red t je het met een klein budget ?

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?

Moderator: admin6

pietersen99

Re: red t je het met een klein budget ?

Bericht door pietersen99 »

Goeie tip: adobe licenties kan je kopen als non profit / cultureel / stichting / vereniging. Je kan ze zelfs online bestellen bij <knip>
Ze hebben vlg mij ook alle singel apps enzo, maar scheelt veel geld voor stichtingen en zijn officieel voor gebruik.
Laatst gewijzigd door admin5 op 14 okt 2023 14:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Naam en link verwijderd omdat hier niet echt iets constructiefs uit is gekomen.
sverrips

Bericht door sverrips »

Orange schreef: 16 feb 2023 23:21
Herman ven Schippers schreef: 16 feb 2023 11:20 Ik denk ook, zeker bij dit soort zenders in een kleine kern, dat je er niet onderuit komt dat het eilandjes worden. Ik zie het als een NPO1, waar ik wel inschakel voor de programma's die ik zelf boeiend vind. Zo doe ik dat bij de lokale ook.
Je vergelijkt nu een radiozender met een televisiezender. Bij televisie is het gebruikelijker om speciaal ergens voor in te schakelen (live of on demand). Bij radio is dat veel minder aan de orde.
Tegenwoordig wel, ja. Vrioeger had je op de radio ook steeds een andere doelgroep programma's op bijvoorbeeld radio 3 in +/- 1988 !
https://progressieverock.nl - De progzender van ONS ALLEMAAL !
Orange

Bericht door Orange »

sverrips schreef: 30 sep 2023 19:55
Orange schreef: 16 feb 2023 23:21
Herman ven Schippers schreef: 16 feb 2023 11:20 Ik denk ook, zeker bij dit soort zenders in een kleine kern, dat je er niet onderuit komt dat het eilandjes worden. Ik zie het als een NPO1, waar ik wel inschakel voor de programma's die ik zelf boeiend vind. Zo doe ik dat bij de lokale ook.
Je vergelijkt nu een radiozender met een televisiezender. Bij televisie is het gebruikelijker om speciaal ergens voor in te schakelen (live of on demand). Bij radio is dat veel minder aan de orde.
Tegenwoordig wel, ja. Vrioeger had je op de radio ook steeds een andere doelgroep programma's op bijvoorbeeld radio 3 in +/- 1988 !
Dat kwam door de verschillende omroepen die ieder een andere dag kregen. Dat is wat anders dan dat een luisteraar daar toen op zat te wachten.
GerjanCluistra

Bericht door GerjanCluistra »

Orange schreef: 16 feb 2023 10:42
Herman ven Schippers schreef: 16 feb 2023 10:25 Waarom moet je dat niet willen? Ik kom uit een bibble-belt streek, daar staan dit soort uitzendingen met stip bovenaan. Het gaat er toch om dat je het lokale volk bedient?
Ik snap dat in een dergelijke streek het zinvol is een kerkdienst te ontsluiten, maar je jaagt daar ook luisteraars mee weg. Zo'n kerkdienst kan je dan beter online uitzenden of bijvoorbeeld alleen via het televisiekanaal. Hetzelfde geldt voor een gemeenteraadsvergadering. Die moet je wat mij betreft uitzenden, maar niet urenlang op de radio. Gemeenteraadsvergaderingen zijn al vaak in beeld. Gebruik dat voor op televisie. Bij voorkeur inclusief de nodige duiding.

Wat mij betreft is het dus niet zo dat je het niet moet uitzenden, maar kies het juiste kanaal. En wat is bij dit soort dingen wat mij betreft niet de radio.
De urgentie van de lokale media in het het lokale verenigingsleven is de afgelopen 10 jaar in elkaar gestort. Een beetje vereniging heeft tegenwoordig een eigen mediateam die alle informatie op hun eigen website en sociale media zetten, compleet met live uitzendingen, samenvattingen en interviews.

Zoals je terecht opmerkt, de gemeenteraad zend de vergaderingen live uit op internet. Van die vergaderingen zitten er 13 in een dozijn die niets toevoegen voor lokale media, maar toch. Het enige nuttige van het doorprikken van die vergadering is dat het tv kanaal dan tenminste ergens voor gebruikt wordt, want over het algemeen is het weggegooid belastinggeld.
GerjanCluistra

Orange schreef: 17 feb 2023 13:48 Ik zou werkelijkwaar niet weten waarom een lokale omroep niet 24/7 kan boeien. Dat is een heel gek uitgangspunt. Ook als lokale omroep is het zinvol een format en programmering te hanteren die 24/7 boeit.
Heb je ook een voorbeeld van zo’n lokaal radiostation?
rmtech

Bericht door rmtech »

GerjanCluistra schreef: 01 okt 2023 13:51 De urgentie van de lokale media in het het lokale verenigingsleven is de afgelopen 10 jaar in elkaar gestort. Een beetje vereniging heeft tegenwoordig een eigen mediateam die alle informatie op hun eigen website en sociale media zetten, compleet met live uitzendingen, samenvattingen en interviews.
Wat heeft zo'n vereniging nou aan eigen distributie? Een Facebook-pagina waar een paar honderd ooms, tantes neven en nichten een like op hebben gegeven en misschien een website waar af en toe iemand komt.

