Veranderingen Radio Veronica

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

DavyGer

Re: Veranderingen Radio Veronica

Bericht door DavyGer »

Phoenix schreef: 28 sep 2024 13:15
DavyGer schreef: 28 sep 2024 13:10 Veronica doet sowieso iedere dag een top 40 uit de jaren 70 80 of 90. Stenders conformeert zich daar in die zin wel aan dat hij ook PUP's maakt met muziek uit de jaren 90. Al zal de primaire focus net als bij Wout & Frank vast op de jaren 80 komen liggen.

Dus in die zin is men wel consequent(er).

Mij kunnen dat soort lijstjes in ieder geval nooit lang bekoren, ik ben en blijf een kind van de jaren 10. Je moet er bij zijn geweest zullen we maar zeggen.
Bij Wout & Frank gaat het om één uur waardoor de krenten uit de pap gehaald kunnen worden. Daardoor zit er meer snelheid en variatie in. Ik heb het uurtje van Wout & Frank een paar keer gehoord en toen waren het steeds 80’s en 90’s. Misschien toevallig. Bij Stenders was het gisteren een lijst uit 1977 en dat klinkt al snel heel gedateerd. Zeker als je het uitsmeert over meerdere uren.
Wout & Frank doen ook lijsten uit de jaren 70 voor zo ver ik weet, wel heel sporadisch.
Henkjan2016

Bericht door Henkjan2016 »

DavyGer schreef: 28 sep 2024 13:19
Phoenix schreef: 28 sep 2024 13:15
DavyGer schreef: 28 sep 2024 13:10 Veronica doet sowieso iedere dag een top 40 uit de jaren 70 80 of 90. Stenders conformeert zich daar in die zin wel aan dat hij ook PUP's maakt met muziek uit de jaren 90. Al zal de primaire focus net als bij Wout & Frank vast op de jaren 80 komen liggen.

Dus in die zin is men wel consequent(er).

Mij kunnen dat soort lijstjes in ieder geval nooit lang bekoren, ik ben en blijf een kind van de jaren 10. Je moet er bij zijn geweest zullen we maar zeggen.
Bij Wout & Frank gaat het om één uur waardoor de krenten uit de pap gehaald kunnen worden. Daardoor zit er meer snelheid en variatie in. Ik heb het uurtje van Wout & Frank een paar keer gehoord en toen waren het steeds 80’s en 90’s. Misschien toevallig. Bij Stenders was het gisteren een lijst uit 1977 en dat klinkt al snel heel gedateerd. Zeker als je het uitsmeert over meerdere uren.
Wout & Frank doen ook lijsten uit de jaren 70 voor zo ver ik weet, wel heel sporadisch.
Komende maandag zelfs
Janno

Bericht door Janno »

Ik snap niet zo goed dat mensen zich verbazen over het feit dat er bij Veronica (af en toe) een lijst van de jaren 70 voor het voetlicht komt. De omschrijving bij Oorboekje is duidelijk:
Radio Veronica is een landelijke, commerciële radiozender waar de liefde voor muziek centraal staat. Zowel nieuwe als bekende dj’s draaien muziek de volle breedte en diepte van zes decennia popmuziek.
Luisteraars naar Veronica zijn mensen die de betreffende decennia bewust hebben meegemaakt en/of zijn liefhebbers van muziek uit die tijd. Dat er mensen zijn die het liefst alleen alles vanaf de jaren 80 zouden willen horen begrijp ik wel, maar dan luister je in dit geval niet naar je ideale zender :wink:
Phoenix

Bericht door Phoenix »

Janno schreef: 28 sep 2024 14:13 Ik snap niet zo goed dat mensen zich verbazen over het feit dat er bij Veronica (af en toe) een lijst van de jaren 70 voor het voetlicht komt. De omschrijving bij Oorboekje is duidelijk:
Radio Veronica is een landelijke, commerciële radiozender waar de liefde voor muziek centraal staat. Zowel nieuwe als bekende dj’s draaien muziek de volle breedte en diepte van zes decennia popmuziek.
Luisteraars naar Veronica zijn mensen die de betreffende decennia bewust hebben meegemaakt en/of liefhebbers zijn van muziek uit die tijd. Dat er mensen zijn die het liefst alleen alles vanaf de jaren 80 zouden willen horen begrijp ik wel, maar dan luister je in dit geval niet naar je ideale zender :wink:
Dat er muziek uit de 70’s gedraaid wordt snap ik. Maar vier uur lang op vrijdagavond een Top 40 van 1977 herkauwen (in een andere volgorde) dat begrijp ik niet. In mijn beleving leent de vrijdagavond zich daar niet voor. Ik laat me graag het tegendeel bewijzen door luistercijfers.
👆 Dit was een nutteloze bijdrage …

Nu komt een zinvolle reactie 👇
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Hoewel ik begrijp dat mensen zes decennia wat erg breed vinden, hebben de jaren '60 en '70 gelukkig ook geweldige muziek voortgebracht.

