
https://linux.radio ( Powered by LinuxRadio.Tools V2402 with AI Intergration )
-
Vaak zie je "promotional record — not for sale" of "promo" op singles staan