Auto radio onthoud geheugen niet, torenkraan

n00b? Beginner? Newbie? Stel je vragen hier.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Picobello-bv

Auto radio onthoud geheugen niet, torenkraan

Bericht door Picobello-bv »

Vandaag de radio in de bovencabine van mijn kraan vervangen omdat de oude meer uitviel dan muziek speelde 🤣 maar deze onthoud de voorkeurzenders en andere instellingen niet, en begin ik elke keer weer bij de fabrieksinstellingen zoals die voor het eerst aan de stroom kwam. Terwijl de oude radio wel alles prima kon onthouden.

Nu hoor ik iedereen al meteen denken, jaa je moet de rode en de gele draad omdraaien of samen voegen, maarrr dat is allemaal al geprobeerd, op elke manier die mogelijk is. En dat zit bij deze aansluiting toch iets anders, vanuit de fabriek is in de iso stekker (die aan de kraan zit) de acc (A7) en de continu (A4) stroom aan elkaar doorgelust, omdat de bovenwagen geen acc draad naar boven heeft lopen(of geen continu) en snachts gaat de massa eraf gaat van de bovenwagen. A8 massa, zit keurig op de massa van de radio.

Wellicht andere interessante info: smorgens moet ik de oude radio wel aanzetten(gaat dus niet vanzelf aan), maar smiddags na het uitzetten van de kraan gaat deze vanzelf weer uit. De nieuwe radio is al aan tegen die tijd dat ik boven kom. De stroom van de radio komt uit een klein grijs kastje(geen idee wat dat is) in de schakelkast van de bovencabine, die word weer gevoed door een rode draad die uit de hoofdkabel komt van de cabine.

En nu de grote vraag: hoe kan het dat de originele radio wel alles onthoud maar de nieuwe niet, terwijl de aansluiting (acc en continu) aan elkaar zijn doorgelust, en het dus niks uit zou maken of de gele en rode links of rechts om zit.

Ik zou graag een foto toevoegen, maar zou niet weten hoe dat moet 🙈
wave

Re: Auto radio onthoud geheugen niet, torenkraan

Bericht door wave »

Back to basics: de autoradio heeft een continu voeding nodig om de geheugeninstellingen te bewaren, en gebruikt de geschakelde voeding voor o.a. het automatisch inschakelen. Jij biedt één voedingslijn aan die is doorgelust op constant en geschakeld en de radio gaat automatisch aan en uit als je de kraan inschakelt. Eigenlijk geef je daarmee jezelf al het antwoord: de voeding die je aanbiedt is niet constant maar schakelt af als je de voeding van de kraan afschakelt :wink:.

Het kan zijn dat de oude radio een backup batterij of condensator had, maar bij OEM (van de fabriek af meegeleverde) radio’s kun je er ook niet automatisch van uitgaan dat een ISO connector ook conform ISO bedraad is. Het “grijze kastje” kan een DC/DC converter zijn, die de in bedrijfswagens veel gebruikte 24 Vdc omzet naar 12Vdc. En dan heb je trouwens ook nog een aandachtspuntje met de massa: als die fysiek wordt afgeschakeld kan er geen stroom meer lopen en is het eveneens bye bye geheugen.

Je zult even contact op moeten nemen met het dealerbedrijf wat de kraan onderhoudt. Die heeft toegang tot de elektrische schema’s van de kraan, en die zijn hiervoor nodig.
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
Picobello-bv

Bericht door Picobello-bv »

Bedankt voor je reactie, en je hebt gelijk.
Na de kast in de bovencabine door gemeten te hebben zit er inderdaad nergens constant stroom. En het grijze kastje is inderdaad een 12v converter.

De vorige radio heeft niks van een batterijtje of condensator, heb dat namelijk getest op een accu, en wanneer die radio de stroom volledig kwijt is, is hij eveneens zijn geheugen kwijt, dus dat blijft nog een raadsel hoe die het in de kraan dan wel kan onthouden, maar dat is minder belangrijk.

Om nu de nieuwe radio zover te krijgen dat hij het wél onthoud, heb ik wat geprobeerd met een 9v batterijtje tussen de 12v continu, en dat werkt, daardoor onthoud hij zijn instellingen wel. Dit lijkt mij de simpelste oplossing met de minst ingrijpende veranderingen.
Maar nu is het natuurlijk wel zo dat er dan wel iets van een diode tussen moet omdat anders de batterij over belast word(denk ik) wanneer de kraan aan staat. Tot zover gaat mijn logica zo'n beetje.

Maar dan is mijn vraag, welke diode(soort?, waardes? Of het beste: dat jullie me een specifieke diode aan kunnen wijzen) moet er dan tussen? Heb hier zelf namelijk geen kaas van gegeten, maar dat kunnen jullie mij vast wel vertellen 😜 Betreft een niet oplaadbare batterij.
Aart Rietveld

Bericht door Aart Rietveld »

Voor deze toepassing zou ik gaan voor de standaard-reeks 1N4001 t/m 1N4007. Alle typen uit deze serie kunnen makkelijk met de 12 Volt omgaan en de 1 Ampere die er doorheen mag lopen zal nooit gehaald worden (anders houdt je batterij het ook maar een paar minuten vol!).
radiogolfje

Bericht door radiogolfje »

extra accu van 12V, die je overdag oplaad, en 's nachts gebruik je de accu voor de radio.
Plaats reactie