Een beetje omroep bereikt online al veel meer mensen met een stevige stroom aan content. Daar is het potentieel voor zo'n vereniging veel groter dan eigen website waar vooral intimi komen.
GerjanCluistra

rmtech schreef: 01 okt 2023 19:24
GerjanCluistra schreef: 01 okt 2023 13:51 De urgentie van de lokale media in het het lokale verenigingsleven is de afgelopen 10 jaar in elkaar gestort. Een beetje vereniging heeft tegenwoordig een eigen mediateam die alle informatie op hun eigen website en sociale media zetten, compleet met live uitzendingen, samenvattingen en interviews.
Wat heeft zo'n vereniging nou aan eigen distributie? Een Facebook-pagina waar een paar honderd ooms, tantes neven en nichten een like op hebben gegeven en misschien een website waar af en toe iemand komt.

Een beetje omroep bereikt online al veel meer mensen met een stevige stroom aan content. Daar is het potentieel voor zo'n vereniging veel groter dan eigen website waar vooral intimi komen.
Het verenigingsleven is die eigen distributie gaan opzetten omdat ze de gemiddelde lokale omroep nooit zagen. Ga maar eens op zoek op YouTube naar content vanuit het lokale verenigingsleven wat door lokale omroepen is gemaakt in de periode 2005-2015. Ik wens je veel succes, want dat is er nauwelijks.

Het falen van lokale omroepen heeft ervoor gezorgd dat veel verenigingen hun eigen content zijn gaan produceren. Want daarmee wordt er, ook vandaag de dag, meer publiek bereikt dan via de lokale- of streekomroep.

En mocht je me niet geloven. Ga gerust eens op de websites van de streekomroepen op zoek naar content van het lokale verenigingsleven. Veel meer dan wat gekopieerde persberichten zal je er niet aantreffen.
Echtwel

Bericht door Echtwel »

Daarnaast is LPAM ( middengolf) een zeer goed alternatief voor lokale omroepen die niet mee willen naar de nieuwe ontwikkelingen ik denk dat het sleutelwoord is streekomroep. Wordt toch de norm de omroepen die samen voor hun wijk/drop/stad echt wat willen betekenden moet zich professioneler willen ontwikkelen in deze tijd "moeten" echt samen gaan, de rest kan online- of AM verder gaan ( ook zonder de belasting betaler te belasten met hun dure hobby) :))
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)
GerjanCluistra

Echtwel schreef: 02 okt 2023 09:51

Daarnaast is LPAM ( middengolf) een zeer goed alternatief voor lokale omroepen die niet mee willen naar de nieuwe ontwikkelingen ik denk dat het sleutelwoord is streekomroep. Wordt toch de norm de omroepen die samen voor hun wijk/drop/stad echt wat willen betekenden moet zich professioneler willen ontwikkelen in deze tijd "moeten" echt samen gaan, de rest kan online- of AM verder gaan ( ook zonder de belasting betaler te belasten met hun dure hobby) :))
LPAM biedt inderdaad mooie kansen, maar heeft 1 nadeel. Het zit op de middengolf en steeds minder mensen hebben zo’n radio die dat ook kan ontvangen.
Echtwel

Bericht door Echtwel »

GerjanCluistra schreef: 02 okt 2023 10:42

LPAM biedt inderdaad mooie kansen, maar heeft 1 nadeel. Het zit op de middengolf en steeds minder mensen hebben zo’n radio die dat ook kan ontvangen.
Bij de kringloop staat er genoeg , :)) en zonder gekheid bijna elk huishouden heeft wel een wereldontvanger van de oude vakantie in de ladekast liggen een beetje AM station is daar prima te ontvangen gewoon niet opgeven !
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)
GerjanCluistra

Echtwel schreef: 16 okt 2023 10:09
GerjanCluistra schreef: 02 okt 2023 10:42
Bij de kringloop staat er genoeg , :)) en zonder gekheid bijna elk huishouden heeft wel een wereldontvanger van de oude vakantie in de ladekast liggen een beetje AM station is daar prima te ontvangen gewoon niet opgeven !
Klopt, uiteindelijk denk ik dat je ook LPAM wel rendabel kunt krijgen. Maar de uitdaging is groot, de meesten geven het te snel op.
rmtech

Bericht door rmtech »

...
Laatst gewijzigd door admin5 op 05 nov 2023 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Niet nodig en offtopic
Plaats reactie