Veiling regionale kavels
Moderator: admin6
-
Re: Veiling regionale kavels
Nieuw bericht op radiowereld. Productieovereenkomsten lijken inderdaad verleden tijd te zijn (toch?)
https://radiowereld.nl/medianieuws/2024 ... -de-schop/
https://radiowereld.nl/medianieuws/2024 ... -de-schop/
- Ane Sybesma
Ik ben benieuwd wie er commerciële mogelijkheden gaat zien in deze kavels. Wel goed dat het minimale percentage aan regiogerichtheid gaat verdwijnen. Afwachten maar.
-
Dat dwangmatige eisen van nieuwsbulletins snap ik echt niet voor muziekzenders. In de US zijn ze niet zo gek.
De Verenigde Staten hebben een totaal ander radiolandschap dan Nederland. Dus dat is niet echt te vergelijken.Vanjeafisharder schreef: 11 jun 2024 17:29 Dat dwangmatige eisen van nieuwsbulletins snap ik echt niet voor muziekzenders. In de US zijn ze niet zo gek.
-
Klopt maar ik maakte enkel het vergelijk.
- Ane Sybesma
Mee eens, wat mij betreft laten ze het gewoon vrij ..Vanjeafisharder schreef: 11 jun 2024 17:29 Dat dwangmatige eisen van nieuwsbulletins snap ik echt niet voor muziekzenders. In de US zijn ze niet zo gek.
-
Ik ook. Ze hebben het over de veranderde markt, maar als die markt één ding heeft laten zien is dat dat het heel moeilijk is om commerciële regionale radio rendabel te krijgen (Keizerstad, Hot radio, Fresh, Continu, Xfm, Decibel).Ane Sybesma schreef: 11 jun 2024 17:16 Ik ben benieuwd wie er commerciële mogelijkheden gaat zien in deze kavels. Wel goed dat het minimale percentage aan regiogerichtheid gaat verdwijnen. Afwachten maar.
Ik begrijp het standpunt dat de regionale kavels bedoeld zijn voor regionale radio en dus niet voor hoe bijv. radio NL ze nu gebruikt, maar tegelijk vraag ik me af of het met deze nieuwe regels nog wel levensvatbaar te krijgen is.
-
Daarom hadden alle FM frequenties ook apart geveild moeten wordend. Dan ben je van die hele discussie af en kunnen radiostations hun eigen ideale dekking bij elkaar kopen. Gewoon 1 FM frequentie per veilingronde. De enige reden dat zoiets niet gebeurd is omdat de staat dan tientallen miljoenen misloopt maar, dat was voor alle deelnemende radiostations de beste oplossing omdat ze voor weinig geld een goed pakket hadden kunnen samenstellen.EtherScout schreef: 11 jun 2024 14:33Die 50% DAB+ komt doordat deze gekoppeld is aan de 30% FM. De FM-kavels zijn vaak zo slecht dekkend, dat je met kavels combineren al gauw boven de 30% DAB+dekking uitkomt, ver voordat die 30% FM-dekking in zicht komt. Daarnaast zijn veel DAB+muxen zelf al vrij groot. Daarom is er 50% van gemaakt. Meer moet het op die muxen ook niet worden. Landelijke radio hoort op landelijke DAB+muxen.GerjanCluistra schreef: 10 jun 2024 22:38Ik moet eerlijk zeggen dat ik 50% van Nederland toch wel bovenregionaal in het kwadraat vind.fdboer schreef: 10 jun 2024 15:54 Je mag het betutteling noemen van mij, maar je gaat gemakshalve wel erg gemakkelijk voorbij aan het predikaat 'regionaal'. Ik durf te stellen dat Nederland geen samenhangende regio's kent die groter zijn dan 50% van NL, sterker nog, de meeste zullen kleiner zijn.
Ik begrijp de teleurstelling over het mislopen van landelijke FM-frequenties door Kink en Slam heel goed. Toch twijfel ik heel erg over het combineren van regionale FM (max 30%) met landelijke DAB+. De regionale FM-kavels zijn immers in eerste instantie bedoeld voor regionale radiostations. Ik ben sowieso tegen dubbele dekking, dus mocht dit toegestaan worden, dan moet er op de regionale mux(en) (max 50%) een ander station komen.
Schopt graag tegen heilige huisjes...