Natuurlijk is dat gedateerd, maar dat is inmiddels alles uit de vorige eeuw. Het maakt de muziek niet minder goed.
Rock 'n roll is better than music!
wbravenboer

Bericht door wbravenboer »

Nou is de periode van '77 en '78 wel bijzonder qua muziek...
Janno

Bericht door Janno »

Phoenix schreef: 28 sep 2024 14:56
Janno schreef: 28 sep 2024 14:13 Ik snap niet zo goed dat mensen zich verbazen over het feit dat er bij Veronica (af en toe) een lijst van de jaren 70 voor het voetlicht komt. De omschrijving bij Oorboekje is duidelijk:
Luisteraars naar Veronica zijn mensen die de betreffende decennia bewust hebben meegemaakt en/of liefhebbers zijn van muziek uit die tijd. Dat er mensen zijn die het liefst alleen alles vanaf de jaren 80 zouden willen horen begrijp ik wel, maar dan luister je in dit geval niet naar je ideale zender :wink:
Dat er muziek uit de 70’s gedraaid wordt snap ik. Maar vier uur lang op vrijdagavond een Top 40 van 1977 herkauwen (in een andere volgorde) dat begrijp ik niet. In mijn beleving leent de vrijdagavond zich daar niet voor. Ik laat me graag het tegendeel bewijzen door luistercijfers.
Als het vier uur lang een top 40 uit 1988 was geweest, had je het dan wel begrepen? Ik vraag dit omdat het volgens mij een persoonlijke beleving is. Als je de leeftijd hebt om je de 80s nog goed te herinneren zul je dat waarschijnlijk prima vinden, maar als je 10 jaar ouder bent voelt 1977 echt niet bijzonder gedateerd. Dat heb je op die leeftijd dan weer wel met de 60s.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

Janno schreef: 28 sep 2024 18:08

Als het vier uur lang een top 40 uit 1988 was geweest, had je het dan wel begrepen? Ik vraag dit omdat het volgens mij een persoonlijke beleving is. Als je de leeftijd hebt om je de 80s nog goed te herinneren zul je dat waarschijnlijk prima vinden, maar als je 10 jaar ouder bent voelt 1977 echt niet bijzonder gedateerd. Dat heb je op die leeftijd dan weer wel met de 60s.
Heb je mijn eerste post hierover wel goed gelezen?

viewtopic.php?p=616256#p616256

Nee, ook dan had ik het niet begrepen. Ik vind de PUP40 met vier uur lang muziek uit dezelfde Top 40 op vrijdagavond programmatisch en muzikaal inhoudelijk een onlogische keuze. Dit staat los van het jaartal waaruit de PUP40 dan put.

Ik zeg ook dat ik persoonlijk wel geniet van Stenders in deze rol, maar commercieel/professioneel begrijp ik deze programmatische invulling op de vrijdagavond niet.

Ik hoop dat het nu duidelijk(er) is.

DavyGer

Bericht door DavyGer »

Ik ben het wel eens met Phoenix in deze zin. Persoonlijk vind ik 4 uur lang één jaarlijst toen ik nog niet geboren ben totaal niet interessant.

Verder hoop ik niet dat dit straks in de weg zit om juist door te borduren op die gezamenlijke thema middagen, dat ze daarmee lang door gingen was juist leuk.
Janno

Bericht door Janno »

Phoenix schreef: 28 sep 2024 19:07
Janno schreef: 28 sep 2024 18:08

Heb je mijn eerste post hierover wel goed gelezen?

viewtopic.php?p=616256#p616256

Nee, ook dan had ik het niet begrepen. Ik vind de PUP40 met vier uur lang muziek uit dezelfde Top 40 op vrijdagavond programmatisch en muzikaal inhoudelijk een onlogische keuze. Dit staat los van het jaartal waaruit de PUP40 dan put.

Ik zeg ook dat ik persoonlijk wel geniet van Stenders in deze rol, maar commercieel/professioneel begrijp ik deze programmatische invulling op de vrijdagavond niet.

Ik hoop dat het nu duidelijk(er) is.
Zeker, ik heb je eerste post hierover ook gelezen. Uit deze zin meende ik te herleiden dat vooral het jaartal 1977 (en dus dat decennium) je goedkeuring niet weg kon dragen:
Zit de doelgroep van Veronica op vrijdagavond te wachten op de top 40 van 1977?
En deze uit een volgende post:
Ik heb het uurtje van Wout & Frank een paar keer gehoord en toen waren het steeds 80’s en 90’s. Misschien toevallig. Bij Stenders was het gisteren een lijst uit 1977 en dat klinkt al snel heel gedateerd.
Maar ik begrijp nu beter dat je de hele opzet op dit tijdstip niet geschikt vindt. Zonder het met je eens te zijn mag je dat van mij uiteraard vinden ;-) Maar je begrijpt misschien dat bovenstaande mij tot mijn reactie bracht.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

@Janno:
Ik bedoelde het dus anders, want er zit heel wat ruimte tussen één uur en vier uur lang een hele Top 40 herkauwen. Dat is exact wat ik aangeef in de laatste quote die je van mij gekopieerd hebt.
Maar nu je weet hoe ik heb bedoel en zonder het met me eens te zijn mag je ook zeggen wat je er vanuit professioneel oogpunt van vind. Dat hoor ik graag.

