omroepen Twente vechten elkaar de tent uit

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?

Moderator: admin6

Plaats reactie
RadioMiep

Re: omroepen Twente vechten elkaar de tent uit

Bericht door RadioMiep »

Zo, de officiele documenten van CvdM; https://www.cvdm.nl/wp-content/uploads/ ... rden-1.pdf

Het commissariaat veegt het gejammer over "gelijk speelveld" fors van tafel;
Vooropgesteld staat dat de gemeente een gelijk speelveld heeft gecreëerd door
van tevoren aanvullende criteria op te stellen, deze aan partijen kenbaar te
maken en partijen in de gelegenheid hebben gesteld om een pitch te geven aan
de gemeenteraad.
Staan nog wel paar andere verduidelijkingen in, maar dit hoofdstuk lijkt mij nu gesloten.
't löp wa lös
Tobias Horst

Bericht door Tobias Horst »

Sinds 13 juli update LOA de nieuwsvoorziening op het TV kanaal niet meer, ze zeggen er dit over:

De gemeenteraad van Almelo heeft onlangs besloten na 35 jaar de zendmachtiging voor Almelo niet meer te gunnen aan Omroep Almelo, de omroep die AAVISIE en AAFM maakt.

De vrijwilligers van Omroep Almelo zijn teleurgesteld, maar zullen blijven doorgaan met het maken van nieuwsberichten en radioprogramma's.

We zijn iedereen, die op welke manier ook heeft bijgedragen aan onze programma's, dankbaar voor de samenwerking en vertrouwen.

Vanaf 13 juli wordt dit kanaal niet meer gevuld door AAVISIE.

Blijf ons volgen op internet voor het lokale nieuws en radioprogramma's. Bedankt voor het kijken en hopelijk zien we u online op onze website en sociale media kanalen.

Wij geven hiermee het stokje over aan 1Twente

Het team van Omroep Almelo.

Dit bericht is continu in herhaling, radio is daarbij wel nog te horen via dat kanaal en via de site met Kijk live.
Tobias Horst

LOA en Locale Omroep Rijssen-Holten hebben vanaf 1 september gezamenlijke radioprogrammering.

De samenwerking binnen radio is dus zo goed als rond.

En nieuws zou online worden blijven gemaakt door LOA, ook nieuws van Rijssen-Holten te zien op de website van Aavisie.
Tukker

Bericht door Tukker »

RadioMiep schreef: 11 jul 2024 11:49 Zo, de officiele documenten van CvdM; https://www.cvdm.nl/wp-content/uploads/ ... rden-1.pdf

Vooropgesteld staat dat de gemeente een gelijk speelveld heeft gecreëerd door van tevoren aanvullende criteria op te stellen, deze aan partijen kenbaar te maken en partijen in de gelegenheid hebben gesteld om een pitch te geven aan
de gemeenteraad.
Staan nog wel paar andere verduidelijkingen in, maar dit hoofdstuk lijkt mij nu gesloten.
Het boek lijkt aardig dicht inderdaad. Inmiddels heeft de combinatie 1twente/twentefm dus 8 van de in totaal 13 gemeenten (de 14de Twentse gemeente Twenterand is over dat Twentse randje gekieperd en sluit zich aan bij de streekomroep in het Vechtdal) op hun Riskbordje verovert, en zijn ze door de branchevereniging daarvoor nog beloond met een keurmerk ook:
https://www.1twente.nl/artikel/4648498/ ... reekomroep

En alsof dat nog niet genoeg is, zijn ze afgelopen zaterdag ook nog eens op het kroonjaar van de lokale omroep in de schijnwerpers gezet als winnaar…
https://www.radiofreak.nl/1twente-voor- ... -het-jaar/

zit me nu wel echt af te vragen hoe er in Haaksbergen, Hof van Twente, Borne, Rijssen-Holten en Hellendoorn tegenaan wordt gekeken nu 1Twente wel echt zijn greep flink versterkt heft.

