Vlaanderen: 1 Januari 2031 wordt richtdatum om FM af te schakelen

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

GerjanCluistra

Re: Vlaanderen: 1 Januari 2031 wordt richtdatum om FM af te schakelen

Bericht door GerjanCluistra »

big T schreef: 22 mei 2024 07:28
GerjanCluistra schreef: 21 mei 2024 22:59 is de kwaliteit van DAB+ eigenlijk altijd om te janken.
Dus omdat je bagger ontvangst toestellen gebruikt, is het uitzendsysteem slecht?
Je verward een aantal zaken met elkaar, das niet erg hoor :D
(...)
[Edit Admin5: <Knip> Niet happen] ik vraag graag advies van mensen met verstand van zaken (...). Dus vertel, welke zakradio met DAB+ zou ik dan moeten gebruiken?
Schopt graag tegen heilige huisjes...
big T

Bericht door big T »

[Edit Admin5: <Knip> Ook niet terughappen]
RadioSjoerd

Bericht door RadioSjoerd »

(...) Ik was ook wel benieuwd wat in jouw ogen een goede DAB+ radio is, aangezien ik ook de ervaring heb dat het digitale signaal lang zo sterk niet is als de FM.
terrestrial

Bericht door terrestrial »

Ik ga er vanuit dat dit ook in Vlaanderen nog met vele jaren wordt uitgesteld en zelfs mogelijk afgesteld. FM is veel beter dan DAB+ Je kunt DAB+ wel zien als een toevoeging in content, verder heeft het eigenlijk geen voordelen.

En in een calamiteiten situatie is DAB+ meteen onbruikbaar, de kans dat men een netwerk met tientallen zenders in de lucht kan houden is zo goed als nul.
big T

Bericht door big T »

Waar ik op doel is dat als je ontvanger niet al te best is of geen goed geluid weergeeft, dit niet aan het uitzendsysteem ligt.
En dat werd er gesuggereerd omdat hij slecht geluid heeft, het DAB+ systeem slecht is.
Dat punt weerleg ik.
Welke ontvanger wel goed is? Neem je portofoon voor 2 meter meter mee naar de winkel, knijp de porto in zodat deze gaat zenden.
Heb je nog signaal en geluid?
Dan is de rest van de radio ook vaak ok als er al aandacht is besteed aan het frond end van de ontvanger en het geen breedband is.
Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma »

In de auto gaat het hier inmiddels prima met de landelijke muxen. Lokale zender luister ik ook in de auto het liefst via FM of Internet, via DAB te veel uitval/

In huis, of lopend onderweg is DAB geen optie maar is er gelukkig ook radio via internet of FM.

Dus FM mag van mij wel uit, mooi plekje voor de piraatjes :-)
GerjanCluistra

big T schreef: 22 mei 2024 12:21 Waar ik op doel is dat als je ontvanger niet al te best is of geen goed geluid weergeeft, dit niet aan het uitzendsysteem ligt.
En dat werd er gesuggereerd omdat hij slecht geluid heeft, het DAB+ systeem slecht is.
Dat punt weerleg ik.
Welke ontvanger wel goed is? Neem je portofoon voor 2 meter meter mee naar de winkel, knijp de porto in zodat deze gaat zenden.
Heb je nog signaal en geluid?
Dan is de rest van de radio ook vaak ok als er al aandacht is besteed aan het frond end van de ontvanger en het geen breedband is.
Als je het hebt over het geluid op zich, dat ligt inderdaad aan de ontvanger.

Waar ik op doelde was het wegvallen van het geluid. Dat ligt even goed niet aan de zender. Ik denk eerder dat DAB+ ongeschikt is om radio op uit te zenden. Een zakradio kan het blijkbaar slecht ontvangen, de binnen ontvangst bij nieuwe woningen is ook te belabberd voor woorden. In de auto gaat het veelal prima maar, als je in een auto moet gaan zitten voor goede ontvangst vind ik dat ongeschikt.
fdboer

Bericht door fdboer »

Als je FM afschakelt en er voor zorgt dat de laatste probleempjes met betrekking tot DAB dekking oplost kan ook een manier van denken zijn. De huidige beperkingen in de DAB dekking zijn deels ook geforceerd omdat de licentiehouders minimaal geld willen besteden aan het medium.
radiogolfje

Bericht door radiogolfje »

Ik heb ooit een test gedaan, kwamen klachten dat DAB Delft niet te ontvangen was bij Ikea Delft. Met een auto en andere ontvanger wezen rijden en er was werkelijk geen plekje te vinden waar het uit viel, pas nadat je een 20 meter de parkeer garage in reed begon het te haperen.
Dus de ene ontvanger totaal geen signaal, de andere radio volop.

of te wel, er zit heel veel verschil in de gevoeligheid van de ontvangers.
GerjanCluistra

radiogolfje schreef: 22 mei 2024 19:50 Ik heb ooit een test gedaan, kwamen klachten dat DAB Delft niet te ontvangen was bij Ikea Delft. Met een auto en andere ontvanger wezen rijden en er was werkelijk geen plekje te vinden waar het uit viel, pas nadat je een 20 meter de parkeer garage in reed begon het te haperen.
Dus de ene ontvanger totaal geen signaal, de andere radio volop.

of te wel, er zit heel veel verschil in de gevoeligheid van de ontvangers.
En de antenne. Bij een auto is dat hele voertuig je antenne. Dat geloof ik wel dat het werkt.

