Ik heb een portable DAB+ radio met een telescoop antenne. Deze is echter niet los te draaien van het toestel dus een externe antenne is niet te bevestigen. Bestaan er antenne's die je aan de telescoop kunt bevestigen voor betere ontvangst? Ik heb wel eens een draad antenne gezien wat gebruikt werd voor SW (shortwave) ontvangst en deze werd dan met een clipje bevestigd aan de telescoop antenne. Bestaat er iets soortgelijks?
Ik heb het wel eens geprobeerd met het uiteinde van een stukje coax en dan het koper aan de antenne bevestigd maar dit maakte niet veel uit in ontvangst.
DAB+ antenne voor portable radio
Moderator: admin6
-
Re: DAB+ antenne voor portable radio
Een verlengde draad aan de antenne werkt vaak niet of zelfs averechts.
Ik heb op 2 DAB radio's een antenne aansluit bus aan gebracht. Hier kan ik dan een externe antenne op aansluiten. Met name in de caravan gebruik ik een antenne die buiten staat. De andere radio had ik voor het werk waar DAB en FM een slechte ontvangs hadden.
Op internet staan ook wel voorbeelden hoe je eenvoudig zelf een DAB antenne kunt maken.
Ik heb op 2 DAB radio's een antenne aansluit bus aan gebracht. Hier kan ik dan een externe antenne op aansluiten. Met name in de caravan gebruik ik een antenne die buiten staat. De andere radio had ik voor het werk waar DAB en FM een slechte ontvangs hadden.
Op internet staan ook wel voorbeelden hoe je eenvoudig zelf een DAB antenne kunt maken.

-
Daar ben ik niet van, kan net een draad aan een telescoop antenne verbinden maar dan houdt het op.
Je zal echt uitkomen bij een modificatie van je radio met een sma connector en daar een externe antenne op aansluiten.Vanjeafisharder schreef: ↑17 sep 2024 21:40 Daar ben ik niet van, kan net een draad aan een telescoop antenne verbinden maar dan houdt het op.
https://www.garethjmsaunders.co.uk/2022 ... dab-radio/
Vaak zijn de ontvangers in portable radiootjes erg gevoelig voor storingen en slecht afgeschermd zijn en geen goede filters. Met een goede antenne kom je er dus niet, je zal dan alleen maar meer stoor signaal van LED, zonnepanelen en trafos ondervinden.
Luister je binnen met een portable radio, dan zal de isolatie, dubbel glas en dikke muren/metaal in het beton ook een grote oorzaak zijn van slecht ontvangst, want het signaal komt gewoonweg het huis niet binnen, dit zal je niet kunnen oplossen met een externe antenne die binnen is geplaatst, dan ben je aangewezen op een buitenantenne
-
Dan laat ik het hierbij voorlopig maar.