Laat staan mvr Bolhuis en haar adjudanten uit Almelo. Die zullen eigenlijk wel met afgrijzen toe moeten kijken ben ik bang, wat ze moeten bij de inschrijving in 2027 het toch echt op gaan nemen tegen een omroepkolos die perfect in het lid van de NLPO loopt, tenzij iemand van die hele trotse twente media combinatie nog voor de tijd los weet te peuteren dat de streek in z’n tweeen wordt opgesplit, maar ik ben er bang voor…
zeg maar wim
RadioMiep

Bericht door RadioMiep »

Tukker schreef: 07 okt 2024 13:13
RadioMiep schreef: 11 jul 2024 11:49 Zo, de officiele documenten van CvdM; https://www.cvdm.nl/wp-content/uploads/ ... rden-1.pdf

Vooropgesteld staat dat de gemeente een gelijk speelveld heeft gecreëerd door van tevoren aanvullende criteria op te stellen, deze aan partijen kenbaar te maken en partijen in de gelegenheid hebben gesteld om een pitch te geven aan
de gemeenteraad.
Het boek lijkt aardig dicht inderdaad. Inmiddels heeft de combinatie 1twente/twentefm dus 8 van de in totaal 13 gemeenten (de 14de Twentse gemeente Twenterand is over dat Twentse randje gekieperd en sluit zich aan bij de streekomroep in het Vechtdal) op hun Riskbordje verovert, en zijn ze door de branchevereniging daarvoor nog beloond met een keurmerk ook:
https://www.1twente.nl/artikel/4648498/ ... reekomroep

En alsof dat nog niet genoeg is, zijn ze afgelopen zaterdag ook nog eens op het kroonjaar van de lokale omroep in de schijnwerpers gezet als winnaar…
https://www.radiofreak.nl/1twente-voor- ... -het-jaar/

zit me nu wel echt af te vragen hoe er in Haaksbergen, Hof van Twente, Borne, Rijssen-Holten en Hellendoorn tegenaan wordt gekeken nu 1Twente wel echt zijn greep flink versterkt heft.

Laat staan mvr Bolhuis en haar adjudanten uit Almelo. Die zullen eigenlijk wel met afgrijzen toe moeten kijken ben ik bang, wat ze moeten bij de inschrijving in 2027 het toch echt op gaan nemen tegen een omroepkolos die perfect in het lid van de NLPO loopt, tenzij iemand van die hele trotse twente media combinatie nog voor de tijd los weet te peuteren dat de streek in z’n tweeen wordt opgesplit, maar ik ben er bang voor…
Eens Wim, dat moet een doorn in het oog zijn in Almelo. Maar goed, die zullen wel rustig doorgaan met het maken van content. Uiteindelijk zullen ze inzien dat het een gelopen zaak is.
't löp wa lös
Tukker

Bericht door Tukker »

RadioMiep schreef: 16 okt 2024 08:39
Tukker schreef: 07 okt 2024 13:13
Eens Wim, dat moet een doorn in het oog zijn in Almelo. Maar goed, die zullen wel rustig doorgaan met het maken van content. Uiteindelijk zullen ze inzien dat het een gelopen zaak is.
En dat moment is sneller gekomen dan gedacht :eek:

Tubantia: AAVisie gaat per 1 januari op zwart: ‘Heel zuur voor alle medewerkers’
Link: https://www.tubantia.nl/almelo/aavisie- ... ~aec24377/

@Tobias Horst sterkte hiermee man. Had t je zeker gegund om door te kunnen met je mooie hobby net als alle andere vrijwilligers, ondanks dat ik zelf toch meer voorstander ben van een streekomroep. Vind ik het wel zonde voor jou
zeg maar wim
wave

Bericht door wave »

Triest voor de mensen van AAVisie én voor de inwoners van Almelo die een omroep kwijtraken die in de haarvaten van de samenleving zat. Maar ook triest voor de branche, die weer een plek kwijtraakt waarin mensen kunnen ontdekken hoe leuk media en techniek zijn en al doende kunnen leren.
Gelukkig is RTVOost diep geworteld in de samenleving, anders zouden die zich waarschijnlijk op een gegeven moment ook nog zorgen moeten gaan maken over de grijpgrage handjes van 1Twente.
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
Tobias Horst

Wij hopen voor de inwoners dat Gemeente Almelo de juiste keuze heeft gemaakt.

Het zat er al aan te komen helaas, de kans dat wij het bezwaar zouden winnen was 11% heel laag dus.

Op dit moment kijken wij hoe nu verder, het programma waar ik op dit moment de techniek doe en de 2de helft van ben gaat op eigen initiatief verder als podcast, we gaan nog gesprekken voeren met Radio 350 en eventuele andere omroepen. Ook omdat wij zien dat mensen alsnog graag langskomen (na dat er zelf geen radio signaal was vanuit AAFM en wel Radio 350)

Ik heb mij expres hier van weg gehouden omdat ik weet wat er speelde binnen de omroep.

