Radio Caroline

Forum voor al het nieuws over buitenlandse radiostations en dj's.

Moderator: admin6

Satfreak13

Re: Radio Caroline

Bericht door Satfreak13 »

Ik denk dat Caroline sinds haar eerste AM zender in 1964 eveneens veel van zendtechniek heeft opgestoken.
Na die bijna 60 jaar ervaring zal men daar zeker weten waarover men praat en hoe men dat gefixt krijgt. Te land, ter zee, en in de lucht. :cool:
big T

Bericht door big T »

Deze kennis zat maar bij een paar mensen, geloof niet dat zij nu nog mee spelen.
jessica

Bericht door jessica »

big T schreef: 29 apr 2023 20:12 Deze kennis zat maar bij een paar mensen, geloof niet dat zij nu nog mee spelen.
Ze zullen hun kennis toch wel hebben doorgegeven aan anderen. Ik neem aan dat er genoeg kennis zit bij Caroline nog.
Helmut

Bericht door Helmut »

jessica schreef: 30 apr 2023 02:00
big T schreef: 29 apr 2023 20:12 Deze kennis zat maar bij een paar mensen, geloof niet dat zij nu nog mee spelen.
Ze zullen hun kennis toch wel hebben doorgegeven aan anderen. Ik neem aan dat er genoeg kennis zit bij Caroline nog.
De oude hoofd zendtechnicus Peter Chicago helpt nog steeds me en is ondanks zijn hoge leeftijd laatst nog in het buitenland werkzaam geweest en heeft vroeger ook nog gewerkt voor de NOZEMA.
Maar toch maken ook zij nog fouten en hebben bvb nu eerst naar jaren begrijpen dat zij de frequentie afwijking tegen Radio Murski Val op nul moeten brengen om het fading effect te verminderen.

@big T je hebt gelijk dat een duidelijke verhoging van het zendvermogen van 4 naar 40 kW om 10 dB echt duidelijk verschil oplevert maar ze vragen ja voor de bijna 20 kW en dat is bíjna de helft van 40 kW en 3 dB minder en daar zeg je dan dat merk je niet^^
big T

Bericht door big T »

Je gaat uit van de huidige 4 kW, 6 dB meer is 16 kW dat is 1 S punt verbetering.
Dat merk je wel maar fading is ook zo maar een S punt.
Vergroten van het vermogen gaat altijd gepaard met een giga stijgende energie rekening.
Daar is een balans tussen te vinden wat rendabel is en haalbaar.
3 dB is te verwaarlozen in veldsterkte, dat merk je bijna niet.
Satfreak13

big T schreef: 30 apr 2023 09:24 Dat merk je wel maar fading is ook zo maar een S punt.
Fading speelt overigens een ondergeschikte rol in het gedeelte van de MG waar de 648 deel vanuit maakt.
big T

Bericht door big T »

Vreemd dat ik dat dan wel waarneem :D
Tuurlijk is er fading op het signaal, het is nog lang geen lange golf maar het heeft al wat eigenschappen van de langegolf.
Het beter mee buigen met de kromming vd aarde en de langzamere fading.
Waar het hoger in de band al de typische kenmerken vertoond van de korte golf, snelle fading tot aan geheel uitdoven aan toe van het signaal.
Satfreak13

big T schreef: 30 apr 2023 11:29 Vreemd dat ik dat dan wel waarneem :D
Even goed lezen wat ik hierboven zeg. Die uitleg erbij is echt niet nodig.

"Fading speelt overigens een ondergeschikte rol in het gedeelte van de MG waar de 648 deel vanuit maakt. "
big T

Bericht door big T »

Lucht het op? :D
Ik heb de zin anders geïnterpreteerd als geen fading van betekenis. Niet noemenswaardig.
Satfreak13

En zo is het ook. What's your problem?
Helmut

Bericht door Helmut »

big T schreef: 30 apr 2023 09:24 Je gaat uit van de huidige 4 kW, 6 dB meer is 16 kW dat is 1 S punt verbetering.
Dat merk je wel maar fading is ook zo maar een S punt.
Vergroten van het vermogen gaat altijd gepaard met een giga stijgende energie rekening.
Daar is een balans tussen te vinden wat rendabel is en haalbaar.
3 dB is te verwaarlozen in veldsterkte, dat merk je bijna niet.
Het ging een beetje naar de zin, is het glas halfvol of halfleeg. En Caroline vraagt om 16 kW maar met een knipoog gaat het in de tekst om 18 kW en ze brengen het nog verwarrend en spreken van 27 kW. Al deze verschillen leveren geen merkbare verbetering op. Je spreekt van 4 naar 40 kW maar 20 doen het dan ook^^
Maar nu wat serieuzer. Natuurlijk is er fading maar het gaat om de fading die ontstaat wanneer twee zenders op één frequentie een frequentieverschil hebben. Vroeger speelde dat een mindere rol omdat massa's zender op een frequentie zaten.
Maar tot voor kort had Caroline een afwijking van 3 à 4 Hertz tegenover Murski Val. Dat veroorzaakt drie à vier keer in een seconde en snelle op en neer van het signaal.
Caroline is er door verschillende mensen al vroeg op gewezen maar nu eindelijk hebben ze het verandert een nu heb je alle 1.5 seconden dat het signaal wegvalt. Beter maar nog steeds niet goed...
Satfreak13

De fading op de frequenties in de onderste regionen van de MG valt in het niet vergeleken met die in de bovenste regionen.
BBC World Service op 648 had hele goede redenen om op die frequentie te gaan zitten, net zo goed als Radio Luxembourg die had om juist op 1440 te gaan zitten. De eerste ging voor stabiel, de laatste van maximaal bereik na zonsondergang.
De fading t.g.v. co-channel gebruik staat hier los van.

Wat die 27 kW betreft: Caroline wil waarschijnlijk de vrije hand hebben de capaciteit huidige zender maximaal te mogen gebruiken, maar heeft kennelijk overwogen om allerlei redenen 1 of 2 tussenstappen daar naartoe in te lassen. Lijkt me heel verstandig.
Radiokees

Bericht door Radiokees »

Wat duurt het lang. Hopelijk veel korter als in 2020/2021 voordat ofcom na aanvraag beslist had. 9 maanden toen! Deze keer in februari ingediend die aanvraag voor 16 KW
Helmut

Bericht door Helmut »

Zendtechnicus Alan Beech rekent in augustus met een antwoord van OFCOM.
Vanjeafisharder

Bericht door Vanjeafisharder »

Het gaat NIET door lees ik in Engelse media. Beslissing van OFCOM is declined....
Plaats reactie