Aantal luisteraars op je stream

Vragen over de online radio? Dit forum is voor alles omtrent online radio.

Moderator: admin6

sverrips

Re: Aantal luisteraars op je stream

Bericht door sverrips »

Johnny_ schreef: 13 jan 2024 18:54 De luisteraars kun je toch via centovacast inzien, en via de gegevens die je van je streamprovider hebt ontvangen?.
overigens klopt het wat sverrips zegt. vaak is het ook nog zo, heb ik ooit vanuit de omroep wereld begrepen, dat achter elk slotje nog een luisteraar kan zitten of mee lifften. per ip. dit verhaal weet ik niet zeker of dit klopt.
Het klopt dat verhaal van dat meeliften, mits de partij die op jouw stream geconnect is en via een stream server verder streamt. Ik dacht dat dat al gebeurd met een relayserver. De praktijk is toch vaak dat men niet op wilt draaien voor de kosten en auteursrechten als doorgevende tussen stream server. Wat dat betreft een nieuwe openbaar making en wordt dus aangeslagen voor auteursrechten op die stream server. Praktijk is dat men de stream 1 op 1 doorgeeft.
https://progressieverock.nl ( de progzender van ONS ALLEMAAL )
Indy

Re: Aantal luisteraars op je stream

Bericht door Indy »

Als je de eigenaar van de stream server bent, kun je gewoon naar de webpagina van shoutcast of icecast gaan.
Gebruik je echter een online dienst, dan is dat wat lastiger, want die hebben verschillende servers, en je stream wordt dan meestal aangesloten op de minst drukke server van dat moment.

Wij zelf gebruiken gewoon shoutcast en kunnen het aantal luisteraars direct zien, en anderen kunnen dat ook, dat is niet zo'n geheim. Maar andere omroepen houden die nummers vaak voor zich door gebruik te maken van zo'n online dienst.
En sja, dan ben je toch benieuwd naar wat je concurrenten doen.
Als je dan hun webstream opent, kun je in je browser kijken door op F12 te drukken en naar het netwerk tab te kijken, welke website aangeroepen wordt om die stream af te spelen. Als je dan dat adres opent, is er een goede kans dat je daar al het aantal luisteraars kunt vinden van jouw zender, en ook van andere zenders die daar op draaien.
Het kan best zijn dat jouw zender dan maar 0 luisteraars heeft, omdat zij meerdere servers gebruiken, en de luisteraars op andere servers zitten. Door een getalletje in het URL aan te passen kun je vaak wel van server wisselen.
Je probeert even alle getallen uit van 1 tot wanneer het niet meer werkt. In ons geval 15.
In al die gevallen tel je de luisteraars op van jouw zender, en dan weet je het totaal.

Ik heb daar voor ons een script voor gemaakt die dit automatisch doet. Werkt best prima.
Weet nu ook meteen waarom de concurrent hun luister cijfers verbergt.
Plaats reactie