Helaas hebben wij wel zelf moeten investeren in het materiaal voor minstens € 250. Maar goed, tis een lange investering.

Ik hoop dat de omroep de toekomst gaat stimuleren en materiaal dat er straks over is geschoken word aan de jeugd. Zodat zij zich nog steeds kunnen ontwikkelen. Maar daar heb ik helaas niks over te zeggen...

Overigens was onze omroep ook voorstander van een streekomroep... alleen Twente in 2 delen. Twente is straks een streekomroep van 600k inwoners

Als je vragen hebt, stel ze maar... ik mag ze nu wel beantwoorden...
Tukker

Bericht door Tukker »

Tobias Horst schreef: 29 nov 2024 21:43 Wij hopen voor de inwoners dat Gemeente Almelo de juiste keuze heeft gemaakt.

Het zat er al aan te komen helaas, de kans dat wij het bezwaar zouden winnen was 11% heel laag dus.

Op dit moment kijken wij hoe nu verder, het programma waar ik op dit moment de techniek doe en de 2de helft van ben gaat op eigen initiatief verder als podcast, we gaan nog gesprekken voeren met Radio 350 en eventuele andere omroepen. Ook omdat wij zien dat mensen alsnog graag langskomen (na dat er zelf geen radio signaal was vanuit AAFM en wel Radio 350)

Ik heb mij expres hier van weg gehouden omdat ik weet wat er speelde binnen de omroep.

Helaas hebben wij wel zelf moeten investeren in het materiaal voor minstens € 250. Maar goed, tis een lange investering.

Ik hoop dat de omroep de toekomst gaat stimuleren en materiaal dat er straks over is geschoken word aan de jeugd. Zodat zij zich nog steeds kunnen ontwikkelen. Maar daar heb ik helaas niks over te zeggen...

Overigens was onze omroep ook voorstander van een streekomroep... alleen Twente in 2 delen. Twente is straks een streekomroep van 600k inwoners

Als je vragen hebt, stel ze maar... ik mag ze nu wel beantwoorden...
Hoi Tobias,

waar ging die zaak bij het commersariaat precies om, dat je zegt dat de winkans maar 11% was? Lijkt me zo specifiek…

ik weet trouwens niet of de andere partij nou perse tegenstander was van Twente in 2 delen, lijkt me vooral een kaart die door de nlpo is gemaakt toch, en waar zij invulling aan probeert te geven? Wat ik me nu vooral afvraag is hoe het staat met Twentemedia/streekomroep Trots zoals ik in de plannen las? Blijven beide namen bestaan? Of nu niet meer? Wat was eigenlijk de bedoeling hiervan? En hoe hadden jullie die omroep voor west-Twente vormgegeven?

PS: bedoel je niet 2500 euro, of nog een nulletje meer? 250 euro lijkt me toch geen mega bedrag, of was het maar it eigen zak?
zeg maar wim
Tukker

Bericht door Tukker »

Ik ben trouwens sowieso benieuwd wat er nog komen gaat, nu ook met het jaar uitstel voor de streekomroepvorming (2028 is het nu)

want in onze regio zijn nog enkele omroepen die nog niet aan hebben geklopt bij 1Twente voor enige samenwerking en in sommige gevallen al aan hebben gegeven zich te gaan verzetten zodra de huidige licentie vervalt:

- Sternet (Haaksbergen)
- Hofstreek FM (Hof van Twente)
- BorneBoeit (Borne)
- Radio350 (Rijssen-Holten)
- HOI (Hellendoorn)

het worden nog roerige jaren in Twente, maar eigenlijk zijn al deze omroepen ten dode opgeschreven.
zeg maar wim
Tobias Horst

De zaak bij het Commissariaat voor de media ging over het in bezwaar gaan van de toekenning van de zendmachtiging naar 1Twente. En waren verschillende punten, die je overigens ook kunt terug zien in het verslag van CVDM van het bezwaar.

1Twente vond Twente in 2en delen helemaal niks, anders probeerden ze ook niet alle steden over te nemen. Want hier is wel over gepraat met 1Twente.

250 euro is inderdaad uit eigen zak.

En hoe het met de andere omroepen zitten 🤷‍♂️

Lokale omroep van Rijssen-Holten heeft de zendmachtiging tot 2027.

En hoe het met Twente.Media en TROTS zit? Geen idee... zit niet in staf en bestuur van de omroep. Ben maar een "vrijwilliger"

Ik weet wel dat er mensen bezig zijn met een doorstart van de omroep maar zonder radio en andere naam.
Plaats reactie