Beyerdynamic DT250 VS. Audio technica ath-m50x
Moderator: admin6
-
Beyerdynamic DT250 VS. Audio technica ath-m50x
Hey TechNerds, ik vroeg me af. Omdat nogsteeds in twijfel zit, welke koptelefoon voor radio maken beter is, is de DT 250. Van Beyerdynamic beter/fijner. Of is toch de audio technica ath-m50x beter hiervoor? Ik ben er nogsteeds niet uit
Re: Beyerdynamic DT250 VS. Audio technica ath-m50x
Waarom zou de 1 beter zijn voor radiomaken dan de ander? Volgens mij zijn er een paar dingen echt belangrijk aan een koptelefoon: comfort en geluidskwaliteit. En laat nu beiden best wel persoonlijk zijn. Ik heb een DT770 en die bevalt me prima, terwijl mijn vrouw er totaal niet over te spreken is en ze heeft een Pioneer. En die laatste vind ik nu en niet fijn zitten en niet qua klankkleur bij mij passen.Jari de Jonge schreef: ↑23 sep 2024 19:05 Hey TechNerds, ik vroeg me af. Omdat nogsteeds in twijfel zit, welke koptelefoon voor radio maken beter is, is de DT 250. Van Beyerdynamic beter/fijner. Of is toch de audio technica ath-m50x beter hiervoor? Ik ben er nogsteeds niet uit
Het enige wat ik kan aangeven: ga ergens kijken waar ze beiden (en nog wat andere) hebben en ga proberen. Of probeer in je omgeving of iemand er 1 heeft die je in overweging neemt. Zet ze op, af, luister naar muziek, hou ze ook wat langer op om te kijken of ze niet gaan irriteren, schudt een keer met je hoofd, etc. Wel vooraf een beetje je budget vaststellen, want er zijn altijd duurdere die misschien weer net iets hebben wat je bij een andere niet hebt.
In aanvulling op wat Calpyso al benoemt: ik ken ze beiden uit ervaring. Net als verschillende andere Beyer, AKG en Audio Technica (al 40 jaar fan van AT..) modellen. Als ik de factor 'smaak' zoveel mogelijk buiten beschouwing laat, dan zijn het alle twee goede hoofdtelefoons. Maar er zijn wel wat verschillen te benoemen.
Klank:
* De klank van de DT250 is vrij neutraal en accuraat. Het laag en mid zijn in orde, met een lichte emphasis in het presence gebied. In het hoog mist de DT250 wat detaillering en souplesse.
* Ook de M50 is behoorlijk neutraal en accuraat. Laag en mid zijn in orde, waarbij sommigen het diepe laag soms als wat 'wolliger' ervaren. Het hoog loopt licht op en is zeer gedetailleerd.
* Conclusie: beide hoofdtelefoons zijn aan elkaar gewaagd, wat de voorkeur heeft verschilt per persoon en per toepassing. De tech die een balans van live muziek moet mixen zal een lichte voorkeur hebben voor de AT, de DJ waarschijnlijk voor het iets dikkere geluid van de Beyer.
Volume:
* Beide hoofdtelefoons halen een ongezonde 100 dB
Aansturing:
* De DT250 is leverbaar in een 80 of 250 ohm uitvoering. Voor smartphones kan 80 ohm wat teveel van het goede zijn
* De M50 is 36 Ohm
Degelijkheid:
* De DT250 is gebouwd in de traditionele Beyer omroep/theater traditie van de roemruchte DT190. Niet ontworpen op 'mooi', wel op stevig en bedoeld voor intensief gebruik en een keer stuiteren is niet meteen het einde. Doe je er niet al te lomp mee, dan blijft het heeeel lang heel. De Beyer earpads gaan op een gegeven moment schilferen (en afgeven!) en misschien zul je een keer de kabel moeten vervangen, maar dan heb je het ook we gehad.
* De M50 is qua design een stuk fraaier en met de inklapbare schelpen ook kleiner om mee te nemen. Maar de hoofdtelefoon is daarmee ook een stuk kwetsbaarder dan de Beyer. Behandel het ding als een zorgzaam huisvader/huismoeder en het blijft allemaal wel heel. Maar gaat het er wat ruwer aan toe, wat bij self-support toch vaak de realiteit is, dan is er een duidelijk risico op breuk. De earpads en kabel van de M50 zijn te vervangen, de beugels niet.
Prijs:
Qua prijs ontlopen de beide hoofdtelefoons elkaar nauwelijks. Spare parts zijn bij Beyer altijd wat duurder, maar ze blíjven ze ook heeeeel lang leveren.
Advies:
Voor gebruik als hoofdtelefoon bij deejayen/self-support zou mijn advies de Beyer 250 zijn. Primair op basis van degelijkheid, secundair op basis van het feit dat de zendlijn processing toch gehakt maakt van de nuance verschillen in klank. Maar als je ze ergens zelf kunt bekijken/uitproberen: doe dat dan vooral!
Klank:
* De klank van de DT250 is vrij neutraal en accuraat. Het laag en mid zijn in orde, met een lichte emphasis in het presence gebied. In het hoog mist de DT250 wat detaillering en souplesse.
