Veiling regionale kavels

Discussieer over de regionale omroepen

Moderator: admin6

Plaats reactie
GerjanCluistra

Re: Veiling regionale kavels

Bericht door GerjanCluistra »

Roup01 schreef: 24 jun 2024 16:42
GerjanCluistra schreef: 24 jun 2024 16:20
Roup01 schreef: 23 jun 2024 17:42

Dat klopt grotendeels wel. Alleen Zweden is enigszins te vergelijken met Nederland, met drie landelijke commerciele fm-zenders, Mix Megapol, Rix FM en NRJ. Alleen is dat veel beperkter dan de negen commerciele fm-zenders hier.
Zijn die zenders in heel Zweden op FM te horen? Er zijn daar nogal wat stukken waar nauwelijks mensen wonen, dus lijkt me commercieel niet heel interessant.
Klopt, in het dunbevolkte gebied in het noord-oosten is er geen dekking en pas sinds 2018 zijn het landelijke frequenties lees ik op radiowereld.nl.
Dus ik kan concluderen dat het wel klopt. De meeste landen hebben formeel geen landelijke frequenties, maar regionale, de radiozenders die dan de regionale fm-frequenties aan elkaar koppelen krijgen een landelijk netwerk, maar formeel blijven het regionale frequenties.
Zijn dat dan regionale pakketten? Volgens mij is het in de meeste landen zo dat een radiostation, een FM frequentie, in een bepaalde stad heeft. En dat is het. Maar goed, maakt ook niet uit hoe je het precies uitlegt.

Feit blijft dat er echt wel mogelijkheden voor meer radiostations zijn, als er een andere indeling van de FM zou zijn geweest.
Schopt graag tegen heilige huisjes...
Roup01

Bericht door Roup01 »

GerjanCluistra schreef: 24 jun 2024 17:05
GerjanCluistra schreef: 24 jun 2024 16:20

Zijn die zenders in heel Zweden op FM te horen? Er zijn daar nogal wat stukken waar nauwelijks mensen wonen, dus lijkt me commercieel niet heel interessant.
Klopt, in het dunbevolkte gebied in het noord-oosten is er geen dekking en pas sinds 2018 zijn het landelijke frequenties lees ik op radiowereld.nl.
Dus ik kan concluderen dat het wel klopt. De meeste landen hebben formeel geen landelijke frequenties, maar regionale, de radiozenders die dan de regionale fm-frequenties aan elkaar koppelen krijgen een landelijk netwerk, maar formeel blijven het regionale frequenties.
Zijn dat dan regionale pakketten? Volgens mij is het in de meeste landen zo dat een radiostation, een FM frequentie, in een bepaalde stad heeft. En dat is het. Maar goed, maakt ook niet uit hoe je het precies uitlegt.

Feit blijft dat er echt wel mogelijkheden voor meer radiostations zijn, als er een andere indeling van de FM zou zijn geweest.
Ik weet niet de wetgeving en of hoe ze het daar regelen. maar goed.

Op FM is er maar beperkte ruimte voor radiostations. Uiteindelijk houdt de ruimte op. Ik weet niet of het een goed idee is om alle landelijke paketten af te schaffen en er regionale frequenties van te maken. Commerciele radiostations, willen graag zoveel mogelijk dekking om luisteraars mee te bereiken.

Volgens jouw plan is er dan meer ruimte. Maar radiostations hebben dan geen landelijke dekking meer. Luisteraars buiten het ontvangstgebied zouden dan moeten wijken naar DAB+ of internet.
GerjanCluistra

Roup01 schreef: 24 jun 2024 17:22
GerjanCluistra schreef: 24 jun 2024 17:05

Ik weet niet de wetgeving en of hoe ze het daar regelen. maar goed.

Op FM is er maar beperkte ruimte voor radiostations. Uiteindelijk houdt de ruimte op. Ik weet niet of het een goed idee is om alle landelijke paketten af te schaffen en er regionale frequenties van te maken. Commerciele radiostations, willen graag zoveel mogelijk dekking om luisteraars mee te bereiken.

