Muziekpsychologie en muziekwetenschap interesseren me steeds meer. Ik heb Giel B. op de radio weleens horen vertellen hoe er heel bewust wordt nagedacht over de volgorde en de combinatie van muziek op de radio.
Zijn er specifieke boeken of misschien zelfs opleidingen die je zou kunnen volgen om je hierin te verdiepen? Ik ben inmiddels al een tijdje uit de studietijd, maar het lijkt me leuk om hier eens meer over te leren.
Muziekpsychologie en muziekwetenschap
Moderator: admin6
Muziekpsychologie en muziekwetenschap
Music maestro please!
-
Re: Muziekpsychologie en muziekwetenschap
Ik ken een heel goed boek over dit onderwerp: "This Is Your Brain on Music" door Daniel Levitin. Het boek gaat over de verbinding tussen muziek en de hersenen, en waarom muziek zo'n sterke invloed heeft op ons emoties, geheugen en zelfs onze identiteit.
-
Ik denk dat ik in staat zal zijn om met ideeën te komen naast "This Is Your Brain on Music" van Daniel Levitin. Naast andere relevante publicaties is er ook "The Music Instinct: How Music Works and Why We Can't Do Without It" van Philip Ball. Het boek benadrukt hoe muziek vandaag de dag anders wordt gewaardeerd, mede door de therapeutische eigenschappen ervan. De redenen waarom muziek zo'n belangrijk onderwerp is binnen de cultuur van mensen en waarom zulke fundamentele veranderingen in de samenleving plaatsvinden met betrekking tot muziek, zijn nauw verbonden met de manier waarop muziek mensen helpt om te gaan met problemen. Deze fundamentele aspecten hebben betrekking op de hersenstructuren die betrokken zijn bij het organiseren en waarnemen van muzikale geluiden, de mechanismen achter het componeren van muziek, en vooral het effect van muziek op de menselijke emotionele toestand. Dit boek, getiteld The Music Instinct: How Music Works and Why We Can’t Do Without It door Philip Ball, zal aantrekkelijk zijn voor wetenschappers die geïnteresseerd zijn in dit onderwerp.
Goede tip zeg, dankjewel!PodcastBruxelles29 schreef: ↑18 okt 2024 23:54 Ik ken een heel goed boek over dit onderwerp: "This Is Your Brain on Music" door Daniel Levitin. Het boek gaat over de verbinding tussen muziek en de hersenen, en waarom muziek zo'n sterke invloed heeft op ons emoties, geheugen en zelfs onze identiteit.
Music maestro please!
Kijk eens op www.radioiloveit.com.
mischien vind je daar diepere uitleg..
De betaal site doet het wel.
Groetjes en succes.
mischien vind je daar diepere uitleg..
De betaal site doet het wel.
Groetjes en succes.