Het opstarten van commerciële omroep / radiozender

n00b? Beginner? Newbie? Stel je vragen hier.

Moderator: admin6

Feivel

Re: Het opstarten van commerciële omroep / radiozender

Bericht door Feivel »

Pascal. K schreef: 22 okt 2022 20:24
mhkamp schreef: 22 okt 2022 15:24 * Stof Stof *

Ook hieraan begin ik aan te denken. Ik wil niet over één nacht ijs gaan en me goed voorbereiden.

Wat ik wil opstarten is in de trant van verkeersinfo (NL, B, D, F) waarbij F in de zomer staat van de zwarte zaterdag met easy listening (geen voorgekauwde rommel van Q-Music of 538) en in diverse talen (NL, D, UK en eventueel F). Dit mag zowel AM of FM zijn. AUB geen botte reacties, maar nuttige info zodat ik me kan voorbereiden op wat me eventueel te wachten staat. Nuttige links zijn welkom.
Ik zou als eerste van start gaan op internet.
Ik vrees dat ik het plan dan meteen kapot moet slaan. Het is niet mogelijk een internetstation op te richten dat gericht is op zowel Nederland, België, Duitsland als Frankrijk. Het probleem is dat je voor ieder van die landen ingezetene moet zijn (of er een bedrijf moet starten met een lokale vertegenwoordiger) om er licenties te kunnen krijgen (gecheckt bij de verschillende auteursrechtenorganisaties - ik ben er al 2 jaar mee bezig).

Een verkeerszender is er al: Traffic Radio. Ik heb niet het idee dat dat een bijster goed lopend station is. Persoonlijk zou ik me liever focussen op het bedenken van een format dat meer heeft dan alleen easy listening muziek en verkeersinformatie.

En heb je dan eindelijk een goed idee, dan is het inderdaad zaak om investeerders mee te krijgen. Een FM-frequentie zal er niet in zitten, maar DAB misschien wel. Ik denk dat je echt een goed plan moet hebben als je in deze tijden nog iets wil starten. We hikken tegen een economische recessie aan, en dan is de wil om te investeren er meestal niet.

Maar wie weet heb je een flinke zak poet liggen, of krijg je mensen met je plan mee. Dan wens ik je alle succes!
Echtwel

Bericht door Echtwel »

Am is een prima proeftuin als het aanslaat kan je altijd door naar een lokale dab frequentie ofzo
Internet doen er al te veel daarmee alleen red je het niet
Zend ff een pb als je meer wil weten
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)
Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

Echtwel schreef: 23 okt 2022 01:57 Am is een prima proeftuin als het aanslaat kan je altijd door naar een lokale dab frequentie ofzo
Iets op AM slaat echt niet meer aan onder de grote massa. Hooguit een freak maar ik denk niet dat je hier op moet gaan richten.

Tegenwoordig hebben we allemaal een mobieltje met flitsmeister waar verkeersinfo snel en actueel voorbij komt of een van de navigatie apps met verkeersinfo.
mhkamp

Bericht door mhkamp »

Het gaat met name om de buitenlandse bestuurders. Die hebben / kennen misschien geen Flitsmeister. En andersom dat de standaard vakantieganger de Duitse en / of de Franse taal niet goed machtig is.

Maar dank voor jullie input.
progmog

Bericht door progmog »

Verkeersinformatie via de radio is zo jaren 80. Tegenwoordig worden we voorzien van informatie via routeplanners in maps van autos en met allerlei soorten apps. Heel eerlijk vind ik fileinfo via de radio een aflopende zaak.
radiogolfje

Bericht door radiogolfje »

en vergis je niet in de buma stemra kosten ed.

Misschien starten op lokale omroep DAB, goedkoop en kan je lekker proefdraaien.
Slaat je format aan en krijg je reacties, kan je altijd een stapje verder gaan.
peellandfm

Bericht door peellandfm »

mhkamp schreef: 23 okt 2022 08:25 Het gaat met name om de buitenlandse bestuurders. Die hebben / kennen misschien geen Flitsmeister. En andersom dat de standaard vakantieganger de Duitse en / of de Franse taal niet goed machtig is.

Maar dank voor jullie input.
Buitenlandse bestuurders die niet zo handig zijn met een Flitsmeisterachtig iets, zijn in het algemeen ook niet zo handig met een radio-app.
En dan ga je eigenlijk al.
Als je iets met verkeersinformatie wil doen heb je niks aan een lokaal kavel waarmee je qua bereik net je dorp rond komt.
Dan is FM is voorlopig bezet (tot sept 2023) en daarna niet te betalen.
AM 1, wat is dat. 2, bereik is ook beperkt.
En mocht je een geweldig idee hebben, waarop heel Nederland, Europa, en of de rest van de wereld zit te wachten, denk ik dat de grote der aarde je snel het zwijgen op zullen leggen.

Sorry, maar helaas. Hoe goed je idee ook is, de harde werkelijkheid is vergeet het maar.
GerjanCluistra

Bericht door GerjanCluistra »

Echtwel schreef: 23 okt 2022 01:57 Am is een prima proeftuin als het aanslaat kan je altijd door naar een lokale dab frequentie ofzo
Logisch, je moet ook wel iets te bieden hebben. Dat begint met begrijpen hoe internet werkt en betekend bovendien dat je meer moet doen dan plaatjes draaien.
Schopt graag tegen heilige huisjes...
mhkamp

Bericht door mhkamp »

^^ Leuk gezegd, en ik kan me daarin wel wat vinden. Maar dan moet je niet de interessante DJ gaan uithangen. Het is meer een combinatie van dat.
GerjanCluistra

Bericht door GerjanCluistra »

mhkamp schreef: 31 dec 2022 06:52 ^^ Leuk gezegd, en ik kan me daarin wel wat vinden. Maar dan moet je niet de interessante DJ gaan uithangen. Het is meer een combinatie van dat.
Dat ligt er maar net aan of je een interessante dj bent of speelt. Probleem met dj's blijft echter dat het veelal muziek is en de meeste mensen vinden dat niet zo heel erg interessant in de zin dat ze het feitelijk niet zoveel uit maakt of er een radiostation aan staat of een streamingdienst. Dat maakt FM radio ook zoveel anders als een online radiostation.

Internet is in de basis vooral een platform dat door de meeste mensen als bron van informatie word gezien. Ik doe in mijn programma's regelmatig een interview. Live wordt er maar matig geluisterd maar, via de site en de verschillende podcast apps is het aantal luisteraars van een handvol gegroeid naar enkele honderden. Uiteindelijk wil je als maker toch vooral mensen bereiken.
Schopt graag tegen heilige huisjes...
Plaats reactie