Vormgeving radio

Wil je vormgeving laten horen of wil je iets vragen over vormgeving? Dat kan hier!

Moderator: admin6

Plaats reactie
sverrips

Vormgeving radio

Bericht door sverrips »

Ik ben af en toe een beetje de weg kwijt. Ik ben vanaf 1988 aktief bij de lokale omroep en draai al heel wat uren mee. Ik heb bij diverse radio zenders gezeten, o.a. Stadsomroep Arnhem, Stadsomroep Apeldoorn, Omroep Tiel, Lokale Omroep Ede (en de late Omroep Ede) en de Wageningse Omroep Stichting, nu dus RTV Rijnstreek.

Het punt waar ik steeds tegen aan loop, is dat ik een ander beeld heb (of een andere kijk op radio) dan een ander. Men gaat meestal toch voor zoveel mogelijk luisteraars wat men gebruikt als graatmeter voor het bestaan van de omroep. Ik kijk daar anders tegen aan en zie dat een omroep iets kan doen wat anderen niet doen. Oftewel... je onderscheiden van de rest en dan maar iets minder luisteraars. Dat brengt ons tot het doel van de lokale omroep. Wat is deze ?. De ene zegt dat dat is voor de inwoners, maar dat gaat dan toch onder het mon van toch veel muziek, want dat willen mensen horen. Anderzijds wordt er ook gepraat over informatie uit de stad wat dan wel in lichte vorm zou moeten zijn. Een soort doelgroep programma's.

Ik loop in gesprekken vast met mensen omdat we niet op 1 lijn liggen qua ideeen. Nog sterker zelfs, word ik niet te oud voor radio (ben 51 jaar).

Wat voegt het aantal luisteraars toe als je content draait wat overal draait ? Wat is er mis met wat minder luisteraars en dat je wel iets brengt waar mensen echt op afstemmen ?

Men heeft het steeds over het aantal luisteraars, dat is de discussie die ik zelf steeds uit de weg gaat. Het aantal luisteraars zegt me niet zoveel. reaktie's via de post wel als we iets goeds gedaan hebben. Luisteraars hebben content met muziek vaak op de achtergrond staan en luisteren amper, tenminste.... dat denk ik.

Waarom heeft men (da's een vraag aan jullie) het altijd over het aantal luisteraars en waarom zijn deze zo belangrijk ? Er is toch meer dat een berg luisteraars, namelijk het radio vak uitoefenen en vraagstukken oplossen die een radio programma met zich mee brengt ?

Ik denk zelf dat ik oud wordt en bijna iedereen die in de radiowereld aktief is, niet meer zo goed weet dat vroeger anders radio gemaakt werd dan nu. Het is nu allemaal veelal muziek en weinig nuttig content. Da's een van de redenen waarom ik vaak nog NPO Radio 1 en BNR luister.

Hoe kijken jullie hier tegen aan ? (misschien moet ik namelijk mijn ideeen over boord gooien namelijk).
https://linux.radio ( met Lotte als AI Auto DJ & Radio Host, Powered by LinuxRadio.Tools V2402 )
big T

Re: Vormgeving radio

Bericht door big T »

Het aantal mensen is een gemakkelijk en voor elke partij een duidelijk graadmeter.
Maar dan gaan we ook laten onderzoeken hoeveel het er nu echt zijn, en niet de hoeveelheid mailtjes of telefoontjes.
De verpakking en niet de inhoud, naamsbekendheid is ook zo een frase.
Ik zeg altijd, doe wat je leuk vind ga niet opnieuw het wiel uitvinden en zorg dat de geldverstrekker blij en tevreden is.
En anders zelf beginnen met een radio station, dan kun je doen en laten wat je wilt.
Bedenk goed dat je radio samen maakt, en dat de mensen er achter moeten staan.
Gemakkelijke radio, dat vind ik plaatjes draaien namelijk, is leuk om te doen maar het begin kan nooit het einddoel zijn :D
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Ik denk dat het allebei waar is. Ik ben 55 jaar oud ( :smile: )

Lokale radio maak je in de basis voor de lokale luisteraar. Het heeft dus geen nut om een kloon van een landelijk hitradio station te worden of om veel landelijk en globaal nieuws te brengen. Lokale radio zou moeten gaan om lokale inhoud welke de lokale bevolking aanspreekt. Dus lokaal achtergrondnieuws, interviews met lokale inwoners, politici, burgemeester en beroepsuitoefenaars. Dit afgewisseld met muziek welke past bij de algemene voorkeuren van de lokale populatie.

Echter.....als je met je content slechts een zeer beperkt aantal luisteraars bereikt, is dit ook wat sneu van al het werk van de radio medewerkers. Ook voor het (politieke) draagvlak is het hebben van zoveel mogelijk luisteraars belangrijk. Daarom begrijp ik het streven naar zoveel mogelijk luisteraars ook wel. Het is dus (een moeilijke) zaak en taak om de balans te vinden tussen leuk en nuttig lokaal nieuws (liefst zelf geproduceerd!) en een goed radio format.