Janno

Bericht door Janno »

Phoenix schreef: 28 sep 2024 22:32 @Janno:
Ik bedoelde het dus anders, want er zit heel wat ruimte tussen één uur en vier uur lang een hele Top 40 herkauwen. Dat is exact wat ik aangeef in de laatste quote die je van mij gekopieerd hebt.
Maar nu je weet hoe ik heb bedoel en zonder het met me eens te zijn mag je ook zeggen wat je er vanuit professioneel oogpunt van vind. Dat hoor ik graag.
Je noemt het ‘herkauwen’ en daarmee geef je het een negatieve connotatie, maar de ervaring is dat muzikale terugblikken op bepaalde periodes onverminderd populair zijn. Ik zie dus niet waarom het níét een succes zou kunnen worden. Een programma als het theater van het sentiment doet al jaren feitelijk hetzelfde: een terugblik op een bepaalde dag in de (muziek)geschiedenis. Als het ondermaats zou scoren was het allang afgeserveerd.

Veronica probeert iets afwijkend te zijn ten opzichte van andere zenders met een redelijk vergelijkbaar profiel voor de wat oudere luisteraar, zonder freakerig te worden. Mijns inziens zijn ze wat dat betreft op de goede weg. Natuurlijk is het veiliger om gewoon de muziekmix van de weekprogrammering voort te zetten, maar als je iets anders wilt doen dan de rest vind ik dit geen slechte optie. Ik denk dat de ambitie van Mediahuis niet is Veronica de best scorende zender van Nederland te maken, want dan moeten ze één op één Q-music of radio 2 gaan kopiëren en dat is een heilloze missie. Ik denk dus dat er ruimte wordt gelaten voor ‘experimenten’ met wat afwijkende programma’s, mits niet doordeweeks op prime-time.

De tijd zal leren of het programma gaat scoren in de luistercijfers, want dat weten we vooralsnog niet. Persoonlijk vind ik het in elk geval leuk op vrijdagavond iets anders te horen dan bij vergelijkbare stations. De ene keer is dat een “gedateerde” lijst uit de 70s, de andere keer uit de 80s of 90s, die overigens voor jongere luisteraars eveneens gedateerd is.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

Janno schreef: 30 sep 2024 09:03 Je noemt het ‘herkauwen’ en daarmee geef je het een negatieve connotatie, maar de ervaring is dat muzikale terugblikken op bepaalde periodes onverminderd populair zijn.
Dat laatste betwist ik ook niet. Ik vraag me alleen af of het volledig ‘herkauwen’ van een Top 40 vier uur lang én op vrijdagavond een verstandige keuze is. Het gaat dus om deze combinatie van deze drie elementen waar ik een vraagteken bij plaats.
Janno schreef: 30 sep 2024 09:03 Ik zie dus niet waarom het níét een succes zou kunnen worden. Een programma als het theater van het sentiment doet al jaren feitelijk hetzelfde: een terugblik op een bepaalde dag in de (muziek)geschiedenis. Als het ondermaats zou scoren was het allang afgeserveerd.
Theater van het sentiment is geen commercieel radioprogramma, richt zich niet (per definitie) op een commerciële doelgroep en is anders qua samenstelling. Het valt dus niet te vergelijken met de PUP40 op het commerciële Veronica.

Johanneke

Bericht door Johanneke »

Vanaf volgende week Biecht ie of Liegt ie? Met Gérard Wout en Frank, in de ochtend- en middagshow. Win 200 euro als je raadt of ze liegen of niet.
Hoor net het spotje in de lunchshow voor het eerst, vraag me nog even af of het een grapje is...
Janno

Bericht door Janno »

Phoenix schreef: 30 sep 2024 12:46
Janno schreef: 30 sep 2024 09:03 Ik zie dus niet waarom het níét een succes zou kunnen worden. Een programma als het theater van het sentiment doet al jaren feitelijk hetzelfde: een terugblik op een bepaalde dag in de (muziek)geschiedenis. Als het ondermaats zou scoren was het allang afgeserveerd.
Theater van het sentiment is geen commercieel radioprogramma, richt zich niet (per definitie) op een commerciële doelgroep en is anders qua samenstelling. Het valt dus niet te vergelijken met de PUP40 op het commerciële Veronica.
Ik weet het verschil tussen publiek en commercieel en ik snap dat er geld verdiend moet worden, maar het ging mij er om dat een programma dat enigszins afwijkt van de reguliere programma’s, maar niet freaky is of zo, volgens mij prima kan op een vrijdagavond. Het lijkt me aannemelijk dat de leiding van Mediahuis zakelijk niet op het achterhoofd is gevallen. Tenzij jij met luistercijfers het tegendeel kan bewijzen ga ik ervan uit dat het geen enorme luisterdip teweeg zal brengen. :wink:
Plaats reactie