DAB+ Omroepen in laag 7

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

Plaats reactie
lion

Re: DAB+ Omroepen in laag 7

Bericht door lion »

Madurodam FM schreef: 26 okt 2021 20:45 In Vlaanderen is Joe 80's & 90's 1 kanaal, zouden ze het hier in Nederland ieder decennium een eigen kanaal geven ?

We gaan bijna november in en nog altijd geen informatie over de startdatum van laag 7 :???:
was voorheen in Belgie ook eerst Joe 80's en Joe 90's. Ja je hoort idd nog helemaal niks over de lancering van laag 7 idd. 🙁
EtherScout

Bericht door EtherScout »

Pascal. K schreef: 18 nov 2021 11:45
density1 schreef: 17 nov 2021 23:54 Komt wel een hoop geheimzinnigheid bij (de opbouwplanning van 9C Laag 7, toev.) kijken. Zo moeilijk kan het toch niet zijn om even een status te geven hoe ver men is er mee.
De normale luisteraar weet nog niets van de komst. Die heeft er ook niets aan op dit moment. Intern zal men wel communiceren.

Weet van iemand bij een technische partner dat men meer weet over de status, maar wat die status is vertellen ze niet. Wel weet ik dat ze pas wachten tot alle lokaties zijn opgebouwd en getest. Ook bouwvergunningen en bezwaar procedures lopen nog.
Dat wij radiofreaks het graag wil weten is wat anders.
Traag, traag, traag, traag. Het lijkt wel alsof uitstellen, frustreren, traineren en moeilijk doen al vanaf het begin standaard zijn als het om DAB+ gaat in Nederland. En niemand die eens met de vuist op tafel slaat en ingrijpt... :mad:
ruudam

Bericht door ruudam »

Ja erg belangrijk.
Het Malie veld staat klaar om te protesteren.
Kamervragen worden gesteld.
Dab, urgenter dan Corona.
Diepgaand onderzoek gewenst.
DX'r

Bericht door DX'r »

ruudam schreef: 18 nov 2021 17:16 Ja erg belangrijk.
Het Malie veld staat klaar om te protesteren.
Kamervragen worden gesteld.
Dab, urgenter dan Corona.
Diepgaand onderzoek gewenst.
Inderdaad en wie zit te wachten op een DAB multiplex met allemaal eenheidsworsten stations -zzz
EtherScout

DX'r schreef: 18 nov 2021 20:13 Inderdaad en wie zit te wachten op een DAB multiplex met allemaal eenheidsworsten stations -zzz
Dat weet je nog niet. Natuurlijk komt er ook eenheidsworst bij, zo is de markt, maar ik heb alle vertrouwen in de toekomstige stations van Kink. En wie weet zitten er verder nog een paar verrassingen tussen.

Eenheidsworst is een gegeven. Hoe meer ruimte er is, hoe meer ruimte er ook is voor de stations die wel iets toevoegen. Als er heel veel ruimte in de ether is, dan kunnen die programmaclausules veilig afgeschaft worden. Dat scheelt controleambtenaren, rechtszaken en gedoe.
Pascal. K

Re: DAB+ Omroepen in laag 7hdqqzdçbf

Bericht door Pascal. K »

EtherScout schreef: 18 nov 2021 15:44
Pascal. K schreef: 18 nov 2021 11:45
density1 schreef: 17 nov 2021 23:54 Komt wel een hoop geheimzinnigheid bij (de opbouwplanning van 9C Laag 7, toev.) kijken. Zo moeilijk kan het toch niet zijn om even een status te geven hoe ver men is er mee.
De normale luisteraar weet nog niets van de komst. Die heeft er ook niets aan op dit moment. Intern zal men wel communiceren.

Weet van iemand bij een technische partner dat men meer weet over de status, maar wat die status is vertellen ze niet. Wel weet ik dat ze pas wachten tot alle lokaties zijn opgebouwd en getest. Ook bouwvergunningen en bezwaar procedures lopen nog.
Dat wij radiofreaks het graag wil weten is wat anders.
Traag, traag, traag, traag. Het lijkt wel alsof uitstellen, frustreren, traineren en moeilijk doen al vanaf het begin standaard zijn als het om DAB+ gaat in Nederland. En niemand die eens met de vuist op tafel slaat en ingrijpt... :mad:
Denk niet dat de stations dwarsliggen, die hebben immers hoge bedragen betaald om te mogen uitzenden.
De beoogde zenderoperator zal ook niet betalende klanten tegenwerken.

Waarom zouden ze uitstellen en frustreren?

Factoren die vermoedelijk spelen zijn vergunnigen, bezwaarprocedures en de opbouw van de zendlokaties. Ook speelt waarschijnlijk de beschikbaarheid van apparatuur en leveringen van elektronica componenten zoals chips, waardoor het ook traag verloopt.

In de vergunning zal vast wel zijn opgenomen dat er voor een datum ingebruikname verplicht is. Wanneer deze nog niet is overschreden, kan men nog niet met de boze hand op tafel slaan en ingrijpen.
EtherScout

Pascal. K schreef: 19 nov 2021 20:07
EtherScout schreef: 18 nov 2021 15:44 Traag, traag, traag, traag. Het lijkt wel alsof uitstellen, frustreren, traineren en moeilijk doen al vanaf het begin standaard zijn als het om DAB+ gaat in Nederland. En niemand die eens met de vuist op tafel slaat en ingrijpt... :mad:
Denk niet dat de stations dwarsliggen, die hebben immers hoge bedragen betaald om te mogen uitzenden.

