Vraag naar creatieve items

n00b? Beginner? Newbie? Stel je vragen hier.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Gert van Linden

Vraag naar creatieve items

Bericht door Gert van Linden »

Hallo allemaal,

Momenteel werk ik bij de lokale omroep en zit ik na te denken over creatieve items voor in mijn show… Echter is dit zowat niet te doen want alles is al bijna gedaan.

Ik zat zelf te denken aan visual radio te gebruiken, een foto in beeld te laten zien en daar de luisteraar een passend onderschrift bij te katen bedenken. Ik heb om 15:15 altijd een lokaal nieuwtje. Daarin keijgt de luisteraar een paar piepjes te horen en op die piepjes hoort een woord. Dat woord kan een persoon zijn, een onderwerp, gebouw of een bepaalde organisatie.

Verder doe ik een Estafette met interviewers. Ik bel iemand en vervolgens geven die het stokje allemaal items die heel leuk zijn, maar ik heb eigenlijk nog een paar items nodig, gezien het feit dat het aantal interviews om re organiseren lokaal beperkt zijn, vooral lokaal want het is nu immers komkommertijd.

Indien er mensen zijn die met goede suggesties op de proppen kunnen komen, dan verneem ik dat graag.

Groet,
Gert
wave

Re: Vraag naar creatieve items

Bericht door wave »

Alles is al gedaan, en als je een middagje naar Radio 2 luistert dan hoor je dat jouw idee met een passend onderschrift ook al dagelijks wordt gedaan :)) . Maar is dat erg? Nee, absoluut niet. Elke programmamaker moet er gewoon een eigen creatieve -en vooral lokale- draai aan te geven.

Voor lokale interviews geldt eigenlijk hetzelfde. Zomertijd, komkommertijd en dus amper interviews mogelijk? Echt niet :)). Ja, de plaatselijke politiek is met reces en relatief rustig.En het nieuws staat vol met de ene na de andere crisis. Dus ga je op zoek naar een eigen invalshoek. Personeelstekort in het zwembad? Daar hebben alle media het al over. Dus haal jij de badjuf/badmeester voor de microfoon die daar al heel lang zwemlessen geeft en zoek je mensen op die nog volop herinneringen aan 'de haak' hebben. Goed voor mooie verhalen, mooie lokale journalistiek.

Met het filmhuis / de bioscoop ga je niet praten over hoe moeilijk ze het hebben gehad in coronatijd en wat er nog aan films op de kalender staat, maar wat de overgang van analoge film naar de huidige digitale projectie heeft betekend. Wat het werk van het verdwenen ambacht van de filmoperateur was. Ga met die man vrouw praten, het levert je prachtige verhalen over de filmhistorie en de historie van de bioscopen in je stad/dorp op. Mooie koppeling ook naar een item over de 8mm smalfilm van vroeger naar het mobieltje van nu, en tips hoe je met dat mobieltje en simpele edit software een toonbare film kunt maken.

Het personeelsgebrek in de horeca? Booorrriinnggg.... haal de keurslager voor de microfoon met tips voor de lekkerste gerechten van de barbecue en hoe je dat ding aansteekt zonder de hele wijk in rookgordijnen te hullen. De ijsboer die zelf zijn ijs draait van plaatselijke natuurproducten kan daar prachtig over vertellen. Net als de chef van het plaatselijk wereldberoemde restaurant. Makkelijk te produceren items (al die mensen hebben zelf belang bij airtime en werken dus graag mee), en je koppelt er met wat creativiteit nog een prijsvraag aan ook.

Maar ook kindervakantiewerk, culturele activiteiten, het dierenasiel, de dierenambulance, de wijkagent en de brandweer: het zijn allemaal mensen en organisaties die allesbehalve in komkommertijd zitten en al snel 'ja' zeggen tegen airtime. Maak daar gebruik van.

Kijk ook naar wat er in de lokale sportwereld gebeurt. De trainer van de club die bij de laatste wedstrijd met 23-2 ten onder ging en de keeper die die 23 ballen om de oren kreeg: hoe kijken ze daar nu op terug? Of is die trainer naar huis gestuurd en zit zijn opvolger vol met ideeën om een klasse te promoveren? Zijn er lokaal fanatieke hardlopers en clubs die zich in het zweet rennen voor de aankomende Dam tot Dam loop en de marathons? Prachtig om te volgen. Zoek uit of er triatleten in je werkgebied zitten die zich voorbereiden op de Challenge Almere Amsterdam: wat drijft die mensen, hoe diep moeten ze gaan, hoe bereiden ze zich voor en hoe komen ze straks uit de wedstrijd. Goed voor mooie lokale verhalen, die zich ook probleemloos in een serie laten gieten.

Watergebrek? Laat de kranten er maar lekker over schrijven en laat de plaatselijke sluiswachter smakelijk vertellen over alle capriolen die watersporters in zijn sluis uithalen. Staan de media vol met de vluchtelingencrisis en de oorlog in de Ukraïne? Zoek die welbespraakte 80+ oma of opa in je dorp op die nog alles kan vertellen over de zomers in de jaren 40-45 in je uitzendgebied. F*ck het nieuws: kijk niet naar wat andere media doen, maar zoek een lokale en onverwachte invalshoek. Als je één item per uitzending hebt wat de luisteraar boeit en bijblijft, dan ben je spekkoper -bier .
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
jessica

Bericht door jessica »

Ik vond het steunfonds altijd een bijzonder leuk item waar een luisteraar een plaat mag storten. Totaal stonden er altijd 3 platen in. Als een plaat het 7 dagen volhield ging hij naar de eregalerij. Dus als ik het goed herinner 1 plaat eruit en een plaat bleef staan, dan bleef er nog een staan en aan het eind kwam er een nieuwe bij. Item bestaat niet meer. Geef het een andere naam en voer het weer in op je programma.

Dit kan je met meerdere items van vroeger doen. Of je veranderd er iets aan geeft er je eigen draai aan en weer een nieuw item. Ik vond het bij een programma van 1 uur altijd bijzonder lekker luisteren. Kwart over 1 iteme, half een item en kwart voor een item. Je kon de klok er op gelijk zetten.
Gert van Linden

Bericht door Gert van Linden »

Bedankt voor jullie tips… Ik ga maar is wat snuffelen aan dingen.. 😋. Ja, alles is zowat gedaan. Maar op een gegeven moment heeft een eigen draai er aan geven ook niet zoveel zin meer misschien… Ik luister zelf vaak naar Veronica en bij De Piepshow hoorde ik gisteren een heel leuk item voorbij komen genaamd: ‘spreek uw bericht in na de piep.’ In de uitzending van gisteren hoorde ik dat er vertelt werd over een Canadees snoepgoedbedrijf die mensen inhuurt om 3500 snoepjes per maand te proeven en mensen moeten daar dan een creatieve grap bij bedenken. Heeft hier iemand ter inspiratie een idee goe ik daar mijn eigen twist aan kan geven. Ik zit veel op mijn telefoon, houdt van sociale media en ben chaotisch. Ben benieuwd…

Groet,
Gert
peellandfm

Bericht door peellandfm »

Wat je doet, doe je. Maar houd het initiatief bij jezelf. Spontane bellers en lokale omroep, die gaan niet heel goed samen.
MarijnRadio

Bericht door MarijnRadio »

Bedenk eerst een (rijmende) titel, en dan het mechanisme :lol: .

Daar komen spelletjes uit als, Piet of niet, Sander of een ander, Welke kleur heeft de voordeur etc.
Plaats reactie