DAB+ Lokale Omroepen

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

voorenmedia

Re: DAB+ Lokale Omroepen

Bericht door voorenmedia »

Ane Sybesma schreef: 17 sep 2023 11:59
Vanjeafisharder schreef: 17 sep 2023 10:38 Denk dat het verleden tijd is voor alle hobby stations op DAB+ en krijgen we dus uitsluitend de lokale omroepen te horen maar geen subkanalen, zoals Hofstad,dB962 en al die andere kleine internet zenders.
Ik denk dat de simulcast slaat op de lokale omroepen. Niet op Hofstad e.d.
Lokale omroepen krijgen een voorkeurspositie op de lokale muxen. Die moeten dus in ieder geval doorgegeven worden. Dat moet een simulcast zijn van FM, als de betreffende omroep daarop uitzendt.
De kanalen die overblijven mogen gebruikt worden door commerciële (lees: hobby-) stations.
Vanjeafisharder

Bericht door Vanjeafisharder »

Dacht even dat dit ook ging veranderen. In ieder geval goed voor de diversiteit en variatie.
Sebas

Bericht door Sebas »

De rest capaciteit wil men gaan veilen onder de commercielen.
Haal het beste uit je radio, En sloop hem helemaal ;)

http://www.radiom.nl
http://www.nostalgie.eu
iljitsch

Bericht door iljitsch »

Maar het is wel de vraag wat rest is. In principe zou je straks met 80 streekomroepen uit de voeten kunnen met een stuk of tien "lokale" DAB-muxen. Je moet nog altijd flink wat antennes neerzetten, maar je hebt het voordeel van SFN.

Alternatief kan je het veel grotere aantal muxen dat gedurende de proefperiode bedacht was gebruiken waarbij je ongeveer even veel muxen als streekomroepen hebt. Dan heb je ruimte voor 17 commercieel-lokale stations per mux.

Ik zou zeggen: maak de dekkingsgebieden niet te klein want iemand die in een randgemeente woont wil waarschijnlijk ook graag de lokale zender van de centrumgemeente kunnen ontvangen.

En dan voor de drie of vier grote steden een tweede lokale mux mochten er voldoende commercieel-lokale stations zijn om dat te kunnen/willen betalen. Of breng die extra randstad-laag waar ruimte voor is in de lucht en dan kunnen stations als Hofstad daarheen.
Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM »

Ik denk dat SALTO zich nergens druk om maakt qua ether uitzendingen want hun FM zender op 106.8 is al ruim een jaar uit de lucht en dit staat al die tijd op hun website
Radio SALTO is tijdelijk alleen in de ether op 99.4. De 106.8 is uit de lucht. Er wordt aan gewerkt. -smok
Ik heb vrij recent nog naar Radio Zuidoost zitten luisteren op 105.2 (overigens niet iets om vrolijk van te worden, maar dat even terzijde) dus blijkbaar staat deze ook nog aan. Toen ik er was vergeten om ook even de 107.9 van Carribean FM te checken, maar ik begrijp uit jouw vehaal dat ook deze niet aanstaat. En ooit klonk het op die frequentie best goed met o.a. Extra 108 en later Radio Amsterdam.
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"
glokhoff

Bericht door glokhoff »

iljitsch schreef: 17 sep 2023 16:19 Maar het is wel de vraag wat rest is. In principe zou je straks met 80 streekomroepen uit de voeten kunnen met een stuk of tien "lokale" DAB-muxen. Je moet nog altijd flink wat antennes neerzetten, maar je hebt het voordeel van SFN.

Alternatief kan je het veel grotere aantal muxen dat gedurende de proefperiode bedacht was gebruiken waarbij je ongeveer even veel muxen als streekomroepen hebt. Dan heb je ruimte voor 17 commercieel-lokale stations per mux.

Ik zou zeggen: maak de dekkingsgebieden niet te klein want iemand die in een randgemeente woont wil waarschijnlijk ook graag de lokale zender van de centrumgemeente kunnen ontvangen.

En dan voor de drie of vier grote steden een tweede lokale mux mochten er voldoende commercieel-lokale stations zijn om dat te kunnen/willen betalen. Of breng die extra randstad-laag waar ruimte voor is in de lucht en dan kunnen stations als Hofstad daarheen.
Mensen, neem eens de moeite voor je hier iets schrijft om de bron van de berichten goed te lezen. In dit geval: publicatie van voorgenomen regelingen op internetconsultatie.nl. Uit de toelichting op de voorgenomen regeling :

