Wat is best mogelijke geluid op FM?

In dit Forum kan over alle vormen van Soundprocessing gepraat worden.

Moderator: admin6

Roup01

Re: Wat is best mogelijke geluid op FM?

Bericht door Roup01 »

DAZradio schreef: 03 sep 2024 18:50 Wow, als ik nu RTV Oost op de webstream luister (wat waarschijnlijk hele andere processing is als FM hoor) klinkt het echt dramatisch. Volume drops zo nu en dan (alsof iemand regelmatig de fader flink naar beneden trekt), en hoor amper iets gebeuren qua processing. Als dat het beste van Europa is, oei :)
Accent FM is wel heeeel iets anders :) Dat is standje beuken en stereoverbreding op zn max.

Kan je die laatste uitleggen? Wat zou een Windows versie met geluidskwaliteit te maken kunnen hebben?

Ik denk dat het vooral om het laatste van je punten gaat. "Wat is het best mogelijke geluid op FM" is te breed, en heeft voor 75% te maken met smaak denk ik. Uiteraard moet het audiotechnisch kloppen, maar verder is het de kleur die je er aan geeft die je aanspreekt of niet.
De sound die ik uit mijn processors haal, staat jouw waarschijnlijk niet aan, maar je buurman wel. Wat is dan het beste?
Met elke processor kan je een sound maken waar je blij van wordt, je moet alleen een capabele sound engineer er aan laten sleutelen. Even een preset in Stereotool (of Optimod/Omnia/etc) laden zal niet altijd de beste oplossing zijn voor jouw sound.

@Petertje, niet om het een of ander... maar als ik je reacties lees komt bij mij de term "onbekend onbekwaam" in me op.
1.ik heb het nooit over een stream sound. daar staat 99% vd tijd iets anders als on air. bij oost vindt ik de verhouding gewoon heel mooi geslaagd on air.

2.Windows (of software in het algemeen) heeft alles te maken met geluidskwaliteit; het verschil is zelfs objectief meetbaar tussen twee windows versies met dezelfde .wav op dezelfde player op dezelfde hardware.

3. bij accent gebeurt niet wat jij feitelijk omschrijft. Bij accent kun je meetbaar iets zien en horen dat nergens in Nederland voorkomt door gebruik van de laatste techniek. Spoiler: dat is geen stereoverbreder.

4. best mogelijke sound is simpel objectief vast te stellen: banddefinitie en frequentieverhoudingen liggen daarbij gelijk aan de originele opname waardoor deze perfect vertaald wordt. Dit kun je bijv. meten met een bandanalyzer / frequentieanalyser en lineaire meetmicrofoon. aangezien niet elke processor fase lineair is ontworpen en niet lineair converteert kun je met je eigen oortjes en eigen inzicht dus nooit het optimale resultaat bereiken (maar wel iets dat vergelijkbaar is met de buurman en daardoor te beoordelen is door de stationsmanager).
Ik denk dat je op FM heel goed kan klinken. Alleen wordt je dan te breed en dat is niet wenselijk vanwege stokkemasker.

Je zou dan zachte en dynamische compressie moeten gebruiken. Ik denk dat je op FM met professioneel afgestemde frequentiezwaai en instellingen erg goed kan klinken, net zoals sommige zenders in het buitenland.
Petertje

Re: Wat is best mogelijke geluid op FM?

Bericht door Petertje »

DAZradio schreef: 03 sep 2024 18:50 @Petertje, niet om het een of ander... maar als ik je reacties lees komt bij mij de term "onbekend onbekwaam" in me op.
Grote kans dat ik veel van de zaken die je roept niet snapt, ben de eerste die dat toegeeft, maar om dat nou zo te roepen? Hoeft ook weer niet, denk ik.
DAZradio schreef: 03 sep 2024 18:50 1.ik heb het nooit over een stream sound. daar staat 99% vd tijd iets anders als on air. bij oost vindt ik de verhouding gewoon heel mooi geslaagd on air.
Prima, is dat duidelijk. Ik ben helaas niet in de mogelijkheid om oost op FM (denk dat je dat bedoelt) te luisteren (vandaar dat ik naar de stream refereeerde, en normaliter is dat enigsinds qua klank gelijk aan de andere platformen, maar omdat het op de stream al zo hard stuk ging...), maar je maakt me uiteraard wel nieuwsgierig.
DAZradio schreef: 03 sep 2024 18:50 2.Windows (of software in het algemeen) heeft alles te maken met geluidskwaliteit; het verschil is zelfs objectief meetbaar tussen twee windows versies met dezelfde .wav op dezelfde player op dezelfde hardware.
Zoals ik al aangaf, heb je daar meer info over? Mij lijkt dat vrij onbestaand.
DAZradio schreef: 03 sep 2024 18:50 3. bij accent gebeurt niet wat jij feitelijk omschrijft. Bij accent kun je meetbaar iets zien en horen dat nergens in Nederland voorkomt door gebruik van de laatste techniek. Spoiler: dat is geen stereoverbreder.
Top, ik hoorde alleen veeeeel stereo bij de plaat die toen draaide, of dat door een stereoverbreder komt, geen idee :) Wat voor techniek heb je het dan over?
DAZradio schreef: 03 sep 2024 18:50 4. best mogelijke sound is simpel objectief vast te stellen: banddefinitie en frequentieverhoudingen liggen daarbij gelijk aan de originele opname waardoor deze perfect vertaald wordt. Dit kun je bijv. meten met een bandanalyzer / frequentieanalyser en lineaire meetmicrofoon. aangezien niet elke processor fase lineair is ontworpen en niet lineair converteert kun je met je eigen oortjes en eigen inzicht dus nooit het optimale resultaat bereiken (maar wel iets dat vergelijkbaar is met de buurman en daardoor te beoordelen is door de stationsmanager).
Nogmaals, smaak en technische limitaties zijn 2 verschillende dingen. Ik kan prima 300 verschillende "smaakjes" op de FM zetten, die allemaal binnen stokkemasker vallen. Wat is dan het "beste"?
Jij wilt blijkbaar dicht bij de originele opname blijven begrijp ik, ben heel benieuwd hoe dat bij Accent is :D
Plaats reactie