Ontvangst rapporten etherpiraten kerst 2023

Zijn ze in of uit de lucht? Waar komen ze binnen? Wie heeft de hoogste vermogens en waar vind je schema's?

Moderator: admin6

banne

Re: Ontvangst rapporten etherpiraten kerst 2023

Bericht door banne »

GerjanCluistra schreef: 31 dec 2023 02:25
banne schreef: 30 dec 2023 21:01 Ik kom niet uit een piraten regio maar ben regelmatig bij klanten die wel in die regio zitten, dan staat er nog wel eens een piraat aan. De hele lol van een piratenzender lijkt mij dat je mensen naar muziek kunt laten luisteren die jij draait. Praatje tussendoor en weer verder (lijkt mij) maar kan iemand mij uitleggen waarom zo vreselijk veel piraten een eindeloos bedje opzetten om daar elke 10 seconden doorheen te praten met de zendernaam en een 06 nummer waar je naar kunt appen? Dat gaat soms echt heel erg lang door, voor mij op het irritante af. Hoort dat ook bij de piratencultuur? Snap ik dat als randstedeling gewoon niet?
Dat is geen bedje, dat is een polka waar je zo nu en dan overheen praat. Die schuif je niet weg, daar kan je ook gewoon naar luisteren. En ja, dat hoort inderdaad bij de piratencultuur.
Een polka? Ik hoorde vandeweek het bedje van de limericks van Somertijd (ergens in de Achterhoek) die eindeloos werd gedraaid
Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM »

Ik als Hagenees ben de piraten met voornamelijk dance en Italo disco gewend. Als je goed zoekt vind je nog wel een Hollandstalig station, maar merendeel hier is toch dance, inclusief vormgeving. Rij je vervolgens naar het noordoosten van het land dan worden de vermogens hoger en muziekgenre compleet anders. Persoonlijk vind ik dat wel iets hebben; het hoort echt bij de cultuur in deze streek en dan een plaat instarten terwijl de draaitafel nog op gang moet komen, de galm op de microfoon en een voor mij onverstaanbaar dialect; het zorgt altijd bij mij voor een smile van oor tot oor. Heerlijk wat die mannen doen; ookal klinkt het allemaal (volgens westelingen) onprofessioneel de apparatuur wat staat te draaien is dat juist weer wel. En het allerbelangrijkste; de hele bevolking van jong tot oud staat achter hun stations. Dat kun je in het westen niet zeggen.
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"
GerjanCluistra

Bericht door GerjanCluistra »

ottoderuig schreef: 31 dec 2023 02:56 Ja of station id's "of wat er voor door moet gaan" van een of ander schreeuwfiguur die klinkt alsof'ie ontzettend moet poepen. Het is't net niet in mijn ogen. Maar het zal er wel bij horen denk ik.

En wat betreft kennis.. die kun je tegenwoordig kopen.
Alhoewel,
Vanmiddag hoorde ik er 1 op 97.0 over een ander inschakelen die vervolgens zonder audio een behoorlijk tijd met z'n stereolevel aan het prutsen was. Het bromde en kraakte wat, riep "test 1,2" en schakelde weer uit. Ik ben inmiddels zo'n slordige 16 jaar radiozendamateur en heb altijd geleerd te prutsen op een kunstantenne (dummyload) totdat iets goed is. Maar het zal er wel bij horen denk ik..
Tja, moet het dan allemaal volgens de Hilversumse methode? Bedenk iets unieks en kleedt dat in. Dan hoor je nog eens andere vormgeving.
Schopt graag tegen heilige huisjes...
GerjanCluistra

Bericht door GerjanCluistra »

Madurodam FM schreef: 01 jan 2024 10:48 Ik als Hagenees ben de piraten met voornamelijk dance en Italo disco gewend. Als je goed zoekt vind je nog wel een Hollandstalig station, maar merendeel hier is toch dance, inclusief vormgeving. Rij je vervolgens naar het noordoosten van het land dan worden de vermogens hoger en muziekgenre compleet anders. Persoonlijk vind ik dat wel iets hebben; het hoort echt bij de cultuur in deze streek en dan een plaat instarten terwijl de draaitafel nog op gang moet komen, de galm op de microfoon en een voor mij onverstaanbaar dialect; het zorgt altijd bij mij voor een smile van oor tot oor. Heerlijk wat die mannen doen; ookal klinkt het allemaal (volgens westelingen) onprofessioneel de apparatuur wat staat te draaien is dat juist weer wel. En het allerbelangrijkste; de hele bevolking van jong tot oud staat achter hun stations. Dat kun je in het westen niet zeggen.
Ik kon het niet beter verwoorden. Dat is precies hoe ik er ook tegenaan kijk.

Persoonlijk maakt het mij niet uit hoe radio gemaakt wordt, als ik er maar passie in hoor. En dat is precies waar veel piraten heel goed in slagen.
Schopt graag tegen heilige huisjes...
ottoderuig

Bericht door ottoderuig »

GerjanCluistra schreef: 01 jan 2024 16:29 ..Tja, moet het dan allemaal volgens de Hilversumse methode?
Dat heb ik niet gezegd.
Maar 6 uur muziek, 150 smsjes voorlezen en weer 6 uur muziek vind ik geen radio maken.

