LinuxRadio.Tools USB Stick
Moderator: admin6
LinuxRadio.Tools USB Stick
Vandaag is het tot eind product geworden, een bootable linux USB stick met 907 muziektracks in FLAC, LinuxRadio.Tools V2201, DJ voicetrack, stereotool en icecast2 stream (opus 64 kbit/sec stereo). Daar is ook voicetrack aan toegevoegd en de mogelijkheid zelf de muziek te kiezen. Via 1 webpagina kan je dus DJ zijn. Aangezien dit een bootable USB stick is met de muziek imbedded, heb je als beginnende DJ alles bij de hand. Je hebt geen windows nodig, pc hoeft niet eens een harddisk te hebben, alles draait vanaf USB stick. 4 GB ram of meer wordt wel aanbevolen ! Via een andere pc kun je de stream opvangen en beluisteren. Ook kun je op de website van die pc zien wat er draait en geweest is. Kortom een must have voor een beginnende DJ. Aangezien ik verwacht dat er een grote vraag komt naar deze USB stick, verzoek ik iedereen vriendelijk geduld te hebben bij het aanvragen ervan. Muziek die nu op de USB stick staat, kan ik vanwege auteursrechten niet meeleveren. Je zult dus zelf muziek en jingels aan moeten leveren die ik dan in de ISO bestand mee-brand. Die ISO kun je dan op de USB zetten met het programma rufus of op een Bluray-DL schijf branden ! Alles wat een beetje audio is (mp3, flac, wav, m4a, mp4, opus enz) wordt geaccepteerd, maar let even op de kwaliteit ervan. Muziek van enig niveau en kwaliteit is wel wenselijk !
Stereotool is meegeleverd (shareware versie zonder licentiekey) en werkt, dus enige processing zit er op. Je zult zelf een licentie moeten afsluiten of de ongeregistreerde versie gebruiken. Ik heb voor stereotool een optimod setting gebruikt van Jeroen.
Alles op z'n tijd, heb geduld bij de aanvraag. Wil je een ISO bestand hebben die je op USB kan zetten en compleet is ? Stuur me een e-mail, lever de muziek en jingels aan en heb even geduld ! Alles is en doe ik vrijwillig, LinuxRadio.Tools V2201 is door mijzelf ontwikkeld. Wil je geen linux, dan heb je niks aan deze USB stick. Oja.... ik ga geen iso bestand maken met honderen GB aan muziekbestanden, hou het klein. Ik denk zelf dat je met 32GB iso of max 64 GB iso aan muziekbestanden erg ver komt als het gaat om FLAC of OPUS ! USB is bootable in Legacy/UEFI/Secureboot en kan je uiteindelijk ook op de harddisk installeren ! Het gaat om de nieuwe Ubuntu 22.04 LTS versie !
Aanvragen kan via : stephan@verrips.email
Stereotool is meegeleverd (shareware versie zonder licentiekey) en werkt, dus enige processing zit er op. Je zult zelf een licentie moeten afsluiten of de ongeregistreerde versie gebruiken. Ik heb voor stereotool een optimod setting gebruikt van Jeroen.
Alles op z'n tijd, heb geduld bij de aanvraag. Wil je een ISO bestand hebben die je op USB kan zetten en compleet is ? Stuur me een e-mail, lever de muziek en jingels aan en heb even geduld ! Alles is en doe ik vrijwillig, LinuxRadio.Tools V2201 is door mijzelf ontwikkeld. Wil je geen linux, dan heb je niks aan deze USB stick. Oja.... ik ga geen iso bestand maken met honderen GB aan muziekbestanden, hou het klein. Ik denk zelf dat je met 32GB iso of max 64 GB iso aan muziekbestanden erg ver komt als het gaat om FLAC of OPUS ! USB is bootable in Legacy/UEFI/Secureboot en kan je uiteindelijk ook op de harddisk installeren ! Het gaat om de nieuwe Ubuntu 22.04 LTS versie !