* Ook de M50 is behoorlijk neutraal en accuraat. Laag en mid zijn in orde, waarbij sommigen het diepe laag soms als wat 'wolliger' ervaren. Het hoog loopt licht op en is zeer gedetailleerd.
* Conclusie: beide hoofdtelefoons zijn aan elkaar gewaagd, wat de voorkeur heeft verschilt per persoon en per toepassing. De tech die een balans van live muziek moet mixen zal een lichte voorkeur hebben voor de AT, de DJ waarschijnlijk voor het iets dikkere geluid van de Beyer.
Volume:
* Beide hoofdtelefoons halen een ongezonde 100 dB
Aansturing:
* De DT250 is leverbaar in een 80 of 250 ohm uitvoering. Voor smartphones kan 80 ohm wat teveel van het goede zijn
* De M50 is 36 Ohm
Degelijkheid:
* De DT250 is gebouwd in de traditionele Beyer omroep/theater traditie van de roemruchte DT190. Niet ontworpen op 'mooi', wel op stevig en bedoeld voor intensief gebruik en een keer stuiteren is niet meteen het einde. Doe je er niet al te lomp mee, dan blijft het heeeel lang heel. De Beyer earpads gaan op een gegeven moment schilferen (en afgeven!) en misschien zul je een keer de kabel moeten vervangen, maar dan heb je het ook we gehad.
* De M50 is qua design een stuk fraaier en met de inklapbare schelpen ook kleiner om mee te nemen. Maar de hoofdtelefoon is daarmee ook een stuk kwetsbaarder dan de Beyer. Behandel het ding als een zorgzaam huisvader/huismoeder en het blijft allemaal wel heel. Maar gaat het er wat ruwer aan toe, wat bij self-support toch vaak de realiteit is, dan is er een duidelijk risico op breuk. De earpads en kabel van de M50 zijn te vervangen, de beugels niet.
Prijs:
Qua prijs ontlopen de beide hoofdtelefoons elkaar nauwelijks. Spare parts zijn bij Beyer altijd wat duurder, maar ze blíjven ze ook heeeeel lang leveren.
Advies:
Voor gebruik als hoofdtelefoon bij deejayen/self-support zou mijn advies de Beyer 250 zijn. Primair op basis van degelijkheid, secundair op basis van het feit dat de zendlijn processing toch gehakt maakt van de nuance verschillen in klank. Maar als je ze ergens zelf kunt bekijken/uitproberen: doe dat dan vooral!
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
Ik zat een tijdje geleden met hetzelfde probleem, de laatste tijd ben ik geen fan van beyerdynamic ik weet niet of hun nu een eerste en 2e generatie hebben, maar elk geval de genarie die je nu kunt bestellen, lijken allemaal iets te hebben. ik zelf heb op aanraden van thomann de audio technica, en die klinkt voor mijn doeleinde dikke prima. zit ook lekker , echter nadeel vind ik de losse kabel die je nergens kan bestellen. ja van een b merk en met zon top kwaliteit koptelefoon vind ik dat dan toch weer een minpuntje.
-
Johnny_ schreef: ↑24 sep 2024 10:56 Ik zat een tijdje geleden met hetzelfde probleem, de laatste tijd ben ik geen fan van beyerdynamic ik weet niet of hun nu een eerste en 2e generatie hebben, maar elk geval de genarie die je nu kunt bestellen, lijken allemaal iets te hebben. ik zelf heb op aanraden van thomann de audio technica, en die klinkt voor mijn doeleinde dikke prima. zit ook lekker , echter nadeel vind ik de losse kabel die je nergens kan bestellen. ja van een b merk en met zon top kwaliteit koptelefoon vind ik dat dan toch weer een minpuntje.
Op thomann kan je de audio technica ath-m50x kabels bestellen
dan zal ik niet goed gezocht hebben, welke zoekterm?.Jari de Jonge schreef: ↑25 sep 2024 10:56Johnny_ schreef: ↑24 sep 2024 10:56 Ik zat een tijdje geleden met hetzelfde probleem, de laatste tijd ben ik geen fan van beyerdynamic ik weet niet of hun nu een eerste en 2e generatie hebben, maar elk geval de genarie die je nu kunt bestellen, lijken allemaal iets te hebben. ik zelf heb op aanraden van thomann de audio technica, en die klinkt voor mijn doeleinde dikke prima. zit ook lekker , echter nadeel vind ik de losse kabel die je nergens kan bestellen. ja van een b merk en met zon top kwaliteit koptelefoon vind ik dat dan toch weer een minpuntje.
Op thomann kan je de audio technica ath-m50x kabels bestellen
mini jack naar mini jack zijn de meest gangbare snoeren, en in de verschillende prijsklasse te koop.
Bij Thomann heb ik in de zoekbalk de naam ingegeven, even naar beneden scrollen.....
Zo moeilijk kan het niet zijn toch?
Bij Thomann heb ik in de zoekbalk de naam ingegeven, even naar beneden scrollen.....
Zo moeilijk kan het niet zijn toch?

Dit is weer eens geen gangbare kabel: De ene zijde is een 3,5mm TRS jack, en jawel aan de andere zijde een 2,5mm TRS jack met een verlengde behuizing welke in de hoofdtelefoon past.

en dan is er koffie......
ach het zal ook eens eenvoudig gaan