DAB+ Publieke Omroep

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

Plaats reactie
jessica

Re: DAB+ Publieke Omroep

Bericht door jessica »

Ze hadden beter 3FM Alternative laten bestaan en de naam KX radio teruggeven aan Stenders.
EtherScout

Bericht door EtherScout »

De NPO is technisch nog niet begonnen aan de herindeling van 12C, maar kwa programmainhoud zijn ze wel begonnen.

- 3FM Alternative geeft nu het programma van NPO KX door.
- FunX Fissa en FunX Slow Jamz laten een mededeling horen waarin geadviseerd wordt om via internet te luisteren.
- Radio 4 Concerten is nog niet veranderd.
EtherScout

jassy schreef: Op Rundfunkforum.de

Auf die Webseite von Radio 4 ist zu lesen dass NPO Radio 4 Concerten Wegen technische Gründe" noch bis 31.01.2022 auf DAB senden wird. Ich gehe davon aus dass dann am 31. oder am 01.02 der Mux neu konfiguriert wird.
Hmm, dit is toch later dan ik verwacht had. Hoewel het nu op zich niet slecht klinkt, ben ik toch benieuwd hoe ze het gaan inregelen.

In EEP 3-A (huidige niveau) is 9x 128 kb/s mogelijk. Of 8x 120 kb/s en 1x 192 kb/s.
In EEP 2-A (beter bestand tegen verstoring) is 9x 96 kb/s mogelijk. Of 4x 96 kb/s en 4x 88 kb/s en 1x 128 kb/s.
jassy

Bericht door jassy »

De NPO Mux is opnieuw geconfigureerd.... Radio 1 heeft 128kbps, Radio 4 152kbps!, de rest 120kbps. Alles met EEP-3A en HE-AACv1. Ik had nog wel LC-AAC verwacht maar lijkt erop dat ze het zo laten.

De slideshow is nog statisch maar we hebben laatst gezien dat die een tijdje dynamisch met ook dynamische content is geweest. Misschien komt dat nog een keer terug.

Er zijn nog 12CU's vrij...... Ben benieuwd wat ze daarmee gaan doen.
Kijk live mee op de ensembles 11C, 12C, 9C, 7D, 6B Oost-Noord en 11D WDR op

http://www.dabmonitor.nl/
EtherScout

jassy schreef: 31 jan 2022 08:05 De NPO Mux is opnieuw geconfigureerd.... Radio 1 heeft 128kbps, Radio 4 152kbps!, de rest 120kbps. Alles met EEP-3A en HE-AACv1. Ik had nog wel LC-AAC verwacht maar lijkt erop dat ze het zo laten.

De slideshow is nog statisch maar we hebben laatst gezien dat die een tijdje dynamisch met ook dynamische content is geweest. Misschien komt dat nog een keer terug.

Klinkt goed zo. Met die 12CUs kunnen ze Radio 2, 3FM, Radio 5 en FunX ook van 128 kb/s voorzien, maar misschien gaat er een nieuwe losse datadienst komen. Ik verwacht wel weer dynamische afbeeldingen op Radio 1, want voor het geluid hebben ze die 128 kb/s niet heel hard nodig.

Nu worden ook 'titel' en 'artiest' als aparte informatie meegezonden. Dit heb ik nog niet eerder gezien.
jassy

Bericht door jassy »

EtherScout schreef: 31 jan 2022 10:14
jassy schreef: 31 jan 2022 08:05 De NPO Mux is opnieuw geconfigureerd.... Radio 1 heeft 128kbps, Radio 4 152kbps!, de rest 120kbps. Alles met EEP-3A en HE-AACv1. Ik had nog wel LC-AAC verwacht maar lijkt erop dat ze het zo laten.

Klinkt goed zo. Met die 12CUs kunnen ze Radio 2, 3FM, Radio 5 en FunX ook van 128 kb/s voorzien, maar misschien gaat er een nieuwe losse datadienst komen. Ik verwacht wel weer dynamische afbeeldingen op Radio 1, want voor het geluid hebben ze die 128 kb/s niet heel hard nodig.

Nu worden ook 'titel' en 'artiest' als aparte informatie meegezonden. Dit heb ik nog niet eerder gezien.
Titel en artiest apart meesturen is het Dynamic Label Plus, dat doet de NPO inderdaad sinds kort.

Noordzee

Bericht door Noordzee »

Er wordt 16 kbps gebruikt voor data :
NPO-EPG NPO-EPG - Packet Data 16 EEP 3-A E3800000 6 EPG MOT Slideshow, EPG 2022-01-31
waterveenmos

Bericht door waterveenmos »

Ik snap deze keuze niet. Waarop Radio 1 op zo'n hoge bitrate zetten? Da's voornamelijk praatradio, en kan dus prima op 64/80 kbps uitzenden. Dan hou je ruimte over die je kan geven aan 2, 3 en 5, die om een of andere reden nog altijd lager zitten dan de klassieke muziek van 4. Is er iemand die naar Radio 1 luistert voor de geluidskwaliteit?
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan?
C-QUAM

Bericht door C-QUAM »

Zou fijn zijn als SBR uit kan nu, het klinkt bij de muziekzenders alsof er een ruisgenerator aan staat. De stand van de soundprocessing van Radio 2 helpt ook niet echt mee...

Het is me een raadsel waarom je dat nog zou gebruiken bij deze bitrates.
EtherScout

waterveenmos schreef: 01 feb 2022 12:02
jassy schreef: 31 jan 2022 08:05 De NPO Mux is opnieuw geconfigureerd.... Radio 1 heeft 128kbps...
Ik snap deze keuze niet. Waarop Radio 1 op zo'n hoge bitrate zetten? Da's voornamelijk praatradio, en kan dus prima op 64/80 kbps uitzenden. Dan hou je ruimte over die je kan geven aan 2, 3 en 5, die om een of andere reden nog altijd lager zitten dan de klassieke muziek van 4. Is er iemand die naar Radio 1 luistert voor de geluidskwaliteit?
Die bitrate hoeft niet alleen voor geluid gebruikt te worden. Ook dingen als een wisselende diashow in plaats van een statisch logo zijn mogelijk. Die dingen kosten ook bandbreedte. Ik denk dat ze dit gaan doen bij Radio 1.
jassy

Bericht door jassy »

C-QUAM schreef: 01 feb 2022 12:46 Zou fijn zijn als SBR uit kan nu, het klinkt bij de muziekzenders alsof er een ruisgenerator aan staat. De stand van de soundprocessing van Radio 2 helpt ook niet echt mee...

Het is me een raadsel waarom je dat nog zou gebruiken bij deze bitrates.
SBR staat inmiddels uit bij Radio 4, maar kan op de andere zenders ook prima uit bij deze bitrates.

Plaats reactie