Aanvragen kan via : stephan@verrips.email
https://linux.radio ( Powered by LinuxRadio.Tools V2402 with AI Intergration )
Re: LinuxRadio.Tools USB Stick
Hi Stephan,
Dat klinkt goed zeg! Ik vind dit een supermooi project omdat hier ook alles vanaf Linux draait. We gebruiken al een tijdje een eerdere versie van LinuxRadioTools en het draait superstabiel, de scheduling werkt mooi en de overgangen gaan ook lekker vloeiend. Probleemloos met minimale resources.
Voor mij heeft starten vanaf een USB stick eerlijk gezegd niet meteen een meerwaarde. Maar ik kan me voorstellen dat dit voor anderen juist wel een pre is om echt meteen van start te kunnen. In mijn situatie liever een dedicated pc (of virtual op een server in een datacenter) en om het echt 24/7 stabiel te houden is draaien vanaf USB niet altijd ideaal.
1. Ik ben zeer geinteresseerd in de voicetrack mogelijkheid. In de huidige situatie is het niet mogelijk om over een track heen te praten, het wordt als losse file tussen te muziek gezet. Bedoel je met de voicetrack mogelijkheid dat je ook echt muziek onder voicetrack kan laten doorlopen en bijv. getimed een intro kan volpraten?
2. De muziek eerst aanleveren is wat onhandig, hier een NAS met 10.000 flac tracks. (en die moeten ook regelmatig worden geupated) Ik zou liever zien dat ik een SMB koppeling kan maken vanaf LinuxRadioTools. Is het mogelijk om ook op deze manier de audio te benaderen?
3. Is het mogelijk om misschien alvast wat screenshots te delen van hoe het webbased gedeelte eruit ziet? Ben heel benieuwd wat voor opties je daar in hebt gebouwd.
4. I.p.v. van Stereotool gebruik wordt een Orban 8200 gebruikt, door de output naar een DAC te routen -> Orban -> en via Line in weer terug. Is deze mogelijkheid er ook nog in de nieuwe versie?
Alvast bedankt als je tijd hebt om deze vragen te beantwoorden!
Dat klinkt goed zeg! Ik vind dit een supermooi project omdat hier ook alles vanaf Linux draait. We gebruiken al een tijdje een eerdere versie van LinuxRadioTools en het draait superstabiel, de scheduling werkt mooi en de overgangen gaan ook lekker vloeiend. Probleemloos met minimale resources.
Voor mij heeft starten vanaf een USB stick eerlijk gezegd niet meteen een meerwaarde. Maar ik kan me voorstellen dat dit voor anderen juist wel een pre is om echt meteen van start te kunnen. In mijn situatie liever een dedicated pc (of virtual op een server in een datacenter) en om het echt 24/7 stabiel te houden is draaien vanaf USB niet altijd ideaal.
1. Ik ben zeer geinteresseerd in de voicetrack mogelijkheid. In de huidige situatie is het niet mogelijk om over een track heen te praten, het wordt als losse file tussen te muziek gezet. Bedoel je met de voicetrack mogelijkheid dat je ook echt muziek onder voicetrack kan laten doorlopen en bijv. getimed een intro kan volpraten?
2. De muziek eerst aanleveren is wat onhandig, hier een NAS met 10.000 flac tracks. (en die moeten ook regelmatig worden geupated) Ik zou liever zien dat ik een SMB koppeling kan maken vanaf LinuxRadioTools. Is het mogelijk om ook op deze manier de audio te benaderen?
3. Is het mogelijk om misschien alvast wat screenshots te delen van hoe het webbased gedeelte eruit ziet? Ben heel benieuwd wat voor opties je daar in hebt gebouwd.
4. I.p.v. van Stereotool gebruik wordt een Orban 8200 gebruikt, door de output naar een DAC te routen -> Orban -> en via Line in weer terug. Is deze mogelijkheid er ook nog in de nieuwe versie?
Alvast bedankt als je tijd hebt om deze vragen te beantwoorden!
Je bent een van de weinige waarvan ik hoor dat het ook echt gebruikt wordt. Bij mij is niet inzichtelijk hoeveel mensen het nu gebruiken. Wel weet ik dat mijn engels echt heel erg slecht is. Ik ben goed met techniek, maar heel erg slecht in talen, zelfs in het nederlands maak ik taalfouten. Je kan niet alles goed in het leven, he ? De vertaling is beroerd en zou ik nog hulp voor moeten zoeken.f5001 schreef: ↑16 jun 2022 22:08 Hi Stephan,
Tweede probleem is dat het geen fancy GUI heeft, text basis schrikt af. Mensen verwachten een fantasische grafische schil en dat komt de stabiliteit niet ten goede. Sommige denken dat beiden kan, ik denk zelf dat hoe meer geprogrammeerd wordt, hoe meer fouten er in kan zitten.