Volgens jouw plan is er dan meer ruimte. Maar radiostations hebben dan geen landelijke dekking meer. Luisteraars buiten het ontvangstgebied zouden dan moeten wijken naar DAB+ of internet.
Dan kunnen commerciële radiostations toch prima zelf hun pakket samenstellen, dat zal het probleem niet zijn.

Overigens geldt de beperking die FM biedt ook voor DAB+. Er is wat meer ruimte maar, er zitten nog steeds grenzen aan.

Commerciële radiostations willen boven alles voldoende inkomsten kunnen genereren om de boel draaiende te houden. En laat dat met DAB+ only nu net het probleem zijn, mede door het overheidsbeleid om de DAB+ kavels als pakketten aan te bieden zodat die gecreëerde schaarste geveild kan worden.
De Nachtwacht

Bericht door De Nachtwacht »

toch wel benieuwd waarom ACM buitenlandse partijen en nieuwkomers mogelijk acht:
https://radiowereld.nl/medianieuws/2024 ... equenties/

Het is feitelijk natuurlijk niet onmogelijk, maar als buitenlandse partijen al nauwelijks belangstelling hadden voor de landelijke kavels en al helemaal niet het hoogste bod hebben gedaan, waarom zouden ze dan belangstelling hebben voor de regionale, dus veel kleinere kavels? En nieuwkomers... je moet in vrij korte tijd je investering terugverdienen, en het sneuvelen van een overgroot deel van de niet-landelijke commerciële zenders de afgelopen jaren heeft juist aangetoond hoe moeilijk het is om je hoofd boven water te houden.

Ik denk dat men zich er iets teveel van voorstelt.
rvbracht

Bericht door rvbracht »

Dat dacht ACM ook bij de landelijke veilig, maar op de Belgen na bleek dat totaal niet te kloppen.
GerjanCluistra

De Nachtwacht schreef: 27 jun 2024 16:39 toch wel benieuwd waarom ACM buitenlandse partijen en nieuwkomers mogelijk acht:
https://radiowereld.nl/medianieuws/2024 ... equenties/

Het is feitelijk natuurlijk niet onmogelijk, maar als buitenlandse partijen al nauwelijks belangstelling hadden voor de landelijke kavels en al helemaal niet het hoogste bod hebben gedaan, waarom zouden ze dan belangstelling hebben voor de regionale, dus veel kleinere kavels? En nieuwkomers... je moet in vrij korte tijd je investering terugverdienen, en het sneuvelen van een overgroot deel van de niet-landelijke commerciële zenders de afgelopen jaren heeft juist aangetoond hoe moeilijk het is om je hoofd boven water te houden.

Ik denk dat men zich er iets teveel van voorstelt.
Dit is een manier om meer geld uit die veiling te halen.
Streampie

Bericht door Streampie »

Lokale commerciele stations zijn onaangenaam verrast door de veilingplannen:

https://radiowereld.nl/medianieuws/2024 ... fm-kavels/

"Buitengesloten bij planvorming
De KRCO is uitermate verbaasd dat geen enkele kleine zender betrokken is bij het maken van de plannen voor de herverdeling. Kleine stations als Koekstad Deventer, Sunrise FM Rotterdam, Eemland Amersfoort en zelfs LOA, die meer dan 10 jaar een regionale FM-frequentie op Ameland vult, zijn buiten de plannen gehouden.

Vooralsnog lijkt alleen de NLCR, de branchevereniging die de grote niet-landelijke stations als RADIONL, Tukker FM en Joy Radio en de bv’s waarin hun FM-vergunningen zijn ondergebracht, betrokken te zijn bij de planvorming. Dit blijkt uit de consultatiestukken van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat, waarin meermaals geschreven wordt dat er aanpassingen in de indeling van de kavels zijn gedaan op basis van input van de NLCR."

