DAB+ Lokale Omroepen
Moderator: admin6
-
Re: DAB+ Lokale Omroepen
Stichting Omroep Leidschendam-Voorburg heeft een aantal verstrekte vergunningen voor DAB+ in de lokale laag 6 teruggegeven aan RDI. De stichting wil zich met één programma beperken tot de regio's Delft, Zoetermeer en Rotterdam.
Piet.
Piet.
Het service follow systeem is vergelijkbaar met de mobiele functie van RDS en zorgt er voor dat er naadloos, dus zonder tijdsprongen, tussen DAB+ en FM of tussen verschillende DAB+ kanalen waarop hetzelfde programma uitgezonden wordt heen en weer geschakeld wordt wanneer de ontvangst op het geselecteerde kanaal wegvalt en er een andere ontvangstmogelijkheid via DAB+ of FM beschikbaar is. In autoradio's die daarmee uitgerust zijn en zoals ik die in mijn auto heb, wordt er dan vanuit gegaan dat de uitzending via FM eerder bij de luisteraar aankomt dan de uitzending via DAB+. De codeer- en decodeeracties, die bij DAB+ gebruikt worden, kosten namelijk tijd. Dit werkt perfect zo lang de uitzendingen via FM niet later ontvangen worden dan via DAB+. Ik rijd nog al eens door Nederland en het aangrenzende deel van Duitsland en heb bij vrijwel alle radiostations, die tevens via FM uitzenden, een naadloze omschakeling. Er is één uitzondering en dat is Radio Gelderland. Daarvan komen de uitzendingen via FM later bij de luisteraar aan zodat die FM-uitzendingen tijdens DAB+ ontvangst niet op de achtergrond gebufferd kunnen worden. Ook thuis heb ik dat met twee radio's geconstateerd. Het lijkt er op dat Radio Gelderland (of de provider) de FM-uitzendingen bewust vertraagt zodat deze gelijktijdig met de DAB+ uitzendingen uit de luidspreker komen. Omdat het decoderen van het DAB+ signaal tijd kost, kan het service follow systeem niet goed werken omdat dit er van uit gaat dat de FM-uitzendingen eerder bij de luisteraar aankomen dan de DAB+ uitzendingen en dus gebufferd kunnen worden. Gevolg is dat er bij omschakelingen tussen DAB+ en FM tijdsprongen van 1 tot 2 seconden ontstaan. Het via dezelfde 12B mux uitzendende Radio M (Utrecht) schakelt wel zonder tijdsprongen tussen DAB+ en FM om. Het lijkt mij ook voor lokale omroepen een kwestie dat men niet teveel moet gaan knutselen met vertragingstactieken in uitzendsystemen maar gewoon de gebruikelijke gang van zaken waarbij FM wat eerder is dan DAB+ blijft handhaven.
Interessant ... hoe heet dat systeem?ARDF-er schreef: ↑20 sep 2024 23:37 Het service follow systeem is vergelijkbaar met de mobiele functie van RDS en zorgt er voor dat er naadloos, dus zonder tijdsprongen, tussen DAB+ en FM of tussen verschillende DAB+ kanalen waarop hetzelfde programma uitgezonden wordt heen en weer geschakeld wordt wanneer de ontvangst op het geselecteerde kanaal wegvalt en er een andere ontvangstmogelijkheid via DAB+ of FM beschikbaar is. In autoradio's die daarmee uitgerust zijn en zoals ik die in mijn auto heb, wordt er dan vanuit gegaan dat de uitzending via FM eerder bij de luisteraar aankomt dan de uitzending via DAB+. De codeer- en decodeeracties, die bij DAB+ gebruikt worden, kosten namelijk tijd. Dit werkt perfect zo lang de uitzendingen via FM niet later ontvangen worden dan via DAB+. Ik rijd nog al eens door Nederland en het aangrenzende deel van Duitsland en heb bij vrijwel alle radiostations, die tevens via FM uitzenden, een naadloze omschakeling. Er is één uitzondering en dat is Radio Gelderland. Daarvan komen de uitzendingen via FM later bij de luisteraar aan zodat die FM-uitzendingen tijdens DAB+ ontvangst niet op de achtergrond gebufferd kunnen worden. Ook thuis heb ik dat met twee radio's geconstateerd. Het lijkt er op dat Radio Gelderland (of de provider) de FM-uitzendingen bewust vertraagt zodat deze gelijktijdig met de DAB+ uitzendingen uit de luidspreker komen. Omdat het decoderen van het DAB+ signaal tijd kost, kan het service follow systeem niet goed werken omdat dit er van uit gaat dat de FM-uitzendingen eerder bij de luisteraar aankomen dan de DAB+ uitzendingen en dus gebufferd kunnen worden. Gevolg is dat er bij omschakelingen tussen DAB+ en FM tijdsprongen van 1 tot 2 seconden ontstaan. Het via dezelfde 12B mux uitzendende Radio M (Utrecht) schakelt wel zonder tijdsprongen tussen DAB+ en FM om. Het lijkt mij ook voor lokale omroepen een kwestie dat men niet teveel moet gaan knutselen met vertragingstactieken in uitzendsystemen maar gewoon de gebruikelijke gang van zaken waarbij FM wat eerder is dan DAB+ blijft handhaven.
Sinds gisteren zijn er uitzendingen gestart van een nieuwe lokaal DAB+-netwerk in de regio Tilburg/Waalwijk. Via dit netwerk zijn de radiozenders Rivierenland Radio en Langstraat FM te horen. De uitzendingen zijn in de regio Tilburg/Waalwijk te horen via kanaal 8A. Er wordt uitgezonden vanaf de zendmast in Loon op Zand. De zendinstallatie is gebouwd door zenderexploitant Radio Netwerk Nederland. Deze exploitant heeft onlangs ook al DAB+-netwerken in gebruik genomen in de regio Leeuwarden, Oss en Almere.
-
Mooi om te zien dat niet alle publieke lokale omroepen het advies van de NLPO opvolgen. Langstraat FM, de lokale omroep voor de regio Waalwijk en Loon op Zand gaat ook niet achteroverleunend zitten wachten maar gunt een commerciele zender als Rievierenland Radio ook de mogelijkheid om in de ether te kunnen uitzenden. Beide partijen, zowel publiek als commercieel houden rekening met de behoefte van de luisteraar.
Maar begrijp ik nu dat RNN deze lokale netwerken nu on-air brengt, maar dat er dus een kans bestaat dat NLPO straks met twee netwerkbeheerders op de proppen komt waarvan RNN geen deel van uitmaakt? Een tijdelijke (nood-)oplossing dus?
Maar begrijp ik nu dat RNN deze lokale netwerken nu on-air brengt, maar dat er dus een kans bestaat dat NLPO straks met twee netwerkbeheerders op de proppen komt waarvan RNN geen deel van uitmaakt? Een tijdelijke (nood-)oplossing dus?
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"
-
Blijft dan alleen BP over.
De DABpartners doen ook niet mee met de Nlpo
De DABpartners doen ook niet mee met de Nlpo
Waarom zou RNN niet ook een aanbod aan de NLPO kunnen doen ? Waaruit volgt de conclusie dat ze niet meedoen ?
-
Hopelijk volgen er meerdere omroepen dezelfde weg als Rivierenland radio want als je op die NLPO moet wachten die de boel alleen maar aan het traineren zijn wordt het niets met DAB+, doorpakken dus, chop chop!