Verder kan ik niet zo goed overbrengen hoe alles nu precies werkt, mensen raken de kluts kwijt als je het hebt over een format en een playlist, die snappen het verschil niet.
De meeste mensen schrikt linux af, dus een bootable stick zou welkom zijn. Ik heb alleen vandaag wel ontdenkt dat er toch behoorlijk wat geheugen nodig is omdat de layer die gebruikt wordt als virtueel schijfruimte bij de stick beetje voor beetje vol loopt.f5001 schreef: ↑16 jun 2022 22:08 Voor mij heeft starten vanaf een USB stick eerlijk gezegd niet meteen een meerwaarde. Maar ik kan me voorstellen dat dit voor anderen juist wel een pre is om echt meteen van start te kunnen. In mijn situatie liever een dedicated pc (of virtual op een server in een datacenter) en om het echt 24/7 stabiel te houden is draaien vanaf USB niet altijd ideaal.
Verder zal je bij sommige geluidskaarten pavucontrol nodig hebben om het geluid op de stream te zetten, waar het bij de ene pc gelijk werkt, werkt het bij de andere pc pas als je dat gedaan hebt.
Nee, de voicetrack is hetgeen dat je kent. Ik zie geen mogelijkheid te maken met wat je bedoelt, ik ga er wel over nadenken, maar zie niet op korte termijn in hoe ik dat voor elkaar ga krijgen. Ook de voicetrack die geupload wordt via de lokale webserver op de usb stick, plaats het bestand tussen de muziek. Bij gebruik van voicetrack die jij bedoelt, zul je gebruik van audacity moeten maken. Die kunnen dan wel weer via de webbrowser klaargezet worden overigens.f5001 schreef: ↑16 jun 2022 22:08 1. Ik ben zeer geinteresseerd in de voicetrack mogelijkheid. In de huidige situatie is het niet mogelijk om over een track heen te praten, het wordt als losse file tussen te muziek gezet. Bedoel je met de voicetrack mogelijkheid dat je ook echt muziek onder voicetrack kan laten doorlopen en bijv. getimed een intro kan volpraten?
Deze snap ik niet. Je kunt de map mediafiles altijd een smb map van maken. Je zou in /etcfstab deze map kunnen mounten aan de nas server. handmatig gaat dat metf5001 schreef: ↑16 jun 2022 22:08 2. De muziek eerst aanleveren is wat onhandig, hier een NAS met 10.000 flac tracks. (en die moeten ook regelmatig worden geupated) Ik zou liever zien dat ik een SMB koppeling kan maken vanaf LinuxRadioTools. Is het mogelijk om ook op deze manier de audio te benaderen?
mount -t cifs -o username=gebruiker,workgroup=workgroup,password=wachtwoord //ip nas/share /home/lrt/mediafiles
netwerkverbindingen zoals smb komen de stabiliteit niet ten goede. Ik heb ervaringen bij mijn werk dat het soms wegvalt en smb dan onbereikbaar wordt. Weet waar je aan begint. Alles lokaal zetten zoals we doen bij RTV Rijnstreek is veiliger en stabieler.
doe ik morgen even.
Er is niks veranderd, behalve dat de usb versie iets anders werkt, maar ook daar is eigenlijk niks veranderd, dus dat kan nog steeds. Er wordt gebruikt gemaakt van liquidsoap icm stereotool en dat is de afgelopen 2 jaar niet aangepast !
Wel leuk trouwens dat je met dj voicetrack op een old school Nokia 8110 telefoon gewoon een radio uitzending kan maken via de dj voicetrack webpagina. Gisteren geprobeerd en dat werkt ook. Verder mijn hele zender progressieve rock als iso op usb stick gezet. De hele zender, inclussief stream e.d. staat en draait nu vanaf een bootable usb stick. Wel even +/- 5700 flac tracks, bij elkaar een ISO bestand van in totaal 260 GB, dus ja.... dat is dus een 512 GB usb stick kopen. Wat ik er allemaal mee wil, weet ik nog niet, maar ergens krijg ik een goed gevoel bij het idee dat ik de hele zender meedraag in mijn kontzak als usb stick en omdat het niet moet, maar omdat het kan.
