Muziekvrienden,
Ik heb hier een aantal originele single uitvoeringen in mijn digitale muziekbestand. Wellicht van vinyl af (heb het zelf niet gedaan).
Onlangs kwam ik er door het maken van een spotifylijstje achter dat deze uitvoeringen digitaal eigenlijk nergens meer te vinden zijn. Het gaat bijvoorbeeld om Message in a bottle van The Police (van 3:50) en Thriller van michael Jackson (4:37). Ik kom echter alleen maar versies van respectievelijk 4:50 en ruim 5 minuten tegen.
Wat bij mij de vraag deed reizen; zijn deze originele single uitvoeringen nog gangbaar op de radio? Of is het draaien van de iets langere uitvoeringen inmiddels meer gebruikelijk?
edit: excuses voor de tikfout in de titel, mag dat blijkbaar niet meer veranderen.
Originele single uitvoeringen
Moderator: admin6
-
Re: Originele single uitvoeringen
Ik erger me soms aan het feit dat originele uitvoeringen niet meer beschikbaar zijn of amper en zeldzaam zijn zoals "Still loving you" van de Scorpions en Foreigner die ook nummers heeft die bijgewerkt, opnieuw opgenomen zijn. Helaas maar waar. Het zal alleen maar toenemen met de jaren. Dus zelf dingen bewaren is denk ik wel nodig soms ! Soms is muziek echt vrijwel niet meer te krijgen zoals van Sue Saad and The Next met "Young Girl". Ook tracks van Paul McCartney "Once upon a long time ago" waarbij het eind uitloopt met zang is ook vrijwel nergens meer te krijgen en is tegenwoordig gewoon een gitaarversie die ik veel minder vind. Kortom.... ik ben al jaren alles aan het zoeken en kopen, en heb de zaak redelijk compleet. Maar ik loop hier ook tegen aan inderdaad.
https://linux.radio ( Powered by LinuxRadio.Tools V2402 with AI Intergration )
Ik denk dat dit wel een sterk punt kan gaan worden voor radio zenders, vooral bij de mensen die zijn opgegroeid zonder Spotify.
Liedjes zijn nu eenmaal populair omdat ze vaak herhaald zijn, daar vorm je een band mee.
Als deze liedjes nu ineens anders zijn, vooral op Spotify, ga je je daar aan storen.
Het heeft denk ik ook te maken met wat een dienst als Spotify is: een cloud dienst. Wat in tegenstelling tot CD's en Vinyl altijd nog aangepast kan worden. Sommige artiesten vonden iets niet mooi in een nummer, 'oh, laten we dat aanpassen'. 'Oh, we hebben een sample gebruikt van een ander nummer en we worden aangeklaagd, nou, we halen het er maar uit'. Allemaal begrijpelijk, maar enorm irritant voor de luisteraar.
Een liedje van Aerosmith waar de tekst ineens anders was als dat ik me herinner is enorm storend. De Grease megamix die ineens door een coverband gezongen wordt in plaats van het origineel, enorm storend. Dan grijp ik naar m'n telefoon en druk op skip. Hoe vaker dat gebeurt, hoe sneller mensen compleet afhaken bij Spotify.
Dan zou het mooi zijn dat men gewoon weer lekker naar de radio kunnen luisteren naar de nummers die ze kennen.
Radiozenders die hun eigen muziek koffers hebben en niet afhankelijk zijn van cloud diensten als Spotify.
Liedjes zijn nu eenmaal populair omdat ze vaak herhaald zijn, daar vorm je een band mee.
Als deze liedjes nu ineens anders zijn, vooral op Spotify, ga je je daar aan storen.
Het heeft denk ik ook te maken met wat een dienst als Spotify is: een cloud dienst. Wat in tegenstelling tot CD's en Vinyl altijd nog aangepast kan worden. Sommige artiesten vonden iets niet mooi in een nummer, 'oh, laten we dat aanpassen'. 'Oh, we hebben een sample gebruikt van een ander nummer en we worden aangeklaagd, nou, we halen het er maar uit'. Allemaal begrijpelijk, maar enorm irritant voor de luisteraar.
Een liedje van Aerosmith waar de tekst ineens anders was als dat ik me herinner is enorm storend. De Grease megamix die ineens door een coverband gezongen wordt in plaats van het origineel, enorm storend. Dan grijp ik naar m'n telefoon en druk op skip. Hoe vaker dat gebeurt, hoe sneller mensen compleet afhaken bij Spotify.
Dan zou het mooi zijn dat men gewoon weer lekker naar de radio kunnen luisteren naar de nummers die ze kennen.
Radiozenders die hun eigen muziek koffers hebben en niet afhankelijk zijn van cloud diensten als Spotify.
- Ane Sybesma
Herkenbaar. Ik had dat jaren lang met Rock 'n' Roll High School van The Ramones. Ik kende de single versie met een schoolbel aan het begin. Hele veel digitale varianten zijn anders. Gelukkig na een paar jaar toch nog de goede gevonden.
Of met het album 4US van Doe Maar, de digitale versie was bij persing al anders dan de analoge. Na jaren en jaren is uiteindelijk op CD ook de analoge versie gekomen. Streaming is het vaak nog de eerste digitale.
Of met het album 4US van Doe Maar, de digitale versie was bij persing al anders dan de analoge. Na jaren en jaren is uiteindelijk op CD ook de analoge versie gekomen. Streaming is het vaak nog de eerste digitale.
Persoonlijk denk ik dat een groot deel van de luisteraars het amper merkt. Die horen nog niet eens dat een bepaald nummer een nieuwe opname is van dat singletje uit de jaren 60.
Wel moet ik zeggen dat ik altijd probeer de originele single/hitversie te vinden - en inderdaad, dat is niet altijd even makkelijk. De 2 voorbeelden die genoemd worden door TS, die zijn nog vrij makkelijk te vinden van die lengte overigens. Het wordt een stuk lastiger wanneer er bijvoorbeeld meerdere singleversies (voor verschillende landen) gemaakt zijn. Dan zie je nog weleens "7 Inch Version" op een CD staan maar blijkt dat de US versie te zijn bijvoorbeeld.
De Ramones: inderdaad ook zo'n voorbeeld. Zijn verschillende versies van, maar met wat zoeken is-ie nog wel te vinden...
Wel moet ik zeggen dat ik altijd probeer de originele single/hitversie te vinden - en inderdaad, dat is niet altijd even makkelijk. De 2 voorbeelden die genoemd worden door TS, die zijn nog vrij makkelijk te vinden van die lengte overigens. Het wordt een stuk lastiger wanneer er bijvoorbeeld meerdere singleversies (voor verschillende landen) gemaakt zijn. Dan zie je nog weleens "7 Inch Version" op een CD staan maar blijkt dat de US versie te zijn bijvoorbeeld.
De Ramones: inderdaad ook zo'n voorbeeld. Zijn verschillende versies van, maar met wat zoeken is-ie nog wel te vinden...
- Ane Sybesma
-
Moet je voor de gein eens zo'n oud singeltje opnemen op je computer en dan kijken hoe je sporen er uit zien. En dan eens naast de geremasterde versie leggen. Die nieuwe versies zijn helemaal verkracht.
Schopt graag tegen heilige huisjes...