-
Alsof de stations niet op kosten gejaagd worden, als de frequenties los geveild worden. Dan kan je er beter meteen extra landelijke kavels van maken, wat de stations minstens net zoveel geld gaat kosten. Ik denk juist, dat de huidige plannen de overheid het minste geld gaan opleveren.GerjanCluistra schreef: 11 jun 2024 18:51Daarom hadden alle FM frequenties ook apart geveild moeten wordend. Dan ben je van die hele discussie af en kunnen radiostations hun eigen ideale dekking bij elkaar kopen. Gewoon 1 FM frequentie per veilingronde. De enige reden dat zoiets niet gebeurd is omdat de staat dan tientallen miljoenen misloopt maar, dat was voor alle deelnemende radiostations de beste oplossing omdat ze voor weinig geld een goed pakket hadden kunnen samenstellen.EtherScout schreef: 11 jun 2024 14:33 Ik begrijp de teleurstelling over het mislopen van landelijke FM-frequenties door Kink en Slam heel goed. Toch twijfel ik heel erg over het combineren van regionale FM (max 30%) met landelijke DAB+. De regionale FM-kavels zijn immers in eerste instantie bedoeld voor regionale radiostations. Ik ben sowieso tegen dubbele dekking, dus mocht dit toegestaan worden, dan moet er op de regionale mux(en) (max 50%) een ander station komen.
Ook zal een losse veiling van elke FM-frequentie een inefficiënte verdeling opleveren. Nee, de nieuwe kavelindeling is (op enkele kleine puntjes na) de minst slechte.
Deze hele discussie laat maar weer eens zien, hoe beperkt de ruimte op FM is. In alle commerciële FM-pakketten zitten flinke gaten en nog zijn er niet genoeg van. Het uitfaseren van analoge radio voor commerciële en publieke omroepen lost deze problemen op.
-
Die beperkte ruimte wordt voornamelijk veroorzaakt door de drang om landelijke radio te maken. Het Nederlandse radiobestel is uniek in de wereld. Vrijwel nergens zijn radiostations door het hele land te ontvangen. Die beperkte ruimte op FM wordt dan ook veroorzaakt door zenders aan elkaar te knopen, waardoor een landelijke dekking ontstaat.EtherScout schreef: 12 jun 2024 10:54Alsof de stations niet op kosten gejaagd worden, als de frequenties los geveild worden. Dan kan je er beter meteen extra landelijke kavels van maken, wat de stations minstens net zoveel geld gaat kosten. Ik denk juist, dat de huidige plannen de overheid het minste geld gaan opleveren.GerjanCluistra schreef: 11 jun 2024 18:51Daarom hadden alle FM frequenties ook apart geveild moeten wordend. Dan ben je van die hele discussie af en kunnen radiostations hun eigen ideale dekking bij elkaar kopen. Gewoon 1 FM frequentie per veilingronde. De enige reden dat zoiets niet gebeurd is omdat de staat dan tientallen miljoenen misloopt maar, dat was voor alle deelnemende radiostations de beste oplossing omdat ze voor weinig geld een goed pakket hadden kunnen samenstellen.EtherScout schreef: 11 jun 2024 14:33 Ik begrijp de teleurstelling over het mislopen van landelijke FM-frequenties door Kink en Slam heel goed. Toch twijfel ik heel erg over het combineren van regionale FM (max 30%) met landelijke DAB+. De regionale FM-kavels zijn immers in eerste instantie bedoeld voor regionale radiostations. Ik ben sowieso tegen dubbele dekking, dus mocht dit toegestaan worden, dan moet er op de regionale mux(en) (max 50%) een ander station komen.
Ook zal een losse veiling van elke FM-frequentie een inefficiënte verdeling opleveren. Nee, de nieuwe kavelindeling is (op enkele kleine puntjes na) de minst slechte.
Deze hele discussie laat maar weer eens zien, hoe beperkt de ruimte op FM is. In alle commerciële FM-pakketten zitten flinke gaten en nog zijn er niet genoeg van. Het uitfaseren van analoge radio voor commerciële en publieke omroepen lost deze problemen op.