Hoi,
Toch maar even een account aangemaakt hier om te kunnen reageren op dit onderwerp. Erg interessant en thanks voor het delen van je software. Zelf ben ik al een tijdje aan het esperimenteren met je software en dat werkt tot nu toe goed. Het enige waar ik nog niet uit kom is hoe de integratie met Stereotool te laten werken. Zou je misschien een iso willen delen met de configuratie die je beschrijft en stereotool erin? Eventueel wil ik ook wel mijn muziek database naar je sturen zodat je die kan verwerken in de iso maar dat is misschien minder handig want net als bij jou is die erg groot. Anders zijn instructies voor het opzetten van Stereotool ook welkom.
Nogmaals mijn complimenten, erg tof dit.
Toch maar even een account aangemaakt hier om te kunnen reageren op dit onderwerp. Erg interessant en thanks voor het delen van je software. Zelf ben ik al een tijdje aan het esperimenteren met je software en dat werkt tot nu toe goed. Het enige waar ik nog niet uit kom is hoe de integratie met Stereotool te laten werken. Zou je misschien een iso willen delen met de configuratie die je beschrijft en stereotool erin? Eventueel wil ik ook wel mijn muziek database naar je sturen zodat je die kan verwerken in de iso maar dat is misschien minder handig want net als bij jou is die erg groot. Anders zijn instructies voor het opzetten van Stereotool ook welkom.
Nogmaals mijn complimenten, erg tof dit.
#!/usr/share/liquidsoap/bin/liquidsoap
%include "/usr/share/liquidsoap/libs/utils.liq"
set("log.file.path","/tmp/stream.log")
set("frame.audio.size", 2048)
set("harbor.bind_addrs",["0.0.0.0"])
# Lees audiokaart ingang en stuur deze door naar de processing
input = input.pulseaudio(clock_safe=false)
# Stereotool verzorgt de processing
radio = pipe(process='/usr/bin/stereo_tool_cmd_64 - - -s /opt/optimod8100.sts -q -k "<d9ee>"', input)
# Normaliseer het geprocessed geluid
radio = normalize(radio)
# Het geprocesst geluid naar de stream server
output.icecast(
%mp3(bitrate = 192),
host = "server6.radio-streams.net",
user = "source",
port = 8033,
password = "xxxxx",
mount = "/live",
icy_metadata="true",
genre = "Prog Rock",
name = "Progressieve Rock",
url = "https://progressieverock.nl",
description = "Progressieve Rock",
mksafe(radio)
)
output.icecast(
%mp3(bitrate=24, samplerate=22050, mono=true),
user = "source",
port = 8033,
password = "xxxxx",
mount = "/nokia",
icy_metadata="true",
genre = "Prog Rock",
mean(mksafe(radio))
)
# Sla een opname op zoals deze is uitgezonden
output.file(%mp3(bitrate=192),"/home/lrt/opname/opname-%H.mp3", reopen_when={0m0s},mksafe(radio))
%include "/usr/share/liquidsoap/libs/utils.liq"
set("log.file.path","/tmp/stream.log")
set("frame.audio.size", 2048)
set("harbor.bind_addrs",["0.0.0.0"])
# Lees audiokaart ingang en stuur deze door naar de processing
input = input.pulseaudio(clock_safe=false)
# Stereotool verzorgt de processing
radio = pipe(process='/usr/bin/stereo_tool_cmd_64 - - -s /opt/optimod8100.sts -q -k "<d9ee>"', input)
# Normaliseer het geprocessed geluid
radio = normalize(radio)
# Het geprocesst geluid naar de stream server
output.icecast(
%mp3(bitrate = 192),
user = "source",
port = 8033,
password = "xxxxx",
mount = "/live",
icy_metadata="true",
genre = "Prog Rock",
mksafe(radio)
)
output.icecast(
%mp3(bitrate=24, samplerate=22050, mono=true),
user = "source",
port = 8033,
password = "xxxxx",
mount = "/nokia",
icy_metadata="true",
genre = "Prog Rock",
mean(mksafe(radio))
)
# Sla een opname op zoals deze is uitgezonden
output.file(%mp3(bitrate=192),"/home/lrt/opname/opname-%H.mp3", reopen_when={0m0s},mksafe(radio))
Laatst gewijzigd door sverrips op 18 jun 2022 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.
