Lexicon MX300 instellen.
Moderator: admin6
- Zwarte IJsbeer
Lexicon MX300 instellen.
Ik heb een Lexicon MX300 gekregen en nu ben ik er lustig op los aan het klooien om de fijnste sound voor de spraak te maken. Nu zijn de mogelijkheden zo gigantisch, ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik vroeg me af of er mensen zijn die de voor hen ideale settings willen delen. Het zal heel persoonlijk zijn, hoe je zoiets afstelt maar ik laat me graag inspireren, als je het niet erg vindt
Alle tv's de wereld uit, radio's aan de macht
Re: Lexicon MX300 instellen.
Eigenlijk was de MX300 destijds een zeer plezant apparaat. De galmen waren rijk en warm, en ook de delays waren goed bruikbaar. De kwaliteit van de dure studio galmen haalden ze uiteraard niet ,maar het klonk beslist beter dan de gemiddelde galm in de prijsklasse rond de 400 euro. Die effecten, dat was ook waar het ding in uitblonk en die maakten de nogal cryptische bediening ruimschoots goed. Een compressor zat er uiteraard ook in, maar of die nou echt indruk maakte... Ik heb er tijdje een in het rack gehad tot de prom het begaf en de machine nooit meer opstartte.
En dat brengt me eigenlijk op de belangrijkste vraag: wat wil je met die MX300 gaan doen? Wil je de doos gaan gebruiken als effecten machine, of als voice processor? De 1e taak kan een 300 vaak nog prima doen. De 2e taak is een MX300 minder voor geschikt. Een budget voice processor als de DBX286 zal daar als snel de 300 voorbij gaan.
En dat brengt me eigenlijk op de belangrijkste vraag: wat wil je met die MX300 gaan doen? Wil je de doos gaan gebruiken als effecten machine, of als voice processor? De 1e taak kan een 300 vaak nog prima doen. De 2e taak is een MX300 minder voor geschikt. Een budget voice processor als de DBX286 zal daar als snel de 300 voorbij gaan.
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
- Zwarte IJsbeer
Dank voor je reactie.wave schreef: ↑26 nov 2024 20:23 Eigenlijk was de MX300 destijds een zeer plezant apparaat. De galmen waren rijk en warm, en ook de delays waren goed bruikbaar. De kwaliteit van de dure studio galmen haalden ze uiteraard niet ,maar het klonk beslist beter dan de gemiddelde galm in de prijsklasse rond de 400 euro. Die effecten, dat was ook waar het ding in uitblonk en die maakten de nogal cryptische bediening ruimschoots goed. Een compressor zat er uiteraard ook in, maar of die nou echt indruk maakte... Ik heb er tijdje een in het rack gehad tot de prom het begaf en de machine nooit meer opstartte.
Ik wil 'm gaan gebruiken voor galm onder mijn stem, zoals veel radiopiraten in Nederland dat doen. Ik ben al wat aan het expirimenteren en ik laat me ook inspireren door mensen die er verstand van hebben. De persoon die me deze heeft gegeven weet ook niet hoe het allemaal werkt.
Alle tv's de wereld uit, radio's aan de macht
Voor galm op een stem is een plate reverb altijd een goed startpunt. Binnen de plate reverbs heb je dan weer keuze voor bijvoorbeeld een small plate, een large plate, een vocal plate, een drum plate etcetera. Omdat galm behoorlijk invloed heeft op de spraakverstaanbaarheid, wil je daarvoor geen lange / dikke galm zoals een hall reverb gebruiken. Al zijn die wel leuk om te experimenteren of voor gekke jingles e.d. De handleidng van de MX300 beschrijft de verschillende programma's en hoe je ze kiest vrij goed. Delays, chorus, Leslie's etc. gebruik je op spraak nooit, tenzij je bijzondere echo effecten wilt bereiken.
Waar je goed mee op moet letten, is met de EFFECT/MIX routing. Waar veel FX processors hiervoor een simpele WET/DRY draaiknop hebben, koos Lexicon bij de MX300 voor een tamelijk omslachtige methode van instellen in het effect. Ook dit is een stukje manual wat je echt goed moet lezen.
Wanneer je de MX300 aansluit zoals je een galm meestal aansluit en zoals in de manual getekend staat, dus aangestuurd vanuit 1 of 2 Aux bussen en de uitgangen van de MX300 aangesloten op 2 ingangen van de tafel, dan zet je de WET/DRY mix op 100% WET. De MX stuurt dan uitsluitend het galmsignaal naar de uitgangen. Zit de MX op stereo inserts geprikt, dan bepaal je met de WET/DRY instelling de verhouding tussen het onbewerkte signaal en de galm, en moet je met de wet/dry mix daar de balans in zoeken.
"De manual". Het woord kwam al een paar keer voorbij. Er zijn maar weinig mensen die plezier hebben in het lezen van handleidingen, maar bij deze doos ontkom je er niet aan. Ieder nadeel hep se voordeel zei Cruyff: dan kun je ook alles uit de MX halen wat er in zit en zul je al spelend met je stem en muziek ook een hoop leuke dingen ontdekken.
Waar je goed mee op moet letten, is met de EFFECT/MIX routing. Waar veel FX processors hiervoor een simpele WET/DRY draaiknop hebben, koos Lexicon bij de MX300 voor een tamelijk omslachtige methode van instellen in het effect. Ook dit is een stukje manual wat je echt goed moet lezen.
Wanneer je de MX300 aansluit zoals je een galm meestal aansluit en zoals in de manual getekend staat, dus aangestuurd vanuit 1 of 2 Aux bussen en de uitgangen van de MX300 aangesloten op 2 ingangen van de tafel, dan zet je de WET/DRY mix op 100% WET. De MX stuurt dan uitsluitend het galmsignaal naar de uitgangen. Zit de MX op stereo inserts geprikt, dan bepaal je met de WET/DRY instelling de verhouding tussen het onbewerkte signaal en de galm, en moet je met de wet/dry mix daar de balans in zoeken.
"De manual". Het woord kwam al een paar keer voorbij. Er zijn maar weinig mensen die plezier hebben in het lezen van handleidingen, maar bij deze doos ontkom je er niet aan. Ieder nadeel hep se voordeel zei Cruyff: dan kun je ook alles uit de MX halen wat er in zit en zul je al spelend met je stem en muziek ook een hoop leuke dingen ontdekken.
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.