Zomaar een ontvangstrapport

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

Plaats reactie
janbemel

Zomaar een ontvangstrapport

Bericht door janbemel »

Ik woon op de vijfde verdieping in een appartement op zo'n 800 meter van het Maaswaalkanaal in het zuidwesten van Nijmegen. Op DAB-gebied valt hier aardig wat te beleven. In totaal kan ik onder normale atmosferische omsktandigheden 10 DAB-kanalen in allerlei ontvangststerktes beluisteren. Het gaat om:
5A: 5A Wageningen
5C: DR Deutschland
6D: Brabant N.O
7c: 7C-LI-NB
9C: 9C
9D: Mein NRW DAB+
11C: DAB+
11D: Radio fuer NRW
12B: 12B-GLD-UT
12C: NPO

onder gunstige atmosferische omstandigheden ontvang ik ook kanaal 9B Antenne DE. Het aantal stations in de zenderlijst van mijn DAB-radio kan dan oplopen tot rond de 135. Onder extreme atmosferische condities komen ook kanalen vanuit België door, zoals 5D en 12A. De radio waarmee ik momenteel het beste ontvangstresultaat heb is de DTR5000 x van Grundig. Wel is het resultaat erg afhankelijk van de luisterplek in de woning.
Madurodam FM

Re: Zomaar een ontvangstrapport

Bericht door Madurodam FM »

Mooi overzicht Jan, en daar gaat 'binnenkort' voor jou nog meer bijkomen als ook Rijk van Nijmegen (6C) Land van Cuijk/Bergen (5B) en regio Arnhem hun eigen lokale DAB+ mux krijgen. Bij volle bezetting spreek je dan al snel over 36 lokale stations extra!
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"
glokhoff

Bericht door glokhoff »

Ja, dan kan het aantal stations dat een ontvanger kan opslaan een probleem worden, en je niet meer alle te ontvangen stations in de stationlist kunt selecteren... Ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken. Wie weet worden de hogere kanalen minder gemakkelijk te selecteren als ontvangers vanaf 5A gaan scannen en stoppen met opslaan zodra de lijst vol is. Er zijn ook ontvangers die dan doorgaan en de eerder gevonden radiostations op de lagere kanalen overschrijven met die in de hogere kanalen. Wordt nog een verrassing... -+dance
janbemel

Bericht door janbemel »

Daar ben ik ook benieuwd naar. In ieder geval ga ik zo nu en dan maar eens handmatig kijken op de kanalen 5B en 6C...
Madurodam FM

Nog even geduld Jan, ik denk dat ze zo rond de zomer van 2024 wel in de lucht zullen zijn. Van de regio Arnhem is overigens nog geen frequentie/kanaal bekend. Heel benieuwd wat we overigens aan die kant op de lokale muxen kunnen gaan verwachten. Zou prachtig zijn als stations als Keizerstad en Delta weer terugkeren in de ether ;)
radiogolfje

Bericht door radiogolfje »

Maar met die twee kanalen red je het niet. Er is een mogelijke indeling in omloop, zie: https://radio-tv-nederland.nl/dab/dab-lokaal-2024.jpg
Madurodam FM

hoe bedoel je RadioGolfje? Iedere regio toch z'n eigen kanaal (Multiplex) met daarop ruimte voor 12 a 14 radiostations. Dat zou voor Arnhem of Nijmegen toch voldoende moeten zijn lijkt me. Heb begrepen dat de lokale omroep van het Rijk van Nijmegen RN7 uiteindelijk ook samengaat met die van buurgemeenten zodat er 1 regio omroep ontstaat onder de naam RN7
https://mediamagazine.nl/lokale-omroepe ... NSQbup4tWY

De publieke lokale omroep gaat dus slechts 2 plaatjes in beslag nemen; ruimte genoeg voor andere initiatieven.

En op de door jou gestuurde link met voorlopige indeling van kanalen is die van Arnhem nog altijd wit.
radiogolfje

Bericht door radiogolfje »

Hij heeft het over de kanalen
kanalen 5B en 6C...
en er komen veel meer kanalen beschikbaar, dus ook daar moet hij naar luisteren.
Gertw68

Bericht door Gertw68 »

In welke wijk woon je Jan.
Lindenholt, Goffert, Dukenburg, of Hatert.
En wat voor een antenne zit er achter.
Madurodam FM

ah, ik snap je RadioGolfje ;) Wat dat betreft komen er vast nog meer lokale kanalen beschikbaar in het ontvangstgebied van Jan. Ik ontvang tenslotte zelf ook veel meer dan enkel die uit Den Haag. Denk dat ik er volgend jaar nog die uit Katwijk, Alphen a/d Rijn en Rotterdam bij ga krijgen.
Plaats reactie