"Voor lokale digitale radio is een DAB+-laag gecreëerd (laag 6) die bestaat uit 57
lokale allotments. Binnen de DAB+-standaard kan gekozen worden tussen
varianten met een verschillende robuustheid van het uit te zenden signaal. Om de
transitie van analoge naar digitale radio te bevorderen is het van belang om een
minimum ontvangstkwaliteit van digitale radio in alle zogenaamde DAB-lagen te
borgen. Daarom is het bij de definitieve laag 6 wenselijk om een vergelijkbare
kwaliteit te realiseren als in de overige lagen voor digitale radio. Dat betekent dat
er vergelijkbare veldsterkte-eisen gelden en dat het DAB+-signaal met een
vergelijkbare technische ontvangstkwaliteit uitgezonden dient te worden. Deze
laag 6 is bedoeld voor zowel lokale publieke als commerciële omroepen. Om
zoveel mogelijk partijen toe te kunnen laten in deze laag, is voor maximaal 18
vergunningen gekozen per allotment. Bij volledige bezetting en een onderling
evenredige verdeling, is de maximale bitrate 64 kb/s per vergunning. De
verwachting is dat in veel allotments minder dan 18 vergunningen zullen worden
verleend en dan is een hogere bitrate per radioprogramma beschikbaar."
iljitsch

Bericht door iljitsch »

Ja, en?
EtherScout

Bericht door EtherScout »

Doorgifte van een extra lokaal kanaal in de vier grote steden lijkt mij geen enkel probleem. Elk van deze steden heeft meer inwoners, dan meerdere gemiddelde lokale omroepgebieden bij elkaar. Daarbij krijgt elk van deze steden (vrijwel) een eigen DAB+multiplex.

Zelfs als het aantal stations per mux weer gewoon op 12 gezet wordt, lijkt mij dit geen probleem. Zoals al eerder in deze draad aangegeven, is er in de Randstad nog een extra regionale mux op kanaal 8D beschikbaar. Dit is prima voor stations als Hofstad, Sunrise, Arrow Blues, Radio Excellent, DanceRadio, enz. Ik ben voor een maximum van 12 stations (96 kb/s) per mux.
glokhoff

Bericht door glokhoff »

Nieuw overzicht van de RDI:

Allotment 33 nieuw Stichting Mediagroep De Liemers
Echtwel

Bericht door Echtwel »

Madurodam FM schreef: 17 sep 2023 16:23
Ik denk dat SALTO zich nergens druk om maakt qua ether uitzendingen want hun FM zender op 106.8 is al ruim een jaar uit de lucht en dit staat al die tijd op hun website
Radio SALTO is tijdelijk alleen in de ether op 99.4. De 106.8 is uit de lucht. Er wordt aan gewerkt. -smok
Ik heb vrij recent nog naar Radio Zuidoost zitten luisteren op 105.2 (overigens niet iets om vrolijk van te worden, maar dat even terzijde) dus blijkbaar staat deze ook nog aan. Toen ik er was vergeten om ook even de 107.9 van Carribean FM te checken, maar ik begrijp uit jouw vehaal dat ook deze niet aanstaat. En ooit klonk het op die frequentie best goed met o.a. Extra 108 en later Radio Amsterdam.
Extra 108 dat waren tijden ! Een topzender die gasten wisten hoe radio gemaakt moest worden ( volgens mij waren die gasten van WASP Radio , Radio Uniek , Decibel ofzo)
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)
Madurodam FM

En retepopulair in die periode want echt overal stond Extra aan, van boutique tot in de taxi. Toch kwam er een einde aan en gingen vele dj's naar de kabelzender Power FM.

Wat betreft Amsterdam en lokale DAB-vergunningen; in het nieuwe overzicht zie ik nog altijd geen Counterpoint staan terwijl deze wel te horen is.
Die kan samen met DB962 en Dance Radio volgend jaar prima doorschuiven naar de lokale mux voor Amsterdam.
Vanjeafisharder

Bericht door Vanjeafisharder »

Counterpoint heeft ook geen website en stream zo te zien. Illegaal op DAB erbij misschien? Of wordt Danceradio uiteindelijk Counterpoint, zou ook een mogelijkheid kunnen zijn en ook logisch.
Madurodam FM

Dat laatste is niet het geval want ook Dance Radio is nog te beluisteren op dezelfde mux als waar ook Counterpoint te horen is.
glokhoff

Bericht door glokhoff »

Verandering op komst in allotment 49:
overdracht van een radio-omroepvergunning van Vereniging De Muurkant aan Xangooney B.V.
Zie https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 31652.html
Waarschijnlijk voor C-Dance: https://www.cvdm.nl/besluiten/toestemming-c-dance/
Madurodam FM

Heeee, allotment 49, da's hier in Den Haag. En Vereniging de Muurkrant is de club achter Hollands Palet.
Gaaf als hierop weer eens een goed dance station komt, en zeker C-Dance wat al eens via DAB+ (in de testperiode voor lokale omroepen) heeft uitgezonden vanuit Rijswijk. Uiteraard ook een hele bekende naam in de grensstreek.
Plaats reactie