Als dit klopt is het natuurlijk wel een schandalige situatie.
EtherScout

Bericht door EtherScout »

Streampie schreef: 29 jun 2024 18:11 Lokale commerciele stations zijn onaangenaam verrast door de veilingplannen:

https://radiowereld.nl/medianieuws/2024 ... fm-kavels/
De meeste provincies krijgen al geen goed dekkende regionale commerciële radio, dus ik begrijp deze indeling wel. Wat ik wel een goed idee zou vinden, is de kavels toch per provincie, in plaats van per DAB+gebied in te delen, voor zover mogelijk:

B02: 89,4 Lelystad & 97,5 Emmeloord (& 97,4 Almere, als die niet stoort met 97,3 Haarlem) naar nieuw kavel B28.
B09: 95,4 Amersfoort & 98,5 Utrecht naar nieuw kavel B29.
B20: 97,3 Utrecht & 99,5 Amersfoort naar nieuw kavel B30.
B21: 92,8 Roermond en 95,2 Weert eventueel naar nieuw kavel B31, al wordt dit dan wel een heel klein kavel.

Overige kavels hebben te veel NSFN, of worden te klein.

Verder is er nog wel wat te schuiven:

Smilde 104,7 van B11 naar B26.
Heerenveen 97,3 van B12 naar B11.
Meppel 95,7 van B16 naar B19.
Emmen 93,5 van B13 en Emmen 89,9 van B16 wisselen van kavel.
Vught 97,4 van B21 naar B23.
De Nachtwacht

Bericht door De Nachtwacht »

de NLCR verzoekt de nieuwe minister om geen veiling te doen maar de bestaande rrequenties te verlengen tot afschakeling fm.
https://radiowereld.nl/medianieuws/2024 ... 67uAR0xzEg
EtherScout

Bericht door EtherScout »

De Nachtwacht schreef: 02 jul 2024 17:16 de NLCR verzoekt de nieuwe minister om geen veiling te doen maar de bestaande rrequenties te verlengen tot afschakeling fm.
https://radiowereld.nl/medianieuws/2024 ... 67uAR0xzEg
Natuurlijk willen ze dat. Maar dat gaan ze niet krijgen. De regionale kavels zijn een enorme puinzooi en het wordt hoog tijd dat daar de bezem doorheen gaat. Kortom, niet zeuren, gewoon veilen.

Of die maximaal 50% DAB+dekking (waar ik wel voor ben) gehandhaafd blijft of niet, dat is niet het belangrijkste. Die FM-kavels moeten hoognodig opnieuw ingedeeld gaan worden. Gelukkig ligt daar een heel redelijk voorstel voor, dat past bij de DAB+muxen, al zijn er in die FM-kavels altijd nog wel kleine verbeteringen denkbaar.
GerjanCluistra

Ik heb uit een betrouwbare bron vernomen dat de frequenties van de lokale, commerciële omroepen met een half jaar verlengt zijn. Dus goed nieuws voor hen.
Microstar

Bericht door Microstar »

GerjanCluistra schreef: 19 jul 2024 23:35 Ik heb uit een betrouwbare bron vernomen dat de frequenties van de lokale, commerciële omroepen met een half jaar verlengt zijn. Dus goed nieuws voor hen.
Ik voel hier al weer een rechtszaak aankomen van een bepaalde partij die het er wel weer niet mee eens zal zijn.
voorenmedia

Bericht door voorenmedia »

GerjanCluistra schreef: 19 jul 2024 23:35 Ik heb uit een betrouwbare bron vernomen dat de frequenties van de lokale, commerciële omroepen met een half jaar verlengt zijn. Dus goed nieuws voor hen.
Dat zou dan gaan om de kleine lokale commerciële FM-omroepen.
Piet.
DX'r

Bericht door DX'r »

Klopt ik zag op @fmdabdx al een berichtje
GerjanCluistra

voorenmedia schreef: 20 jul 2024 11:33
Dat zou dan gaan om de kleine lokale commerciële FM-omroepen.
Piet.
Precies die.
Plaats reactie