DAB+ Lokale Omroepen

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

Plaats reactie
EtherScout

Re: DAB+ Lokale Omroepen

Bericht door EtherScout »

GerjanCluistra schreef: 20 jun 2024 17:51
Ane Sybesma schreef: 20 jun 2024 11:40 Voor een deel van de commerciële zenders is 1 mux te klein om geld te kunnen verdienen. Daarom nu de mogelijkheid voor 3. Al vraag ik me af of er dan wel wat mee te verdienen valt maar dat is wat anders...
Je kunt jezelf afvragen of dat met de mux te maken heeft of met het aanbod op het radiostation. Ik hou het voorlopig op het laatste. Sterker nog, ik ben ervan overtuigd dat je meer geld kunt verdienen als je groot bent in een kleine markt, dan dat je klein bent in een grote markt.
Ik denk, dat dat vroeger zeker zo gewerkt heeft, maar door het veel grotere aanbod is de situatie nu anders. Doordat de populaire formats nu door een groot aantal grote stations gebracht worden, (in tegenstelling tot in de jaren 80,) wordt het heel moeilijk om als klein commercieel lokaal station met zo'n format voldoende luisteraars te trekken. Dit is hetgeen, wat stations als Hofstad en Keizerstad in de jaren 00 uiteindelijk de kop gekost heeft. Commerciële lokale radiostations moeten het daarom van een meer niche format hebben. Dan heb je wel een bepaald minimum aan dekkingsgebied nodig.

Gelukkig blijft er met de huidige bovenlokale DAB+gebieden voldoende mogelijkheden over om ook voor een kleiner gebied te gaan. Dit is handig voor de publieke lokale omroep. En ook voor de grotere onafhankelijke hobbymatige stations, die een plekje in één mux nog net kunnen betalen.
GerjanCluistra

Bericht door GerjanCluistra »

EtherScout schreef: 20 jun 2024 20:40
GerjanCluistra schreef: 20 jun 2024 17:51
Ane Sybesma schreef: 20 jun 2024 11:40 Voor een deel van de commerciële zenders is 1 mux te klein om geld te kunnen verdienen. Daarom nu de mogelijkheid voor 3. Al vraag ik me af of er dan wel wat mee te verdienen valt maar dat is wat anders...
Je kunt jezelf afvragen of dat met de mux te maken heeft of met het aanbod op het radiostation. Ik hou het voorlopig op het laatste. Sterker nog, ik ben ervan overtuigd dat je meer geld kunt verdienen als je groot bent in een kleine markt, dan dat je klein bent in een grote markt.
Ik denk, dat dat vroeger zeker zo gewerkt heeft, maar door het veel grotere aanbod is de situatie nu anders. Doordat de populaire formats nu door een groot aantal grote stations gebracht worden, (in tegenstelling tot in de jaren 80,) wordt het heel moeilijk om als klein commercieel lokaal station met zo'n format voldoende luisteraars te trekken. Dit is hetgeen, wat stations als Hofstad en Keizerstad in de jaren 00 uiteindelijk de kop gekost heeft. Commerciële lokale radiostations moeten het daarom van een meer niche format hebben. Dan heb je wel een bepaald minimum aan dekkingsgebied nodig.

Gelukkig blijft er met de huidige bovenlokale DAB+gebieden voldoende mogelijkheden over om ook voor een kleiner gebied te gaan. Dit is handig voor de publieke lokale omroep. En ook voor de grotere onafhankelijke hobbymatige stations, die een plekje in één mux nog net kunnen betalen.
Dat was niet alleen vroeger, dat is nog steeds zo.

Hofstad Radio en Keizerstad zijn twee prima voorbeelden van kleine zenders in een grote markt die het niet konden bolwerken.

Maar er zijn meer voorbeelden. Nederland zit vol met publieke lokale omroepen die slecht beluisterd worden omdat ze klein zijn in die grote markt. De enige reden dat die zenders bestaan is omdat ze subsidie krijgen.

Er zijn ook verschillende publieke lokale radiostations die wel groot zijn in de kleine markt. Dat zijn de zenders met, wat jij noemt, een niche format. Bingo FM, Easy FM en Jamm FM zijn daarvoor prima voorbeelden.

Alleen is ‘bovenlokaal’ voor de DAB+ muxen wel wat matig uitgedrukt. Het zijn meer bovenstreek muxen die onsamenhangend bij elkaar gepropt zijn.
Schopt graag tegen heilige huisjes...
Noordzee

Bericht door Noordzee »

glokhoff schreef: 19 jun 2024 13:13 Morgen begint da aanvraagperiode voor commerciële lokale DAB+ :

https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 18622.html
Ik ben benieuwd of er dadelijk per 1 september 2024 bij mij op kanaal 8-C wel ontvangst zal zijn.
Onze gemeente is gekoppeld aan een regio uit Groningen. En zover ik weet, staat hier bij ons in de gemeente nog geen zendmast.
Het huidige kanaal 12-D (Oost Groningen) kan ik nu hier in Drenthe niet ontvangen.
DX'r

Bericht door DX'r »

Noordzee schreef: 09 jul 2024 22:18
glokhoff schreef: 19 jun 2024 13:13 Morgen begint da aanvraagperiode voor commerciële lokale DAB+ :

https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 18622.html
Ik ben benieuwd of er dadelijk per 1 september 2024 bij mij op kanaal 8-C wel ontvangst zal zijn.
Onze gemeente is gekoppeld aan een regio uit Groningen. En zover ik weet, staat hier bij ons in de gemeente nog geen zendmast.
Het huidige kanaal 12-D (Oost Groningen) kan ik nu hier in Drenthe niet ontvangen.
Als het goed gaan alle huidige lokale DAB zenders uit per 1/9 want ook al hebben de lokalen een vergunning neem niet aan dat ze hiervoor een heel nieuw netwerk gaan bouwen
want ze mogen niet meer uitzenden met de huidige installaties omdat die niet conform de nieuwe RDI / NLPO netwerk vergunningen zijn
maar misschien heb ik het mis -smok :lol:
radiogolfje

Bericht door radiogolfje »

Een deel voldoet, een ander deel is alleen het filter wijzigen.
Men gaat van uncritical naar critical kwa eis.
De eisen kwa dekkingsgraad gelden pas per sept 2025
DX'r

Bericht door DX'r »

radiogolfje schreef: 11 jul 2024 08:59 Een deel voldoet, een ander deel is alleen het filter wijzigen.
Men gaat van uncritical naar critical kwa eis.
De eisen kwa dekkingsgraad gelden pas per sept 2025
Okay we gaan het meemaken vanaf 1/9.
Plaats reactie