de juiste lengte van een liedje

Discussieer over de formats van de stations of de muziek. Het is niet de bedoeling om muziek uit te wisselen.

Moderator: admin6

Plaats reactie
De Nachtwacht

de juiste lengte van een liedje

Bericht door De Nachtwacht »

Hoi,

Al een tijdje ben ik geïnteresseerd in muziek die de top 40 niet haalde, maar is blijven steken in de tipparade, en dan voornamelijk in de jaren 70, 80 en 90.
Ik heb de voorbije jaren al het nodige moois digitaal verzamelt, maar wat mij vaak opvalt is dat de lengte van de versies die ik heb niet precies matchen met de lengte van de versies zoals ze op de website van de top 40 en dutch charts staan.
Het verschilt dan bijv. een seconde of 20, 30.
Hoe komt dit?
Heb ik dan een albumversie te pakken, of kan dit verschil ook ontstaan omdat mijn versies digitaal zijn gemaakt
De versie is namelijk op precies de juiste lengte soms lastig te vinden, ook wanneer ik 'm bijvoorbeeld opzoek op Deezer.
voorbeelden om aan te geven wat ik bedoel:
Adam & The Ants - Antmusic (3:15, bij mij 3:36)
Adrian Gurvitz - classic (3:39, bij mij 4:08)
remco_k

Re: de juiste lengte van een liedje

Bericht door remco_k »

Dat zal in de eerste instantie het verschil kunnen zijn tussen de album versie en radio edit.
Maar de kans is ook nog aanwezig dat stations de radio edit ook nog weleens inkorten. Een edit van de radio edit dus. Dat die "edit van de radio edit" lengtes op de website van de top 40 terecht vind ik wel raar, maar is wellicht denkbaar.
Een cassettebandje was genoeg | Alles kan stuk
Goedkope Shoutcast2 SSL stream? Kijk op digiplay.nl.
De Nachtwacht

remco_k schreef: 16 mei 2022 12:50 Dat zal in de eerste instantie het verschil kunnen zijn tussen de album versie en radio edit.
Maar de kans is ook nog aanwezig dat stations de radio edit ook nog weleens inkorten. Een edit van de radio edit dus. Dat die "edit van de radio edit" lengtes op de website van de top 40 terecht vind ik wel raar, maar is wellicht denkbaar.
Dank voor je reactie. Ik neig in dat geval zelf ook wat meer naar het eerste. De single versies (die dus op de site van de top 40 staan) zijn soms wel echt bijzonder lastig te vinden, vandaar eigenlijk vooral mijn twijfel.
kienmeester

Bericht door kienmeester »

Het verschil in tijd heeft vaak te maken met het type versie van de betreffende plaat.
Zoals je zelf al aangeeft "albumversie" is er één van.

De Top 40 gegevens (en Dutch Charts) gaan qua lengte bijna altijd uit van de single versie (7") of de radio edit.
In de jaren 70 en 80 ging men uit van de single (7" vinyl) zoals deze in Nederland op de radio te horen was.
En te koop was in de platenwinkels.

Veel oudere muziek is later geremastered. Beetje opgepoetst qua sound en soms compleet opnieuw ingezongen.
Deze geremasterde versie was vaak qua lengte verschillend met de originele eerste (7" vinyl) versie. Vaak kwam juist
die opgepoetste remaster op latere verzamel-cd's terecht. Dit is waarschijnlijk met 'Classic' van Adrian Gurvitz het
geval geweest.

'Antmusic' is waarschijnlijk een ander verhaal.
In Europa en United Kingdom werd de versie van 3:15 uitgebracht op vinyl.
Daarentegen in de United States (US) en Canada was 3:36 de versie van dat moment. (albumversie)

Dit is de 3:15 versie > https://www.youtube.com/watch?v=coAi8F2SCCk
Staat echter nergens op cd. Altijd die albumversie van 3:36.
De Nachtwacht

Wat betreft die classic, dat klopt helemaal. Radio edit remastered staat er bij de versie die ik heb gevonden (overigens ook de enige die te vinden was). En wat betreft die ant music, dan is het ook niet zo vreemd dat ik de versie van 3:15 niet kan vinden, die is simpelweg nergens op een cd verschenen. Dit maakt het wel een stuk helderder en begrijpelijker waarom ik ze niet allemaal even goed kan terugvinden.
Gezien veel wel afkomstig is van de verzamelcd's/best of/greatest hits albums van de betreffende artiesten, zal dit "probleem", vermoedelijk nog wel eens vaker gaan voorkomen. Maar ik begrijp dan in elk geval waarom het is. Ik zal het in sommige gevallen gewoon met deze versies moeten doen, wat prima is verder, ze zijn puur voor eigen gebruik.

Bedankt voor je uitleg, weer wat geleerd.
peellandfm

Bericht door peellandfm »

Voor dit soort werk raadpleeg ik vaak https://www.discogs.com/
Daar kun je vaak de verschillen goed zien. Welke fotohoes, welk label, enz in welk land
Plaats reactie