Ik ben van mening dat als je radio belangrijk vind voor noodsituaties, en dat vind de staat, dan moet je ook zorgen dat je op iedere radio goed te ontvangen bent. Dus ook binnen in een goed geïsoleerde woning, ook in de kelder, ook op je zakradio.

Want als de Russen het internet plat leggen alvorens een kernbom af te vuren en DAB+ is het enige wat werkt, dan moet het ook overal te ontvangen zijn. Dat is het nu simpelweg niet.
GerjanCluistra

fdboer schreef: 22 mei 2024 16:12 Als je FM afschakelt en er voor zorgt dat de laatste probleempjes met betrekking tot DAB dekking oplost kan ook een manier van denken zijn. De huidige beperkingen in de DAB dekking zijn deels ook geforceerd omdat de licentiehouders minimaal geld willen besteden aan het medium.
Ik zou het omdraaien. Zorg eerst dat DAB+ goed te ontvangen is op alle vormen van radio ontvangers en ga daarna nadenken over het afschakelen van de FM.

De DAB+ ontvangst van de NPO is in veel gevallen even belabberd te ontvangen op de zakradio als de commerciële zenders. Ik weet niet of je daar op doelde maar, dat maakt geen verschil.
radiogolfje

Bericht door radiogolfje »

Ik verwacht dat het verschil in slechte en goede radio's zo groot is, dat je in elk dorp of woonwijk een kilowatt neer moet zetten, en dat is financieel niet op te brengen.
GerjanCluistra

radiogolfje schreef: 22 mei 2024 21:50 Ik verwacht dat het verschil in slechte en goede radio's zo groot is, dat je in elk dorp of woonwijk een kilowatt neer moet zetten, en dat is financieel niet op te brengen.
Ik denk dat je daar de vinger op de zere plek legt. Om goede ontvangst te realiseren heb je aanzienlijk meer zenders nodig die lekker lopen te stralen. En dan niet alleen in woonwijken, in het buitengebied zijn er nog heel veel plekken over waar DAB+ niet te ontvangen is, zelfs niet op je autoradio.

Dat DAB+ wordt één groot slachtveld waarvan de commerciële lokale radio het eerste slachtoffer wordt, gevolgd door de publieke streekomroepen (al verwacht ik meer subsidie om ze toch maar in de lucht te houden). De commerciële radio gaat DAB+ only niet overleven en voor uitsluitend publieke radio is het zinloos en bovendien veel te duur.
Roup01

Bericht door Roup01 »

Als ik via DAB+ luister merk ik dat de signaalsterkte soms wat minder is, maar volledig uitvallen heb ik zelden meegemaakt. Misschien komt het omdat DAB+ lagere vermogens gebruikt. Als op FM 60 kW gebruikt wordt, maar op DAB+ maar 5Kw dan is dit logisch.

Maar om FM toekomstig bestendig te maken zou je betere processing moeten gebruiken, een fatsoenlijk kwalitatief geluid, en de RDS kan wellicht uitgebreid worden. Maar dat gaat denk ik moeilijk. FM is analoog en de frequentiezwaai moet beperkt blijven.

Zowel FM als DAB+ zijn in theorie erg goed. Alleen het ligt eraan hoe je het inricht.
bjornboonk

Bericht door bjornboonk »

Eerder in de KPN tijd had de NPO veel rondstralende zenders, tegenwoordig sinds de NPO bij broadcast partners zit zijn veel zenders gericht.
Hier rond Markelo merk ik dat de kant waar de antennes op staan (noordoost) het signaal tot zo'n 40km goed doorkomt, naar zuidoost en noordwest zo'n 20km maar precies aan de achterkant zijn er 5 tot 10km van de mast al problemen bijvoorbeeld in Laren en Lochem.

Zo lang een andere zender dit gat opvult is dit geen probleem.
De NPO heeft in Deventer en Enschede zuidelijke gerichte antennes die een deel van de Achterhoek nog bestrijken toch is rond Lochem-Ruurlo de ontvangst matig. 11C en 9C hebben geen zender in Enschede en Deventer, de naburige zenders in Doetinchem (9c ontbreekt), Arnhem en Apeldoorn (9c ontbreekt) stralen de verkeerde kant op. Aalten straalt wel de goede kant op maar is met gering vermogen en hoogte enkel in een klein bereik te ontvangen.
Plaats reactie