Wat bedoel je met het unieke Nederlandse radiobestel?GerjanCluistra schreef: 12 jun 2024 14:08Die beperkte ruimte wordt voornamelijk veroorzaakt door de drang om landelijke radio te maken. Het Nederlandse radiobestel is uniek in de wereld. Vrijwel nergens zijn radiostations door het hele land te ontvangen. Die beperkte ruimte op FM wordt dan ook veroorzaakt door zenders aan elkaar te knopen, waardoor een landelijke dekking ontstaat.EtherScout schreef: 12 jun 2024 10:54Alsof de stations niet op kosten gejaagd worden, als de frequenties los geveild worden. Dan kan je er beter meteen extra landelijke kavels van maken, wat de stations minstens net zoveel geld gaat kosten. Ik denk juist, dat de huidige plannen de overheid het minste geld gaan opleveren.GerjanCluistra schreef: 11 jun 2024 18:51
Daarom hadden alle FM frequenties ook apart geveild moeten wordend. Dan ben je van die hele discussie af en kunnen radiostations hun eigen ideale dekking bij elkaar kopen. Gewoon 1 FM frequentie per veilingronde. De enige reden dat zoiets niet gebeurd is omdat de staat dan tientallen miljoenen misloopt maar, dat was voor alle deelnemende radiostations de beste oplossing omdat ze voor weinig geld een goed pakket hadden kunnen samenstellen.
-
Even verder lezen.Roup01 schreef: 23 jun 2024 11:20Wat bedoel je met het unieke Nederlandse radiobestel?GerjanCluistra schreef: 12 jun 2024 14:08Die beperkte ruimte wordt voornamelijk veroorzaakt door de drang om landelijke radio te maken. Het Nederlandse radiobestel is uniek in de wereld. Vrijwel nergens zijn radiostations door het hele land te ontvangen. Die beperkte ruimte op FM wordt dan ook veroorzaakt door zenders aan elkaar te knopen, waardoor een landelijke dekking ontstaat.EtherScout schreef: 12 jun 2024 10:54
Alsof de stations niet op kosten gejaagd worden, als de frequenties los geveild worden. Dan kan je er beter meteen extra landelijke kavels van maken, wat de stations minstens net zoveel geld gaat kosten. Ik denk juist, dat de huidige plannen de overheid het minste geld gaan opleveren.
In Nederland hebben we landelijke radio op FM. Dat is vrijwel nergens in de wereld.
Dat klopt grotendeels wel. Alleen Zweden is enigszins te vergelijken met Nederland, met drie landelijke commerciele fm-zenders, Mix Megapol, Rix FM en NRJ. Alleen is dat veel beperkter dan de negen commerciele fm-zenders hier.GerjanCluistra schreef: 23 jun 2024 17:28Even verder lezen.Roup01 schreef: 23 jun 2024 11:20Wat bedoel je met het unieke Nederlandse radiobestel?GerjanCluistra schreef: 12 jun 2024 14:08
Die beperkte ruimte wordt voornamelijk veroorzaakt door de drang om landelijke radio te maken. Het Nederlandse radiobestel is uniek in de wereld. Vrijwel nergens zijn radiostations door het hele land te ontvangen. Die beperkte ruimte op FM wordt dan ook veroorzaakt door zenders aan elkaar te knopen, waardoor een landelijke dekking ontstaat.
In Nederland hebben we landelijke radio op FM. Dat is vrijwel nergens in de wereld.
-
Zijn die zenders in heel Zweden op FM te horen? Er zijn daar nogal wat stukken waar nauwelijks mensen wonen, dus lijkt me commercieel niet heel interessant.Roup01 schreef: 23 jun 2024 17:42Dat klopt grotendeels wel. Alleen Zweden is enigszins te vergelijken met Nederland, met drie landelijke commerciele fm-zenders, Mix Megapol, Rix FM en NRJ. Alleen is dat veel beperkter dan de negen commerciele fm-zenders hier.GerjanCluistra schreef: 23 jun 2024 17:28Even verder lezen.
Klopt, in het dunbevolkte gebied in het noord-oosten is er geen dekking en pas sinds 2018 zijn het landelijke frequenties lees ik op radiowereld.nl.GerjanCluistra schreef: 24 jun 2024 16:20Zijn die zenders in heel Zweden op FM te horen? Er zijn daar nogal wat stukken waar nauwelijks mensen wonen, dus lijkt me commercieel niet heel interessant.Roup01 schreef: 23 jun 2024 17:42Dat klopt grotendeels wel. Alleen Zweden is enigszins te vergelijken met Nederland, met drie landelijke commerciele fm-zenders, Mix Megapol, Rix FM en NRJ. Alleen is dat veel beperkter dan de negen commerciele fm-zenders hier.GerjanCluistra schreef: 23 jun 2024 17:28
Even verder lezen.
Dus ik kan concluderen dat het wel klopt. De meeste landen hebben formeel geen landelijke frequenties, maar regionale, de radiozenders die dan de regionale fm-frequenties aan elkaar koppelen krijgen een landelijk netwerk, maar formeel blijven het regionale frequenties.