Madurodam FM schreef: 01 jan 2024 10:48 ...en dan een plaat instarten terwijl de draaitafel nog op gang moet komen,

Even laten horen dat'ie op vinyl aanwezig is. Ja nou en..
Start'm gewoon in. Hoe moeilijk kan het zijn :cool:
95.4 FM & Radio Eemland
Meer variatie in classic hits!
big T

Bericht door big T »

Het viel mij op dat de gebruikelijke piraten er niet inzaten.
Zo wie zo waren er niet veel, ik kwam niet verder dan een stuk of 10 stations.
Echtwel

Bericht door Echtwel »

big T schreef: 02 jan 2024 07:30 Het viel mij op dat de gebruikelijke piraten er niet inzaten.
Zo wie zo waren er niet veel, ik kwam niet verder dan een stuk of 10 stations.
Denk dat je voor jouw eigen regio spreek.
Randstad was oke.
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)
big T

Bericht door big T »

Ja dat doen we toch allemaal? Of was jij het land door gereden om te luisteren wie waar zat? :))
Sensor

Bericht door Sensor »

thepet schreef: 23 dec 2023 18:15
zend-amateur schreef: 23 dec 2023 08:39 Ik zou wel eens willen weten hoeveel luisteraars dit soort stoorzenders nog trekken, gezien dat de legele zenders die deze muziek uitzenden amper luisteraars trekken.
Er zijn zeker toch wel wat luisteraars, over het algemeen toch wel de 40-50 plussers, die de moeite nemen om aan de afstemknop van de transistorradio te draaien.- en af te stemmen op de (meestal) Nederlandse piratenmuziek.
Vele Jongeren uit het oosten van het land houden ook wel van de (oude) piraten knallers, ze hebben ook vaak piraten feesten.
Voorbeeld: afgelopen week het Mega Piraten Festijn in de Gelredome, was volledig uitverkocht.

Het gaat ook vaak van mond tot mond, vrienden, en natuurlijk aankondigen via social media zorgen voor luisteraars.
Ook een internetstream op GeheimeZender.com heeft best wel wat luisteraars.
In fabriekshallen, bedrijven op de bouw wordt ook regelmatig geluisterd (vaak gezellige feest muziek), via de ether.

Kijk maar eens naar de reactie's die je krijgt via what's app, als deze in de RDS tekst staat, en of wordt omgeroepen.
Uiteraard ook vele mede collega's (etherpiraten) die een luisterrapportje sturen.
Ook vele stille luisteraars, die nooit een verzoekje of een reactie achter laten, maar wel luisteren.

Maar het gaat om de kick en de spanning van het uitzenden, altijd leuk en erg verslavend.
Nou volgens mij bij het Mega Piraten Festival zijn maar weinig artiesten aanwezig die ook echt op een piratenzender te beluisteren zijn 😀
Johnny_

Bericht door Johnny_ »

Sensor schreef: 04 jan 2024 13:05
thepet schreef: 23 dec 2023 18:15
zend-amateur schreef: 23 dec 2023 08:39 Ik zou wel eens willen weten hoeveel luisteraars dit soort stoorzenders nog trekken, gezien dat de legele zenders die deze muziek uitzenden amper luisteraars trekken.
Er zijn zeker toch wel wat luisteraars, over het algemeen toch wel de 40-50 plussers, die de moeite nemen om aan de afstemknop van de transistorradio te draaien.- en af te stemmen op de (meestal) Nederlandse piratenmuziek.
Vele Jongeren uit het oosten van het land houden ook wel van de (oude) piraten knallers, ze hebben ook vaak piraten feesten.
Voorbeeld: afgelopen week het Mega Piraten Festijn in de Gelredome, was volledig uitverkocht.

Het gaat ook vaak van mond tot mond, vrienden, en natuurlijk aankondigen via social media zorgen voor luisteraars.
Ook een internetstream op GeheimeZender.com heeft best wel wat luisteraars.
In fabriekshallen, bedrijven op de bouw wordt ook regelmatig geluisterd (vaak gezellige feest muziek), via de ether.

Kijk maar eens naar de reactie's die je krijgt via what's app, als deze in de RDS tekst staat, en of wordt omgeroepen.
Uiteraard ook vele mede collega's (etherpiraten) die een luisterrapportje sturen.
Ook vele stille luisteraars, die nooit een verzoekje of een reactie achter laten, maar wel luisteren.

Maar het gaat om de kick en de spanning van het uitzenden, altijd leuk en erg verslavend.
Nou volgens mij bij het Mega Piraten Festival zijn maar weinig artiesten aanwezig die ook echt op een piratenzender te beluisteren zijn 😀
De enige piraat die komt bij mpf is jannes en koos en msrianne, de rest is allemaal Hollandse troep daar en commercieel gedoe. Onze regio sluiten ze al jaren uit . Is maar een keer in landgraaf geweest. Tukker fm tentfeesten zijn beter.
station-drz

Bericht door station-drz »

ottoderuig schreef: 01 jan 2024 22:06
GerjanCluistra schreef: 01 jan 2024 16:29 ..Tja, moet het dan allemaal volgens de Hilversumse methode?
Dat heb ik niet gezegd.
Maar 6 uur muziek, 150 smsjes voorlezen en weer 6 uur muziek vind ik geen radio maken.

Madurodam FM schreef: 01 jan 2024 10:48 ...en dan een plaat instarten terwijl de draaitafel nog op gang moet komen,

Even laten horen dat'ie op vinyl aanwezig is. Ja nou en..
Start'm gewoon in. Hoe moeilijk kan het zijn :cool:
ik zou het persoonlijk ook niet echt tv kijken willen noemen @ madurodam.

Radio maken kan op zovele manieren en dat is het leuke er van. Geen methode is gelijk, In piraten land draait het bij velen ook juist om zoveel mogelijk muziek te laten horen en zo min mogelijk je eigen stem. |En persoonlijk deel ik deels die mening wel, Op mn werk heb ik immers de radio ook aanstaan voor de muziek en niet dat slappe gezemel van een dj die zichzelf interessant vind.

mvg
Hey ho, hey ho, je krijgt je orban niet cadeau! :))
Plaats reactie