Factoren die vermoedelijk spelen zijn vergunnigen, bezwaarprocedures en de opbouw van de zendlokaties. Ook speelt waarschijnlijk de beschikbaarheid van apparatuur en leveringen van elektronica componenten zoals chips, waardoor het ook traag verloopt.

In de vergunning zal vast wel zijn opgenomen dat er voor een datum ingebruikname verplicht is. Wanneer deze nog niet is overschreden, kan men nog niet met de boze hand op tafel slaan en ingrijpen.
Dat zou best kunnen. Ik had het niet alleen over de radiostations, ik had het over het hele systeem, inclusief de overheid. Maar ook als je gelijk hebt, dan is het nog steeds zo, dat dit de zóveelste vertraging is bij DAB+ in Nederland. En dat mag best een keer gezegd worden. Dit gebeurt zó vaak, dat ik mij afvraag, waarom dit toch iedere keer weer het geval is. Is het onmacht, of is het onwil? :???:
fdboer

Bericht door fdboer »

Je kan er ook teveel achter zoeken...
Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

EtherScout schreef: 20 nov 2021 08:54
Pascal. K schreef: 19 nov 2021 20:07
EtherScout schreef: 18 nov 2021 15:44 Traag, traag, traag, traag. Het lijkt wel alsof uitstellen, frustreren, traineren en moeilijk doen al vanaf het begin standaard zijn als het om DAB+ gaat in Nederland. En niemand die eens met de vuist op tafel slaat en ingrijpt... :mad:

Dat zou best kunnen. Ik had het niet alleen over de radiostations, ik had het over het hele systeem, inclusief de overheid. Maar ook als je gelijk hebt, dan is het nog steeds zo, dat dit de zóveelste vertraging is bij DAB+ in Nederland. En dat mag best een keer gezegd worden. Dit gebeurt zó vaak, dat ik mij afvraag, waarom dit toch iedere keer weer het geval is. Is het onmacht, of is het onwil? :???:
Ik en vele andere hebben er geen moeite mee. Het is waar maar waar je in druk maakt. Denk om je hart

Noem eens voorbeelden waarom de overheid dwars zit? Je roept veel maar niets concreets
EtherScout

Pascal. K schreef: 21 nov 2021 12:02 Ik en vele andere hebben er geen moeite mee. Het is waar maar waar je in druk maakt. Denk om je hart

Noem eens voorbeelden waarom de overheid dwars zit? Je roept veel maar niets concreets
Maak je geen zorgen. Iets een klein beetje scherp neerzetten kan geen kwaad.

De overheid is vooral traag bij de herverdeling en uitgifte van frequenties. Er heeft dan ook veel tijd gezeten tussen het voor Nederland vrijkomen van Laag 7 en de uiteindelijke veiling ervan. De definitieve uitgifte van Laag 6 (lokale muxen) is met jaren uitgesteld. De omroepen van Laag 4 (regionaal) kunnen in principe over naar de nieuwe indeling, maar de omschakeling is pas volgend jaar. Hoe dit allemaal komt, is niet altijd duidelijk.

MTVNL is wel al over naar 7D en het netwerk wordt steeds beter benut. Laat ik dat positieve punt ook even noemen. :D
glokhoff

Bericht door glokhoff »

EtherScout schreef: 21 nov 2021 14:26 De overheid is vooral traag bij de herverdeling en uitgifte van frequenties. Er heeft dan ook veel tijd gezeten tussen het voor Nederland vrijkomen van Laag 7 en de uiteindelijke veiling ervan. De definitieve uitgifte van Laag 6 (lokale muxen) is met jaren uitgesteld. De omroepen van Laag 4 (regionaal) kunnen in principe over naar de nieuwe indeling, maar de omschakeling is pas volgend jaar. Hoe dit allemaal komt, is niet altijd duidelijk.

MTVNL is wel al over naar 7D en het netwerk wordt steeds beter benut. Laat ik dat positieve punt ook even noemen. :D
Tja, ambtelijke molens draaien nu eenmaal niet al te snel...
Maar e.e.a. heeft wel met elkaar te maken. Dat Laag 4 pas volgend jaar naar de nieuwe indeling gaat heeft ook te maken met de coördinatie voor Laag 6: een aantal van de lokale allotments zullen naar andere kanalen moeten omdat die voor laag 7 gebruikt gaan worden (B.v. 5A, 6A en 8B). Daarvoor moeten dus kanalen gevonden worden die weer niet elders zullen storen (en liefst ook passend in het Laag 6 plan voor na 2024). Als je dan ziet dat zowel in Duitsland als in België het één en ander aan het bewegen is, en die authoriteiten ook niet altijd snel reageren, kun je snappen dat het AT nog niet heeft aangegeven wat die vervangende kanalen zullen zijn. Vervolgens moeten de vergunninghouders van de lokale allotments tijd hebben om die omschakeling te kunnen realiseren (zal vooral het afstemmen van het spectrum mask filter zijn, dan wel een nieuw filter aanschaffen), dus dat gaat ook weer een aantal maanden kosten. Dan wordt september 2022 ineens een redelijk compromis...
radiogolfje

Bericht door radiogolfje »

De nieuwe kanalen voor de lokalo's (laag 6) die moeten verschuiven zijn reeds bekend, komt binnenkort in de Staatscourant te staan.
Achterhoek, Apeldoorn, Wageningen, Zoetermeer, Oss, Heiloo, Flevoland en de NOP gaan verhuizen.
Plaats reactie