Deze twee kunnen m.i. prima samengaan en hoeven niet op gespannen voet te staan.
Ik vind het wel gek maar ik vind het niet raar - Morrison
Feivel

Bericht door Feivel »

Luisteraars zijn belangrijk voor adverteerders. Zonder luisteraars geen adverteerders en zonder adverteerders geen radiostation. Zo simpel is het.

Je onderscheiden hoeft niet per se luisteraars te kosten. En doen wat iedereen al doet, hoeft niet per se luisteraars op te leveren. Luisteraars zullen muziek willen horen, maar wat let je om tussen die berg muziek óók interessante content te brengen? Je zou ook eens kunnen kijken naar zijtakken om de content te brengen die jij wilt. Podcasts over de regio misschien? Meer verdiepende artikelen op de website? Denk breder dan alleen radio.. :).
MFM

Bericht door MFM »

Ik denk niet dat je te oud wordt voor de hobby.
Ik denk wel dat jouw kijk op lokale radio de juiste is.

Scoren doe je door je luisteraars te informeren. Actueel te blijven, waardige lokale nieuwsbron te zijn.
Daarvoor is wel geld nodig en tot 2022 kwam de subsidie hiervoor vaak netjes via de gemeente dus moesr men de rest bijverdienen door commercie. En dat betekende concessies doen. Dus iedereen klinkt nu hetzelfde.

Vanaf dit jaar hoopt men de financiering via het Rijk te doen, dat is in ieder geval een agendapunt in het regeerakkoord.
In de praktijk zal dat betekenen dat er in de nabije toekomst meer geld voor professionalisering beschikbaar kan komen.
Ik ben dan ook benieuwd welke omroepen hierdoor eindelijk volwassen kunnen worden. Radio is immers helemaal niet meer zo belangrijk, je bent een omroep, geen radiozender.
Radionerd

Bericht door Radionerd »

Over vormgeving gesproken, vind net dit bericht https://fb.watch/aR5MfSqFNG/met een video over hoe een jingle wordt gemaakt. Ben ook erg benieuwd naar hoe ze zang toevoegen.
wave

Bericht door wave »

Door zangers & zangeressen voor een microfoon te zetten :)). Maar alle gekheid op een stokje: als je kijkt naar de ontwikkelingen in voice synthese en audio modelling, dan komt binnen 5 - 10 jaar waarschijnlijk ook een deel van de vocals 'gewoon' uit de software.
Een paar demo fragmenten met de veelbelovende SWAM technologie:
Strijkers + solo
Sexy Saxen
Symphonische bezetting
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
Radionerd

Bericht door Radionerd »

Ik loop blijkbaar achter....inmiddels staat het vervolg van die jingle video ook online: https://www.flexmediafactory.com/jingle ... et-deel-2/
Adinfinitum

Bericht door Adinfinitum »

Het euvel dat je aangeeft heeft weinig met jouw leeftijd van doen. Een lokale omroep dient zich te richten op lokaliteiten, automatisch onderscheid je jezelf daarmee dan van andere lokale omroepen - ook al zouden zij exact hetzelfde doen; de gebeurtenissen in jouw stad boeit de stad verderop veel minder. Het punt is denk ik het format, een lang interview overdag uitzenden zal de luistercijfers mogelijk geen goed doen ten opzichte van muzikale content voor het brede werkende publiek in de bedrijfskantine of op de werkvloer, wat zeker voor kleine stations het voortbestaan in gevaar kan brengen. Je zou bijvoorbeeld overdag een korter interviewfragment als teaser kunnen laten horen en ‘s avonds het volledige interview uitzenden voor de liefhebbers?
MFM

Bericht door MFM »

Waarom zou je overdag iets teasen en dan het uiteindelijke product pas in de avond mee laten draaien?
Dan benut je als omroep je diverse media niet volledig.
Ik zou als luisteraar direct geïnformeerd willen worden ipv dat ik verplicht in de avond moet gaan luisteren naar inmiddels oud of achterhaald nieuws.

Gebruik bijvoorbeeld een kort, goed geproduceerd en geknipte versie overdag, zet de langere versie op je social media. Tease vervolgens op die social media en in spreeks op de radio dat item.
Of maak gewoon een dagelijkse socials update voor gebruik op alle uitzendplatformen.

Idem met camjo/tv items.
Scheelt je een hoop extra werk en je bereikt nog eens iemand.

Zolang men lokale omroepen als alleen een lokale radiozender beschouwd gebeurt er niet veel meer dan in een klein kringetje rond blijven draaien. Voor even zo weinig mensen.
Plaats reactie