<d9ee> moet natuurlijk je licentiekey zijn van stereotool De iso die al een tijdje is, die staat nu nog steeds op https://linuxradio.tools Daarin zit ook de bovenstaande script voor de intratie van stereotool.
- davevdberg
Ziet er weer mooi uit zo tra ik weer thuis bent pak ik het weer op
Ik ben al aardig in de Linux thuis
Ik ben al aardig in de Linux thuis
Onse radio zender voor en door unieke mensen https://hitsradiovdberg.nl
Bij gebrek aan interessen voor de USB stick, is dit project gestopt ! Helaas, maar ook een realiteit.
;)
Stephan
;)
Stephan
Hoi,
Lees ik het goed dat de iso v/d usb stick ook te downloaden is vanaf https://linuxradio.tools/ ?
Had ook nog een vraag over de ssl stream. Heb jij die zelf opgezet?
Ik ben er ook naar aan het kijken hoe het moet. mijn stream : http://s1/streamaudio.de:8000/toonfm heeft dat nog niet, en is dus niet in chrome af te spelen.
Anton
Lees ik het goed dat de iso v/d usb stick ook te downloaden is vanaf https://linuxradio.tools/ ?
Had ook nog een vraag over de ssl stream. Heb jij die zelf opgezet?
Ik ben er ook naar aan het kijken hoe het moet. mijn stream : http://s1/streamaudio.de:8000/toonfm heeft dat nog niet, en is dus niet in chrome af te spelen.
Anton
www.toonfm.nl
Nope, de USB stick versie is gestopt. Er was vanuit de radio wereld geen belangstelling en ik kwam een moeilijkheid tegen tijdens het maken van de usb stick tegen waar mensen zonder hulp niet direct uit gaan komen. Dus is het gestopt.
De versie op de website is een ISO versie. Deze kun je met dd onder linux of met rufus onder Windows op usb stick zetten. Hij draait vanaf usb stick en je kunt de hele handel op de harddisk installeren als je wilt. Er zit rechtenvrije muziek bij. Brein, Buma/Sena is niet zo blij als ik er populaire muziek bij doe waar rechten voor afgedragen moeten worden ! De stream is te gebruiken door het bestand /opt/streaming.liq aan te passen. Ik wacht nog op je gegevens en we hebben een afspraak waarbij ik het hele systeem voor je klaar maak op afstand.
De versie op de website is een ISO versie. Deze kun je met dd onder linux of met rufus onder Windows op usb stick zetten. Hij draait vanaf usb stick en je kunt de hele handel op de harddisk installeren als je wilt. Er zit rechtenvrije muziek bij. Brein, Buma/Sena is niet zo blij als ik er populaire muziek bij doe waar rechten voor afgedragen moeten worden ! De stream is te gebruiken door het bestand /opt/streaming.liq aan te passen. Ik wacht nog op je gegevens en we hebben een afspraak waarbij ik het hele systeem voor je klaar maak op afstand.
uit nieuwsgierigheid wat is dan het verschil tussen de usb versie en de iso?
anton
dus eigenlijk was het makkelijker geweest om deze versie op hd te zetten had je een hoop tijd gescheeld:)Hij draait vanaf usb stick en je kunt de hele handel op de harddisk installeren als je wilt.
anton
www.toonfm.nl
Een HD neem je ook even zo mee in de tas, dan is een USB makkelijker !Toon schreef: ↑09 sep 2022 21:07 uit nieuwsgierigheid wat is dan het verschil tussen de usb versie en de iso?dus eigenlijk was het makkelijker geweest om deze versie op hd te zetten had je een hoop tijd gescheeld:)Hij draait vanaf usb stick en je kunt de hele handel op de harddisk installeren als je wilt.
anton