presenteren

n00b? Beginner? Newbie? Stel je vragen hier.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Gert van Linden

presenteren

Bericht door Gert van Linden »

Hoi iedereen,

Ik stottee in het dagelijks leven veel. Weet iemand of je om die reden mag voorlezen bij de landelijke radio ipv spontaan en uit je hoofd? Lijkt mij toch wel? Belangrijkste is dat je een goed radioprogramma kan maken.
jessica

Re: presenteren

Bericht door jessica »

Gert van Linden schreef: 07 apr 2022 22:45 Hoi iedereen,

Ik stottee in het dagelijks leven veel. Weet iemand of je om die reden mag voorlezen bij de landelijke radio ipv spontaan en uit je hoofd? Lijkt mij toch wel? Belangrijkste is dat je een goed radioprogramma kan maken.
Ja hoor er zijn best wel een aantal mensen op tv die stotteren. Erben Wennemars schaatsverslaggever en analist. Sanne van Miss Montreol in diverse jury's op tv. Ruud de Wild en zo zijn er nog wel een paar. Laat je niet tegenhouden door stotteren.
big T

Bericht door big T »

Nee juist niet, gewoon beginnen.
Maak alles zo dat jij je veilig voelt, desnoods eerst alles thuis opnemen.
Je zult merken dat je zelfvertrouwen om in het openbaar te gaan praten toe gaat nemen.
Alles uit eigen ervaring mee gemaakt :D
En mensen die me kennen zullen nu zeggen; jij Theo jij spraakwaterval?
Feivel

Bericht door Feivel »

Ik zou niet weten waarom dat niet kan. Mark Labrand schrijft al zijn presentaties eerst uit. Wat wel belangrijk is, is dat je je comfortabel voelt om in een microfoon te praten, in een studio-omgeving, en dat je het niet erg vindt dat er een miljoen mensen luisteren (bij de landelijke radio).

Als ik jou was zou ik er eerst vijf jaar voor uit trekken om te oefenen bij een lokale omroep. Daarna kan je eens solliciteren bij een regionale omroep. En vanuit daar kun je potentieel bij een landelijke omroep komen. Maar zet vanaf 0 naar een landelijke omroep maar uit je hoofd. Geef trouwens niet aan dat je stottert, of gestotterd hebt, bij een sollicitatie. De landelijke radio wil perfecte werknemers. Dat is hard, maar de waarheid.
big T

Bericht door big T »

Ja dat klopt wel en ze willen dat je met een Gooise R praat, andere dialecten worden niet op prijs gesteld :))
Nu, ik praat Drents, daar moet Nederland het dan mee doen.
(over zelfverzekerdheid gesproken :D geeft ook aan dat je je doelen haalbaar en concreet moet hebben en houden)
Gert van Linden

Hartelijk dank heren. Dank jullie wel voor jullie reacties. Voor mij is voorlezen veel makkelijker en ik struikel ook bijna niet over woorden. Een halfjaar geleden nog wel vaak en vond ik het ook wel lastig om een tekst op te lexen en natuurlijk te laten klinken, maar gelukkig gaat dat ook weer beter! Maar voorlezen lijkt mij niet makkelijk of wel?
Gert van Linden

Ik dacht altijd dat dat heel lui en makkelijk is omdat ik het zelf namelijk ook best makkelijk vindt. In het begin minder, later ging het beter. Bijvoorbeeld een interviewvraag oplezen die heel kort is kan iedereen denk ik wel. Ik ben dan wel benieuwd hoe dit zit eigenlijk.
Plaats reactie