FM zenden

Zijn ze in of uit de lucht? Waar komen ze binnen? Wie heeft de hoogste vermogens en waar vind je schema's?

Moderator: admin6

Plaats reactie
J.O.S Radio

FM zenden

Bericht door J.O.S Radio »

Hallo,
Sinds december heb ik mijn eigen internet radio station. Alles keurig volgens de buma stemra regels dus legaal.Uitzenden doe ik momenteel alleen via internet. Nu merk ik steeds vaker dat er toch veel gevraagd wordt “ waarom zend je niet uit via de fm )(“gewone radio”). Nu is mijn vraag : kan iemand mij in grote lijnen uitleggen hoe het beginnen van een FM zender in zijn werk gaat. Welke apparatuur heb ik nodig? Wat zijn de kosten om legaal te zenden.? Zijn er ergens websites die daarover uitleg geven? Etc etc. Alvast bedankt voor de tips. Gr Jos
big T

Re: FM zenden

Bericht door big T »

Er is net een ronde geweest om 3 meter frequenties te bemachtigen.
Ga er maar van uit dat de kosten legaal dan per maand zo rond de 2 a 5 duizend euro liggen.
Er van uit gaande dat je alles uit besteed zelf doen kan wat goed koper zijn.
tspronsen

Bericht door tspronsen »

J.O.S Radio schreef: 12 jun 2022 14:28 Nu is mijn vraag : kan iemand mij in grote lijnen uitleggen hoe het beginnen van een FM zender in zijn werk gaat.
Je kunt niet zomaar uitzenden op "de FM". Je hebt een vergunning nodig van het Agentschap Telecom. FM frequenties (kavels) zijn schaars. Vrijgekomen kavels worden geveild en kosten serieus geld. Dit is niet voor hobbyisten.

Er zijn wel tijdelijke FM vergunningen te krijgen (evenementenomroep). Bijvoorbeeld als je tijdens een dorp/wijkfeest wilt uitzenden. Een vergunning is enkele dagen geldig.

Ook kun je overwegen een laagvermogen middengolf (LPAM) frequentie aan te vragen bij Agentschap Telecom. Anders dan bij FM kavels worden middengolf frequenties uitgegeven op basis van beschikbaarheid, wordt de vergunning stilzwijgend verlengd (ipv vaste einddatum) en ben je niet verplicht om ook op DAB+ uit te zenden. Nadeel is dat de geluidskwaliteit minder is dan bij FM en je flinke antenne moet hebben voor het beste bereik.

Naast de vergunning van Agentschap Telecom moet je ook inschreven zijn bij het Commissariaat voor de Media. Ga je muziek uitzenden moet je ook aan Buma/Stemra en Sena betalen. Je huidige licentie dekt waarschijnlijk uitzendingen via de ether niet.
J.O.S Radio

Bericht door J.O.S Radio »

Bedankt voor de tips.
Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

Een simpele frequentie is onlangs voor 30.000 euro geveild voor de komende twee jaar en daar komen alle kosten nog bij.
Plaats reactie